Strategii mici cu efecte mari

Mancati corect, pentru a preveni cancerul la stomac
 

Iata vestea buna legata de cancerul stomacal: de cand s-a descoperit ca majoritatea ulcerelor si cea mai raspandita forma de cancer stomacal (noncardial) sunt cauzate de bacteria Helicobacter pylori si persoanele infectate au inceput sa fie tratate cu antibiotice, incidenta cancerului la stomac a scazut.

Iata si vestea mai putin buna: incidenta altor forme de cancer stomacal (cardial) este in crestere. Noi am aflat ce puteti face pentru a preveni ambele tipuri de cancer:

• Evitati alimentele bogate in nitriti. Majoritatea studiilor care evalueaza alimentatia oamenilor si riscul de cancer stomacal arata ca o alimentatie bogata in mancaruri sarate, murate sau afumate (muraturi, hering, somon afumat) si carne conservata cu sare (precum sunca si costita) mareste considerabil riscul de cancer stomacal. Aceste alimente contin nitriti, care dau nastere in stomac unor compusi cancerigeni, numiti nitrozamide.

• Mancati o portocala pe zi. O alimentatie bogata in fructe si legume proaspete reduce riscul de cancer stomacal. Beneficii deosebite va ofera citricele – portocale, grepfrut, lamai si lamai verzi. O analiza a 12 studii a relevat ca minimum trei portii de citrice pe saptamana au redus riscul de cancer stomacal cu 28% (e posibil sa fie o estimare optimista). Cercetatorii suspecteaza ca antioxidantul vitamina C si un carotenoid numit beta-criptoxantina protejeaza celulele stomacului de leziunile care pot duce la cancer.

• Consumati produse integrale. Daca aveti obiceiul sa consumati multe cereale rafinate sub forma de paine alba, covrigei sau produse de patiserie din comert si evitati cerealele integrale, cum sunt ovazul si orzul, riscul de cancer stomacal poate creste cu un procent de peste 50%. Pe de alta parte, cu cat consumati mai multe fibre, cu atat riscul de cancer e mai mic, mai ales la femei.

• Mai putine fripturi, chiftele si branzeturi. Un studiu mexican la care au participat aproximativ 1.000 de persoane, a aratat ca acelea care consumau zilnic, in medie, 25 g de grasimi saturate (cam cat intr-un cheeseburger dublu) erau de 3,3 ori mai predispuse la cancer gastric decat cele care consumau maximum 14 g. Conform unui alt studiu, consumul a 100 g de carne pe zi – indiferent de tipul ei – mareste riscul de cancer stomacal de aproape 2,5 ori in general si de peste 5 ori la cei infectati cu H. pylori.

• Tratati din timp infectia cu H. pylori. Infectia cauzata de acest microorganism este principala cauza a ulcerelor – acum stim ca reprezinta si principala cauza a cancerului stomacal. Cercetatorii cred ca inflamatia cauzata de H. pylori provoaca schimbari ale mucoasei stomacale care reduc aciditatea stomacului, incurajand formarea nitrozamidelor ce genereaza cancer.

• Eliminarea infectiei reduce riscul. Cercetatorii chinezi au impartit la intamplare 1.630 de persoane infectate cu H. pylori in doua grupe: unele au luat un placebo, celelalte un tratament pentru eradicarea bacteriei. Dupa 7 ani si jumatate, sase persoane din primul grup s-au imbolnavit de cancer stomacal, iar din al doilea grup nu s-a imbolnavit nimeni. Tratamentul traditional al infectiei cu H. pylori consta intr-un inhibitor al pompei de protoni, precum omeprazol (Prisolec) sau esomeprazol (Nezium), administrat timp de 7–14 zile, si antibioticele claritromicina si amoxicilina sau metranidazol.
 

Vote it up
78
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza