Tine pasul zilnic cu ceasul tau biologic

Vrei sa-ti protejezi inima, sa dormi mai bine si chiar sa slabesti? E simplu daca iti asculti ritmurile organismului tau 
<p>Pasarile fac acest lucru, la fel si albinele. Pana si bacteriile albastre-verzi: anume, au notiunea timpului, datorita unui ceas biologic care ajuta la declansarea migratiei, a polenizarii si a tuturor celorlalte lucruri pe care le fac bacteriile. Şi mai surprinzator este faptul ca si organismul tau se conformeaza unui ceas, fie ca porti unul la mana, fie ca nu. Tensiunea arteriala, rezistenta in timpul activitatii fizice si tendinta de a stranuta sau de a respira greu – cu alte cuvinte, cam orice proces biologic – respecta un oarecare ritm zilnic sau sezonier.

Iata ce inseamna acest lucru: iti poti imbunatati starea de sanatate cu efort minim daca stii cum sa folosesti ciclurile zilnice, saptamanale si sezoniere ale organismului tau. Ca sa te simti mai bine imediat, iata care este momentul potrivit pentru...

Cea mai buna ingrijire

Trateaza-ti cariile dupa-amiaza
Efectul de analgezic al anesteziei dentare dureaza mai mult dupa-amiaza decat dimineata. In cadrul unui studiu, s-a constatat ca lidocaina a amortit nervii pentru o perioada de cinci ori mai lunga, atunci cand a fost injectata dupa-amiaza devreme, in comparatie cu administrarea dimineata, la prima ora.

Ia-ti tensiunea dimineata si seara
De regula, tensiunea arteriala fluctueaza pe parcursul zilei – inregistreaza valoarea cea mai scazuta in jurul orei de culcare si cea mai ridicata dimineata, cand te trezesti, explica J. David Glass, doctor in biologie circadiana la Universitatea Kent, din Anglia. In cazul in care iti tii sub observatie tensiunea arteriala pentru a-ti ajuta medicul sa hotarasca daca ai nevoie de tratament medicamentos, s-ar putea sa-ti formezi o imagine gresita in situatia in care ti-o masori doar o data pe zi. „Daca-ti iei tensiunea singur, cel mai bine este sa faci asta dimineata si seara“, explica Glass. Ai grija sa o masori la aceleasi ore in fiecare zi – nu varia momentul. Specialistul avertizeaza ca, daca iti iei tensiunea de doua ori, ai putea sa scapi de prescrierea unor medicamente hipotensive. Astfel, ti se vor recomanda doar dieta si miscarea.

Slabeste cateva kilograme

Cantareste-te vinerea si lunea
Expertii le sugereaza de mult celor ce vor sa slabeasca sa urce pe cantar cel putin o data pe saptamana – asa procedeaza majoritatea membrilor Oficiului National pentru Controlul Greutatii din Statele Unite, fiecare dintre ei reusind sa slabeasca cel putin 14 kilograme si sa se mentina cel putin un an. Insa, acum, un studiu efectuat in cadrul Facultatii de Medicina a Universitatii Washington tulbura apele.
Acesta a constatat ca persoanele care tin cura au tendinta sa se rasfete in weekend, insa, daca te cantaresti vinerea (mai ales la prima ora a diminetii, cand cantaresti cel mai putin), rezultatul e pozitiv, ceea ce iti poate diminua tentatia de a manca excesiv, explica dr. Susan Racette, principala autoare a studiului. Iar daca urci din nou pe cantar lunea, te poti corecta rapid in cazul in care te-ai abatut de la dieta, afirma specialista.

Ia cina mai devreme
Cercetari recente dau dreptate intelepciunii populare care ne invata ca mancatul noaptea te poate face sa te ingrasi. In cadrul uneia dintre acestea, expertii au hranit un grup de cobai in timpul orelor normale de veghe si un al doilea grup in perioada obisnuita de somn. Cobaii care au mancat la ore „nepotrivite“ s-au ingrasat mai mult decat dublu fata de ceilalti.
„Daca respecti dieta, dar nu reusesti sa slabesti, incearca sa iei cina cu o ora mai devreme“, recomanda Deanna Arble, de la Universitatea de Nord-Vest, SUA, autoarea principala a studiului. Cu siguranta nu-ti va strica si s-ar putea sa te ajute chiar.

Fa miscare seara
Daca vrei sa ajungi mai repede sa fii in forma, modalitatea cea mai eficienta este activitatea fizica la sfarsitul zilei. Un studiu facut de Michael Deschenes, doctor in fiziologia miscarii la Colegiul William & Mary din Williamsburg, Virginia, arata ca forta si anduranta cresc intre orele 16.00 si 20.00 cu aproximativ 5% fata de orele diminetii, ceea ce inseamna ca poti depune mai mult efort. In plus, ai si muschii mai incalziti, ceea ce te va ajuta sa previi accidentarile.

Protejeaza-ti inima
Ia medicamente profilactice seara
Studiile sugereaza ca o aspirina luata zilnic are mai putine sanse sa provoace sangerari stomacale atunci cand e luata spre sfarsitul zilei. Este posibil chiar ca administrarea in acest moment sa te protejeze mai bine. Motivul: riscul de atac de cord creste vertiginos dimineata (pericolul este de trei ori mai mare intre orele 6.00 si pranz, fata de restul zilei). Aspirina ajuta la reducerea riscului de formare a cheagurilor, diminuand consistenta lipicioasa a trombo-citelor – o singura pastila va proteja un trombocit pe intreaga sa durata de viata de zece zile. Se formeaza insa permanent trombocite noi, iar administra-
rea aspirinei seara te asigura ca vei avea suficient medicament in sange pentru a proteja noile trombocite in timpul orelor de dimineata cu potential de risc.  

Dormi in plus cand dai ceasul inainte
Nu exista semn mai clar ca vine primavara decat ora de lumina pe care o castigi cand treci la ora de vara. Insa inima ta ar putea plati pentru aceasta placere. Cercetatorii suedezi au remarcat o crestere de 5% a numarului de atacuri de cord in prima saptamana dupa trecerea la ora de vara. Cauza posibila: pierderea unei ore de somn si tulburarea ciclurilor organismului. |i-ar putea face bine sa te culci mai devreme la anul, in noaptea c]nd se schimba ora.
 

Nu mai respira greu 

Fa-ti analizele de astm dimineata
Caile respiratorii devin mai congestionate si inflamate in toiul noptii (intre orele 2.00 si 5.00), c]nd se pot produce astfel atacurile de astm. „Daca mergi la medic la prima ora a diminetii, ai sansa sa ti se faca analize pentru diagnosticarea afectiunii sub manifestarea cea mai puternica“, explica Michael Smolensky, profesor doctor de bioinginerie medicala la Universitatea Texas. Medicul iti poate cere si sa folosesti un debitmetru maximal acasa, pentru a te testa in momentul in care stridorul (n.r.: zgomotul suierator al respiratiei) e cel mai accentuat. Cum femeile au cea mai mare predispozitie pentru crizele de astm in zilele dinaintea menstruatiei, si aceasta este o perioada potrivita sa-ti monitorizezi simptomele si sa tii medicamentele la indemana.

Ia antihistaminicele seara
„Simptomele rinitei alergice, cum ar fi rinoreea, gatul uscat si stranuturile, sunt, de obicei, mai pregnante dimineata. Cei mai multi pacienti se vor simti mai bine daca iau medicamente inainte de culcare“, recomanda dr. Richard Martin, de la Spitalul Denver.
 
Fa plimbari seara
Multe persoane alergice stranuta si au mancarimi cu precadere dimineata. In plus, multi copaci isi elibereaza polenul la rasaritul soarelui, iar cea mai mare cantitate se gaseste in aer pe la ora pranzului.
Asadar, plimba-te seara.

Lasa deoparte furculita cu cel putin trei ore inainte de culcare
In boala refluxului gastro-esofagian, acidul stomacal ajunge adeseori in
esofag. Potrivit expertilor, acest fenomen poate declansa sau agrava astmul, chiar daca nu ai simptome de arsuri. Incheierea cinei cu cateva ore inainte de culcare ar putea fi benefica.
 
Ai mai multa energie
Stai langa fereastra la micul dejun
Expunerea la lumina puternica de dimineata iti ajuta organismul sa-si sincronizeze ceasul intern la mediul inconjurator. Astfel, te pregatesti pentru ziua care urmeaza si vei dormi mai bine noaptea.

Dormi putin in prima parte a dupa-amiezii
Senzatia aceea de somnolenta de dupa pranz pe care o stim cu totii nu este cauzata neaparat de o masa prea bogata.
„La inceputul dupa-amiezii, atingi un punct sensibil al ciclului de veghe, asa ca e un moment bun ca sa tragi un pui de somn. S-ar putea sa te simti si mai bine daca bei o ceasca de ceai sau de cafea inainte sa te intinzi“, recomanda Jamie Zeiter, doctor in biologie circadiana la Universitatea Stanford. Pare nefiresc, dar efectele energizante ale cofeinei incep sa se faca simtite abia dupa circa 45 de minute. (Daca esti predispus la insomnii, nu mai dormi dupa ora 17.00.)

Daca schimbi fusul orar, asigura-te ca ajungi la destinatie dimineata
Asta in cazul in care calatoresti spre est: potrivit lui Zeiter, daca te scalda soarele diminetii cand pleci de pe aeroport, te vei adapta mai usor la noul fus orar. In cazul in care calatoresti spre vest, incearca sa ajungi seara. Strategia lui Zeiter pentru a evita simptomele decalajului de fus orar: timp de cateva zile inainte de a calatori de la vest la est, incearca sa te expui luminii puternice dimineata devreme, pentru a-ti da inainte ceasul biologic. Daca vei calatori in directie opusa, expune-te luminii puternice dupa-amiaza timp de cateva zile inainte de calatorie, pentru a-ti intarzia ora de somn. „Indiferent in ce directie calatoresti, ia o doza de 3 mg de melato-
nina la culcare in prima seara petrecuta la destinatie“, recomanda cercetatorul J. David Glass. „Te va ajuta sa adormi. In plus, e o alta modalitate de a-ti reseta ceasul intern.“</p>

Vote it up
143
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza