Strategii pentru un somn bun

<p> Cand dormi bine, esti intr-o forma excelenta. Daca nu te odihnesti suficient, te simti obosit si organismul nu se echilibreaza</p> 
 

<p>Nu dormi bine. Nu gandesti corect, nu iei decizii bune, nu iti aduci aminte unde ai parcat masina si nici nu simti nevoia de a face dragoste. Iar proasta functionare a organismului te face candidatul perfect pentru bolile de inima, atacurile cerebrale, diabet sau chiar obezitate. In continuare iti prezentam, cu ajutorul unor specialisti, cateva strategii pentru a dormi mai bine noaptea.</p>

<p>Viata profesionala si personala</br>

Renunta sa muncesti non-stop. Chiar daca reusim sa stam in pat cele sase ore pe care cercetatorii ne recomanda sa le petrecem astfel, mintea noastra se gandeste in continuare la probleme de genul: "Ce-ar fi daca…", "De ce…" sau "Ce am de facut maine". Toata aceasta agitatie impulsioneaza hormonii stresului, care ne impiedica sa adormim. De aceea trebuie sa ne simplificam viata, spune dr. Cecile Andrews, autoarea cartii Slow Is Beautiful/Mai incet este mai bine. "Alcatuieste o lista cu ce ai de fa si incepe sa tai din lucruri. Este putin suparator, dar trebuie sa fii tu insuti convins ca nu trebuie sa te ocupi de toate", spune ea.</br>

Nu lucra pana tarziu. Foarte multi cred ca trebuie sa stai pana noaptea tarziu ca sa-ti faci treaba bine. Dar, daca lucrezi pana in momentul in care te bagi in pat, somnul iti va fi afectat. Du-te acasa la o ora rezonabila. Este mult mai bine sa te culci devreme, sa te scoli mai de dimineata si sa lucrezi. Studiile arata ca, dupa un somn bun in timpul noptii, te poti concentra mai bine si astfel poti munci mult mai eficient.</br>

Foloseste mai putin aparatele electronice. Dependenta de telefonul mobil sau de email conduce la stres, determinandu-ne sa avem un "sentiment de urgenta complet artificial", dupa cum spune dr. Bruce McEwen, de la Universitatea americana Rockefeller.
Nu trebuie sa traiesti fara mobil ca sa reduci stresul, ci doar sa controlezi folosirea lui. Inchide-ti telefonul seara, dar si messenger-ul. Inchide monitorul, dar si veiozele si ascunde display-urile luminoase ale ceasului cu radio. Creierul tau poate interpreta gresit chiar si cea mai vaga urma de lumina, intrebandu-se daca nu cumva ar trebui sa te trezesti. Intunericul total ii spune creie- rului tau ca este timpul sa dormi.
</p>

<p>Mintea si echilibrul</br>

Incepe ziua cu recunostinta. In fiecare dimineata inchide ochii si gandeste-te la lucrurile frumoase din viata ta. Sentimentul de multumire pe care il vei experimenta iti va garanta o zi linistita si va reduce hormonii stresului, care produc insomnie in timpul noptii.</br>

Concentreaza-te asupra propriei persoane. Intarirea sistemului nervos asi- gura echilibrul ciclului somn-veghe, spune dr. Yan-Go. Apeleaza la tai chi (care consta din miscari lente, neintrerupte si circulare), meditatie, rugaciune, biofeedback (metoda care foloseste mintea pentru a controla o functie a orga-nismului), yoga sau la alte activitati care iti dau o stare de relaxare.</br>

Intalneste-te cu prietenii. Studiile de la UCLA au aratat ca femeile cu relatii de prietenie solide dorm mai bine. Aceste studii, realizate de dr. Shelley Taylor, arata ca, atunci cand femeile sunt stresate, cauta compania altor femei – probabil un vechi mecanism de supravietuire care le-a permis sa se reuneasca pentru a se proteja pe ele si pe familiile lor. Acest lucru creste nivelul de oxitocina, care blocheaza cortizonul, principalul hormon al stresului, permitandu-le femeilor sa se odihneasca mai usor decat barbatii.</br>

Foloseste ulei esential de lavanda. Daca esti stresat, inainte sa adormi pulverizeaza pe perna niste apa in care ai pus cateva picaturi de lavanda. Te va ajuta sa te calmezi.</br>

Asculta muzica de relaxare. Baga-te in pat, inchide luminile si asculta muzica de relaxare. Ajuta la diminuarea adre-nalinei care te tine treaz pentru ca tonul si sunetul muzicii iti inunda mintea de hormoni linistitori.</br>

Lupta impotriva dezordinii mentale. De fiecare data cand incepi sa te gandesti la facturi, la munca sau la copiii tai care au luat-o razna, linisteste-te si concentreaza-te la altceva. Unele persoane se roaga. Altele mediteaza. Cat timp lucrul la care te gandesti nu te ingrijoreaza, probabil vei adormi imediat.
</p>

<p>In tura de noapte</br>

Le suntem indatorati celor care lucreaza incontinuu pentru ca noi sa fim in siguranta: doctori, asistente, pompieri, ofiteri de politie, personalul de pe ambulante sau de la liniile aeriene. Dar studiile au aratat ca 85% din politisti, 80% din piloti si 48% din controlorii de trafic aerian atipesc la locul de munca. +i 41% din cei care lucreaza in domeniul medical recunosc ca fac greseli din cauza oboselii. Cei care lucreaza in schimburi au niveluri mult mai scazute de serotonina decat cei care lucreaza ziua. Nivelurile scazute de serotonina sunt asociate cu furia, depresia si anxietatea, dar si cu deficitul de somn. Daca lucrezi noaptea, iata ce poti face:
Gaseste-ti serviciu langa casa. Un drum lung pana la munca contribuie la indepartarea somnului si la accidente provocate de oboseala.</br>

Nu sofa. Doua treimi dintre cei care lucreaza in schimburi au spus ca sofeaza obositi dupa ce ies de la lucru, asa ca apeleaza la transportul public sau roaga pe cineva sa vina sa te ia.</br>

Uita de remediile rapide. Acestea nu exista, desi sunt foarte multe persoane care vor incerca sa-ti vanda asa ceva. Un exemplu ar fi valeriana. +i totusi, 37 de studii referitoare la somn arata ca valeriana nu are niciun efect.
Ofera-i corpului tau un avertisment. Daca esti pe cale sa iti schimbi radical stilul de viata, incepe sa-ti modifici programul de somn cu trei zile inainte.</br>

Foloseste perdele care fac intuneric in camera. Cele din material gros te ajuta sa te convingi ca este timpul sa adormi.</br>

Creeaza o oaza de liniste. Inchide feres-trele, opreste telefonul, apeleaza la do-purile de urechi si foloseste un aparat care imita zgomote din natura sau un ventilator care sa izoleze sunetele din exterior.</br>

Iesi afara. Odata ce te-ai trezit, trage draperiile, fa o plimbare pe afara sau stai la soare. Astfel, ii spui ceasului tau biologic ca e momentul sa intre in alerta.
Munceste in sensul acelor de ceasornic. Daca lucrezi in schimburi, spune-i sefului sa planifice turele astfel incat urmatoarea sa inceapa dupa ultima – este sfatul Academiei Americane de Medicina a Somnului. Daca tocmai ai terminat un schimb de la ora 15.00 la ora 23.00 seara, vei fi mult mai activ si vei dormi mai bine daca urmatorul va fi de la ora 23.00 la ora 7.00.
</p>

<p>Somnul si copiii</br>

E cunoscut faptul ca multi parinti au serioase probleme cu somnul. Dar, cand cei mici dorm mai bine, la fel se intampla si cu mama si tata.</br>
Cei mici trebuie sa doarma singuri. Nu e nimic rau sa stai langa micutul tau pana adoarme, dar dupa aceea retrage-te in camera ta. Cu timpul se va obisnui sa aiba propriul pat si va accepta sa adoarma fara sa mai stai "de paza", spune dr. Jodi A. Mindell, de la Centrul pentru Somn al Spitalului pentru Copii din Philadelphia. </br>
Adolescentii trebuie sa se culce mai devreme. Este o adevarata provocare, dar merita efortul, fiindca 28% din adolescenti spun ca adorm la scoala, iar cercetarile arata ca cei care nu se odihnesc des- tul  sunt mai predispusi riscului de a face depresie, de a deveni agresivi, de a folosi stimulente sau alcool. In plus, obtin note mici si se accidenteaza mai usor.</br>
Stabileste o ora de culcare. Inainte de culcare, copiii ar trebui sa aiba trei sau patru activitati care sa-i calmeze – aceleasi in fiecare seara, spune Mindell: baie, lectura, rugaciune sau orice altceva . Repetarea zilnica a acestora pregateste corpul copilului pentru somn. Rutina este la fel de importanta pentru un adolescent de 15 ani ca si pentru un copil foarte mic.
</p>

Vote it up
289
Ai votat deja!Voteaza