TEST: Afla cat de sanatoasa e inima ta

Fa-ti testele noastre (fara sa trisezi!) pentru a afla raspunsul la intrebarea din titlu
<p>Statisticile arata ca, in 2010, aproximativ 20.000 de romani au suferit un infarct. Alte sute de mii isi duc restul zilelor suferind de oboseala cronica sau insuficienta cardiaca. Cum de se intampla asa ceva si in anul 2010?

Adevarul este ca nu ne respectam inima suficient. Multi dintre noi continua sa nu faca destula miscare si sa manance nesanatos, fapt care duce la ingrosarea peretilor arteriali, in timp ce stresul ne obliga organismul sa faca fata unor niveluri ridicate de hormoni cu efect negativ.

Si totusi nu ne trebuie mai mult de 30 de minute pe zi – alocate miscarii, relaxarii si prepararii unei mancari sanatoase – pentru a combate factorii de risc cardiac. Trebuie sa tii cont de toti acesti factori. Cu cat sunt mai multi, cu atat mai mare e pericolul pentru sanatatea inimii.

Cea mai buna dovada pentru potentialul urias care se ascunde in inima? Pe insula Japoneza Okinawa, la fiecare 100.000 de locuitori exista 67 care au depasit suta de ani. Cercetarile pun in mare parte acest fapt pe seama unui stil de viata sanatos. Locuitorii din Okinawa au o dieta modesta, bazata in principal pe fructe, legume, proteine din soia si peste, in timp ce grasimile saturate se consuma foarte sporadic. Japonezii de pe insula fac miscare zilnic si au o perspectiva relaxata asupra vietii, cunoscuta sub numele de taygay. Daca viata noastra ar semana mai mult cu a lor, poate ca multe sectii de bolicardiovasculare din spitale s-ar inchide.

E timpul sa actionezi. In urmatorul numar al revistei iti vom spune cum sa-ti ajuti inima sa fie mai sanatoasa. Dar, deocamdata, fa-ti urmatoarele teste pentru a identifica la ce capitol trebuie sa-i oferi atentie in mod special. Are nevoie de ajutor pe toate planurile?

Un lucru e sigur: nu esti singurul in aceasta situatie! Inainte sa disperi, gandeste-te ca nu iti ia mult timp sa faci schimbarile zilnice necesare. Iar rasplata pentru acest timp va fi mare.

1) Mic dejunul meu preferat:
a. Un castron cu cereale sau tarate
cu stafide
b. Doua cornuri cu ou si sunca
c. „Un pui intreg“ sau „Nu mananc nimic inainte de pranz“

2) Ieri am mancat aceste fructe si legume:
a. O mare varietate, de diferite culori: verde (broccoli, salata verde),
portocaliu (pepene galben, morcovi), rosu (ardei, rosii), vinetiu (coacaze negre, struguri)
b. Doar cateva: mazare, o banana, un mar
c. Aproape deloc: frunza de salata de la hamburger si o punga de cartofi prajiti

3) Cand mananc la restaurant:
a. De obicei, fac o comanda speciala: preparate fierte, nu prajite si fara sosuri consistente
b. Evit felurile grele, precum spaghetele carbonara si cele cu sosuri grase. Incerc sa aleg ceva usor, dar, de fapt, nu stiu care fel de mancare ar fi mai potrivit
c. Am venit ca sa-mi fac o placere. O sa comand specialitatea casei

4) Pentru asigurarea aportului nutritiv:
a. Iau o tableta de multivitamine ori de cate ori sunt pe fuga si sar peste mese
b. Uneori iau o tableta de multivitamine
c. N-am mai luat vitamine din copilarie

5) Pentru a urmari cat de mult mananc:
a. Acasa mananc portii mici, iar atunci cand ies la restaurant, mananc doar ceva mai mult de jumatate
b. Evit sa iau o a doua portie, dar probabil ca tot mananc mai mult decat ar trebui
c. Mi-e greu sa refuz o a doua portie si, de obicei, mananc tot ce mi se asaza pe masa

Daca ai incercuit mai mult a-uri
Inima „iti tresalta“ de bucurie ori de cate ori te asezi la masa, stiind ca vei alege intotdeauna ce este mai bun pentru ea: alimente proaspete, portii rezonabile si cantitati limitate de grasimi periculoase. Modificarea obiceiurilor alimentare nu e prioritara pe lista cu ce ai tu de facut.

Daca ai incercuit mai mult b-uri
Desi inima ta este in regula, trebuie sa ai grija ce man]nci in continuare. Din pacate, nu ai ales cele mai bune alimente. Esti obi=nuit sa mananci
corect, dar mai ai destule de invatat despre ce =i cum sa alegi pentru a avea intr-adevar o inima sanatoasa. Pune acest principiu pe la mijlocul listei tale de prioritati.

Daca ai incercuit mai mult c-uri
Treci imediat pe primul plan alimentatia pentru o inima sanatoasa: ceea ce mananci acum iti pune inima si, automat, viata in pericol. Daca vei invata sa faci mici schimbari, cum ar fi sa reduci portiile, sa iei vitamine, sa alegi feluri de mancare mai dietetice – si chiar sa pui putina scortisoara pe painea prajita – vei trai mai mult si mai sanatos.

PONT: „Aplica regula 80-20. Ea iti permite, daca ai respectat o alimentatie corecta in 80% din timp, sa te relaxezi in restul de 20%“ 
dr. Mihaela Bilic / sursa: The One

Raspunde si la urmatoarele teste!

Cat de activ esti?

1) Cat merg pe jos zilnic:
a. Merg pana la dus, pana la masina si pana la cafeneaua de langa serviciu. Nu pot mai mult, sunt prea ocupat
b. Incerc sa ma mobilizez si sa ma misc de doua-trei ori pe zi si, de regula, intr-un anumit moment al zilei fac o plimbare pe jos
c. De obicei, incerc sa ma plimb cateva minute in pauza de pranz

2) Cum prefer sa-mi petrec timpul liber:
a. Ma uit la anumite programe TV, citesc, inchiriez DVD-uri si ma duc
la restaurant
b. Ma plimb, merg cu bicicleta, joc tenis – imi place sa ies la aer
c. O iesire la iarba verde

3) Daca mi s-ar sugera sa ridic greutati:
a. As rade: prostiile astea nu-s pentru mine
b. O fac deja, in doua-trei reprize pe saptamana
c. M-ar interesa. Stiu ca e important, dar nu stiu cum sa procedez

4) Cand ma aplec sa-mi ating degetele de la picioare:
a. Abia mi le vad, nici gand sa le ating
b.; Ajung la sireturi. Cand am o zi buna, pot atinge chiar podeaua
c. Ajung la glezne, dar nu mai sunt la fel de suplu ca altadata

5) Despre miscare cred ca:
a. Ptiuu! Imi aminteste de orele de sport din timpul scolii!
b. E cea mai placuta parte a zilei
c. Stiu ca trebuie sa ma misc, dar este primul lucru la care renunt cand am o zi aglomerata

Daca ai incercuit mai mult
a-uri
Ia-ti pantofii sport din debara, abandoneaza-ti conceptiile invechite despre miscare si citeste materialul din urmatorul numar al revistei. Lipsa de miscare este cel putin la fel de nociva pentru inima ca si fumatul. Exercitiile fizice pot sa nu fie plicticoase si sa nu iti ia mult timp. Doar cateva
minute de exercitii usoare pe zi reduc spectaculos riscul imbolnavirii inimii. Pune-le in fruntea prioritatilor tale.

Daca ai incercuit mai mult b-uri
E minunat pentru inima faptul ca esti activ. Daca faci miscare zilnic – plimbare, inot sau ridicare de greutati – vei avea artere suple. Chiar daca ti-ai invins sedentarismul, poti face loc in viata ta unor noi activitati care iti plac.

Daca ai incercuit mai mult c-uri
Oricat te-ai stradui, viata sedentara te atrage, dandu-ti peste cap planurile de a face miscare. Afla insa ca putin efort fizic iti ocroteste inima, mai ales daca vei mari constant „doza“.

PONT: „Incercarile pe care le facem pentru a evita sedentarismul pot deveni chiar o placere“ 
conf. dr. Ioan Coman, vicepresedinte al Societatii Romane de Cardiologie / sursa: eva.ro

Esti fericit?
1) Cand ma culc seara:
a. Sunt prea agitat ca sa adorm imediat. Dimineata ma trezesc usor ametit
b. Dorm ca un prunc si ma trezesc de obicei inainte de a suna ceasul
c. Sunt pasare de noapte. Cand suna ceasul, ii trag un pumn, iar in
weekenduri dorm pana la pranz

2) Ce pot spune despre o zi de munca tipica:
a. E destul de stresanta. Lucrez in tensiune si mi-e greu sa ma relaxez dupa aceea
b. Aglomerata, dar suportabila. De regula, in fiecare zi imi rezerv putin timp si pentru mine
c. E groaznica. Detest ziua de luni

3) Cand cineva imi taie calea in trafic:
a. Injur in soapta si spumeg un minut, doua
b. Ridic din umeri
c. Ma infurii si-i arat pumnul... sau fac si mai urat

4) Implicarea mea in viata spirituala a comunitatii este:
a. Nu ma duc prea des la biserica, dar imi fac timp sa meditez
b. Foarte activa. Particip la aproape toate activitatile comunitatii locale si/sau ma duc la biserica
c. Nu exista. N-am timp sa ma gandesc si sa particip la astea

5) Intr-o saptamana obisnuita consum alcool:
a. De cateva ori pe saptamana. De obicei, la cina, dar in weekend exagerez uneori
b. Un pahar cu vin la cina, dar uneori beau si doua
c. Nu in fiecare zi, dar cand beau nu ma mai opresc

Daca ai incercuit mai mult a-uri
N-ai o viata rea, dar, evident, exista loc si de mai bine. Ai intrat in frenezia ipotecilor, a achitarii datoriilor, a ofertelor de posturi si a responsabilitatilor familiale, care-ti pot rapi toata placerea vietii daca nu esti precaut. Trebuie sa afli cateva metode rapide si usoare de a scapa de stres, inlocuindu-l cu calm sau, de ce nu, bucurie.

Daca ai incercuit mai mult b-uri
Inima ta „zambeste“ aproape tot timpul. Cel mai important e ca ai invatat cum sa-ti pastrezi calmul in mijlocul haosului si sa te bucuri de viata, oricat de agitata ar fi sau oricate provocari ti-ar oferi. Daca faci asta iti micsorezi riscul de a te imbolnavi de inima mai tarziu. Bucura-te de viata cat de mult poti.

Daca ai incercuit mai mult c-uri
Asemenea zeului Atlas, din mitologia greaca, care tinea bolta cereasca pe umeri, tu pari a purta povara intregii lumi. Si asta iti oboseste inima. Simptomele nefericirii: stres, furie, somn agitat si consum excesiv de alcool. Toate acestea cresc riscul de hipertensiune, obezitate si alti factori care
provoaca boli cardiace. Pune „fericirea inimii“ in fruntea listei tale de prioritati.

Ce stil de viata ai?

1) Fumez:
a. Zilnic, sunt fumator
b. Deloc, n-am fumat niciodata
c. Acum, nu. Am fumat, dar m-am lasat

2) Dentistul ar considera igiena mea bucala:
a. Oribila. N-am mai fost de mult la el, probabil nici nu mai stie cum ma cheama
b. Buna – folosesc regulat ata dentara
c. Destul de buna. Ma spal pe dinti regulat, dar nu folosesc prea des ata dentara

3) In sezonul de raceli si gripe:
a. Contractez, de regula, cel putin un virus
b. Ma vaccinez impotriva gripei si ma spal des pe maini
c. Incerc sa evit oamenii bolnavi, dar as putea face mai mult

4) Zona in care locuiesc este:
a. Aglomerata: circula multe masini, inclusiv de mare tonaj
b. Rurala: vecinii cei mai apropiati behaie si dau lana
c. Nu este foarte circulata, dar e aproape de un mare centru comercial

5) In ce masura incerc sa evit poluantiide mediu:
a. Nu-mi bat capul, poluarea
este inevitabila
b. Urmaresc reportajele despre alimentele cu risc sporit si beau apa filtrata
c. Pastrez curatenia in camere si in bucatarie, dar nu iau masuri de
precautie suplimentare

Daca ai incercuit mai mult a-uri
E timpul sa treci la o curatenie generala. Chiar daca socotesti ca poluarea si microbii sunt inevitabile, fa cativa „pasi“ inteligenti pentru a evita acesti raufacatori. Agresiunile reprezentate de fumul de tigara, virusuri, substantele poluante din aer si apa cresc riscul de infarct. Pune in capul listei eliminarea expunerii la astfel de otravuri.

Daca ai incercuit mai mult b-uri
Daca inima ta ar fi o pardoseala, ea ar straluci de curatenie. Prin faptul ca nu fumezi, te protejezi in timpul sezonului de gripa, eviti cei mai nocivi agresori din mediu si ajuti sangele sa circule nestingherit prin artere.

Daca ai incercuit mai mult c-uri
Felul in care incerci sa elimini toxinele seamana cu un fel de curatenie de mantuiala. Desigur, e mai bine decat sa nu faci curat deloc, dar pana la urma murdaria adunata prin colturi se raspandeste. Mai fa cativa „pasi“: de exemplu, vaccineaza-te pentru a te proteja de microbi si a reduce riscul de boli cardiace.

PONT: „Incercarile pe care le facem pentru a evita sedentarismul pot deveni chiar o placere“  conf. dr. Ioan Coman, vicepresedinte al Societatii Romane de Cardiologie / sursa: eva.ro</p>

Vote it up
207
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza