Terapia prin condimente

Mirodeniile contin substante naturale folosite pentru a ameliora simptomele si chiar pentru a trata unele probleme de sanatate 
<p>Fiind o persoana care gateste mult, imi plac condimentele. Folosite in cantitati mici, acestea dau preparatelor tot felul de arome extrem de placute. Condimentele fac mancarea mai interesanta. Astfel, daca adaugi mirodenii diferite la aceleasi preparate de baza din carne sau legume, poti obtine doua feluri de mancare total diferite.

In calitatea mea de specialist in plante, le prescriu cu regularitate clientilor mei tonice pe baza de plante cu denumiri populare, cum sunt talpa-gastei si traista-ciobanului. Cu toate acestea, si in cabinetul clinicii unde lucrez exista sticlute cu extracte din aceleasi mirodenii pe care le folosesc in bucatarie. Acum am scortisoara, ghimbir, ardei iute de Cayenne si turmeric.
Amestecurile folosite in scop terapeutic sunt foarte concentrate, dar deriva din aceleasi ingrediente naturale pe care le adaugam la prepararea mancarurilor. Am putea spune ca sertarele noastre de bucatarie se aseamana cu cele din farmacie, insa acestea contin substante naturale folosite pentru a ameliora simptomele si chiar pentru a trata unele probleme de sanatate. 

Cuisoarele
Cuisoarele sunt originare din estul Indoneziei si au reprezentat, probabil, primul aliment folosit pentru im-pros-patarea respiratiei. In China, in timpul dinastiei Han, curtenii obisnuiau sa mestece cuisoare pentru a-si parfuma respiratia inainte de a se adresa imparatului.
Dintre cele peste o suta de alimente studiate la Universitatea din Oslo, Norvegia, cuisoarele contin cea mai mare cantitate de antioxidanti pe gram. Astfel, doar un gram de cuisoare (aproximativ jumatate de lingurita) contine cam aceeasi cantitate de antioxidanti cat jumatate de ceasca de fructe de padure. Desi nu mai sunt atat de populare in stiinta actuala a plantelor medicinale, cuisoarele raman in continuare un condiment cu proprietati terapeutice. Pot fi folosite pentru reducerea balonarilor si a flatulentei. Cui-soarele fac parte din a-mes-tecul meu terapeutic de mirodenii (vezi pagina urmatoare). Compotul de fructe in care se adauga un varf de cuisoare nu numai ca are un gust bun, dar calmeaza
si digestia.

Paprika (boiaua de ardei)
Planta din care se obtine pudra de paprika face parte din aceeasi familie ca ardeii chili.
Descoperita initial in Mexic, planta a fost adusa de Cristofor Columb in Spania, unde a fost macinata, devenind un produs de baza in bucataria spaniola.
Exista mai multe soiuri de paprika: dulce, iute, cu iuteala medie si afumata, fiecare cu aroma sa specifica. Atunci cand cumperi paprika afumata, asigura-te ca este un produs autentic, intrucat unii producatori adauga „aroma de fum“ si glutamat mono- sodic (MSG) la paprika dulce.
La fel ca chili, paprika este un puternic antioxidant, cu continut de betacaroten, capsantina, quercitina si luteolina. Daca esti o persoana care nu prea reuseste sa-si ia portia zilnica de fructe si legume, paprika adaugata in mancare poate constitui o sursa benefica de antioxidanti.
Imi place sa mananc omleta presarata cu paprika, dar se poate, de asemenea, folosi si la asezonarea preparatelor.

Amesteca
2 ligurite de paprika
1/2 lingurita de piper negru macinat
2 lingurite de oregano uscat.
Presara acest amestec peste peste sau  peste carne de miel inainte de preparare.    

Turmericul
India inregistreaza una din cele mai scazute rate de cancer de colon din lume si acest lucru se datoreaza partial turmericului. In ultimii ani, au luat amploare cercetarile privind curcuma, un antioxidant care se gaseste in turmeric. Cercetarile au aratat ca aceasta are efect antiinflamator, antiviral, antibacterian, antifungic si anticancerigen.
Turmericul este folosit in medicina traditionala indiana, thailandeza si chineza pentru tratarea unei game largi de probleme de sanatate.
Daca se poate procura usor, merita sa incluzi o cantitate mai mare de turmeric in dieta pentru antioxidantii pe care ii contine. Face parte, de asemenea, din amestecul de mirodenii terapeutic pe care il folosesc eu. Daca vrei sa maresti doza de turmeric, il poti adauga la prepararea orezului: se pune jumatate de lingurita de turmeric macinat la o ceasca de orez si o jumatate de ceasca de apa. Se fierbe pana clocoteste, apoi se lasa sa fiarba la foc mic, pana scade.  

Scortisoara
Scortisoara este una dintre cele mai vechi mirodenii. Aceasta se folosea acum 2.500 de ani in Egipt pentru imbalsamare. Majoritatea condimentelor reprezinta samanta plantei, insa pentru obtinerea scortisoarei se foloseste stratul interior al scoartei copacului, care este uscat si rulat.
In medicina populara, scortisoara e considerata un expectorant cu efect de incalzire. Ceaiul de ghimbir in care s-a adaugat un betisor de scortisoara are efect sporit. Scortisoara macinata poate fi folosita pentru a da aroma pasatului de ovaz si fulgilor de cereale. Scortisoara e unul din ingredientele folosite in amestecul meu terapeutic de mirodenii. Presara acest amestec peste carne sau peste inainte de prepararea pe gratar sau foloseste-l la calirea cepei si a usturoiului, inainte de a adauga lintea si legumele.  

Ghimbirul
Dintre toate mirodeniile, ghimbirul este preferatul meu. Din punct de vedere al proprietatilor terapeutice, ghimbirul este un condi-ment bun la toate. Combate greata si afectiunile digestive, dar, in acelasi timp, ajuta si la calmarea tusei si a racelilor moderate.
Ghimbirul e o cultura de toamna. In acea perioada a anului, planta arata superb: suculenta, intepatoare si puternic aromata. Atunci imi cumpar cantitati mari de ghimbir proaspat pentru ceai. La primul semn de raceala, taie un centimetru de ghimbir proaspat in feliute subtiri `ntr-o ceasca sau un ibric mic si toarna peste el apa clocotita. Lasa sa infuzeze timp de cinci minute. Poti adauga lamaie si miere.
E o bautura calmanta, dar trebuie bauta in cantitati mari, cel putin patru cesti pe zi. Toamna obisnuiesc sa beau foarte mult ceai de ghimbir pentru a ma proteja impotriva racelilor din timpul sezonului rece.

Ardeiul chili & ardeiul iute de Cayenne
In istoria medicinei plantelor, tratamentele in care se foloseau ardei chili aveau un scop nobil. La inceputul anilor 1800, se foloseau in doze mari pentru a creste temperatura corpului si pentru a-l purifica de boli. In ziua de astazi, abordarea este una mai moderata, ardeii fiind utilizati in cantitati mai mici pentru imbunatatirea circulatiei si eliminarea mucozitatilor si a mucozitatilor din sinusuri si cai nazale.
Capsaicina este o substanta care confera iuteala ardeilor chili si, in prezent, face obiectul mai multor studii privind beneficiile pentru sanatate, inclusiv eventualele sale efecte anticancerigene.
Ardeiul iute de Cayenne este un amestec de ardei chili cu o iuteala puternica. Este o pudra iute, asa ca foloseste-o cu moderatie.
Iata cateva propu-neri de preparate: un bol aburind de supa calda de pui iute-acrisoara, de supa de taitei cu curry sau de Ramen (supa de taitei cu carne de porc) cu kimchi (legume murate condimen-tate).
Imi place sa adaug la supa cateva lingurite de harissa (obtinut din chili si capsicum) sau sa amestec aceasta specialitate africana cu carne la gratar si cartofi prajiti. Alternativ, presarati putin ardei de Cayenne peste orez sau oua fierte.

Anasonul
In Roma antica, la sfarsitul unei mese copioase, se serveau prajituri cu anason pentru calmarea digestiei si pentru impros-patarea respiratiei. In cunoscuta sa carte, Un ierbar modern, scrisa in 1930, cerceta-toa-rea britanica Sophia Emma Magdalene Grieve mentioneaza „proprietatile stimulative si carminative ale anasonului in combaterea flatulentei si a colicilor“.
Ca si ghimbirul, anasonul poate avea mai multe utilizari. Este, de asemenea, un expectorant si poate fi folosit impotriva tusei si a racelilor. Pe post de condiment, anasonul e potrivit pentru supele de legume: adauga seminte sau un buchet intreg de anason cand calesti ceapa si usturoi. Poti prepara si ceai din anason, cand te simti balonat sau ai gaze.

5 ponturi de top
pentru aroma si calitate

O MARE PARTE din aroma si mirosul condimentelor provine din uleiurile pe care le contin, iar volatilitatea acestora este destul de ridicata. Asa ca tot ceea ce trebuie sa faci pentru a pastra condimentele in stare proaspata este sa impiedici evaporarea acestor uleiuri.

1 Cumpara, de fiecare data, cantitati mici. Pachetele mari, economice, par mai ieftine, insa, in realitate, mai mult pierzi, pentru ca te poti trezi cu ingrediente alterate.

2 Condimentele nu trebuie pastrate in locuri intunecoase, insa trebuie evitate razele directe ale soarelui si trebuie depozitate in locuri racoroase si uscate din bucatarie. Caldura si lumina descompun toate uleurile importante, afecteaza aroma si deterioreaza antioxidantii.

3 Nu lua in considerare termenele de valabilitate. Modul cel mai simplu de a-ti da seama daca un condiment mai e proaspat este sa-l mirosi. Daca are un miros placut si intepator, il poti folosi cu incredere. Totusi, nu incerca sa faci asta si cu chili!

4 Poate parea pedant, dar as recomanda ca depozitarea condimentelor sa se faca in ordine alfabetica. Cand ai dula-pul plin cu borcane si pachetele, este greu sa-ti mai dai seama ce ai acolo. Inainte sa-mi aranjez condimentele in ordine alfabetica, obisnuiam sa cumpar doua pachete de acelasi fel, deoarece nu mai stiam ce am. Cata risipa!

5 Cea mai buna modalitate este sa cumperi condimentele intregi. Apoi, poti macina atat cat ai nevoie. Mirosul si aroma condimentelor intregi au tendinta de a fi mai stabile. Pentru macinare, poti folosi un mojar si un pistil sau o rasnita de cafea si mirodenii.

Amestec terapeutic de mirodenii
MACINA 3 ardei chili uscati, 2 catei de usturoi, 3 lingurite de seminte de chimion, 2 lingurite de turmeric, jumatate de lingura de seminte de coriandru, 1 betisor de scortisoara si o lingurita de seminte de mustar brun.
PRESARA amestecul peste carne inainte de prepararea pe gratar sau foloeste-l la calirea cepei si a usturoiului inainte de a pune linte si legume.   </p>

Vote it up
280
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza