Tulburările afective sezoniere

Recomandări pentru cei afectați de “depresia de iarnă”  
 

De ce unele persoane devin mai triste în lunile de iarnă sau uneori la începutul toamnei?



Boala poartă numele de tulburare afectivă sezonieră. Afecțiunea este marcată de instalarea depresiei la sfârșitul toamnei și începutul iernii, atunci când există mai puțină lumină naturală. Se consideră că apare atunci când ritmurile biologice ale organismului sunt deregulate de reducerea cantității de lumina.
 Unii pacienți au depresie tot anul, dar simptomele sunt mai accentuate în lunile de iarnă. Alții au doar tulburare afectivă sezonieră, luptându-se cu dispoziția proastă doar în lunile reci și mai întunecate (există și un grup mic de pacienți la care depresia apare în lunile de vară).Tulburarea afectivă sezonieră afectează aproximativ 3% din populația din zonele temperate, dar există și pacienți cu forme mai ușoare care nu sunt diagnosticați.


Înrăutățirea dispoziției în lunile de toamnă și iarnă este doar în imaginația pacientului?



Această “depresie de iarnă” a fost identificată pentru prima dată în 1984. A fost descoperită o tendință la schimbări dispoziționale sau de comportament, de diferite grade, variind de la ușor până la sever.

 Simptomele includ:


-       nevoie crescută de somn;


-       oboseală în timpul zilei;

-       creștere ponderală;


-       pierderea interesului pentru activități sociale și sexuale.


Tulburarea afectivă sezonieră este mai frecvent întâlnită la persoanele din latitudinea nordică. Afectează mai frecvent femeile decât bărbații, posibil datorită unor factori hormonali. La femei, această afecțiune apare mai rar dupa menopauză.



Ar trebui crescută doza de antidepresiv?



O creștere a dozei poate fi utilă, dar trebuie consultat medicul înainte. Se recomandă ca pacientul să nu-și crească singur doza; e bine să solicite o reevaluare a bolii, iar medicul îi poate spune dacă e nevoie de o mărire a dozelor sau de un alt antidepresiv. Conform unor studii poate fi utilă administrarea de antidepresive începând cu lunile de toamnă, înainte ca dispoziția să scadă. În mai multe studii diferite, pacienții cu tulburare afectivă sezonieră care au luat antidepresive începând cu lunile de toamnă au avut risc mai mic de recurentă a depresiei iarna, comparativ cu cei care au luat placebo la începutul toamnei. 



Sunt necesare mai multe ședințe de terapie?



Mai multe ședințe de terapie individuală sau de grup pot fi utile.
Altă idee, sugerată de terapeuți este ca pacientii să-și facă “temele de acasă” între ședințele de terapie. Acestea pot include ținerea unui jurnal pentru identificarea gândurilor negative, analizarea lor, apoi evaluarea și schimbarea acestora. Încercarea de a reduce tendința pe care o are persoana depresivă de a se critica foarte aspru sau încercarea de a nu mai rumina gândurile negative, lucru care poate adânci depresia.



Ce mai poate face pacientul pentru a îmbunătăți depresia de iarnă?


Terapia cu lumină s-a dovedit eficientă. Poate fi folosită în combinație cu psihoterapia, antidepresive sau suplimentele de melatonină, care ajută la resincronizarea ceasului biologic.
Terapia prin lumina implică folosirea unor cutii de lumina de interior. Este necesar sfatul medicului pentru tipul de cutie, durata de expunere și momentul zilei în care să se facă expunerea.
Expunerea la lumina solară poate ajuta unele persoane cu simptome de depresie. La fel și exercițiile fizice regulate, menținerea activității sociale și a relațiilor cu prietenii. 
Se recomandă menținerea unui regim alimentar echilibrat. Majoritatea experților recomandă o dietă cu suficiente proteine și carbohidrați complecși – cum sunt cerealele integrale și legumele cu conținut mare de amidon (în locul dietei cu carbohidrați simpli).

Sursa: sfatulmedicului.ro

Vote it up
383
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza