Strategii de prevenire a degenerescenţei maculare

Cu cat fumati mai mult, cu atat riscul de imbolnavire e mai ri­­di­­cat
 

Aceasta afectiune ce provoaca pierde­­rea vederii nu poate fi vindecata. Numita de specialisti degenerescenta maculara legata de varsta (DMLV), deoarece in ge­­neral apare dupa 60 de ani, distruge macula – centrul retinei, un strat extrem de subtire de tesuturi sensibile la lumina.

Vederea scade atat de lent, incat la inceput nu observati nimic. Majoritatea persoanelor cu DMLV sufera de aceasta forma „uscata“ a bolii, cu evolutie lenta. Insa o persoana din zece are DMLV „umeda“, cauzata de lezarea unor vase sanguine din macula, care duce la deteriorarea rapida a vederii. Cea mai buna metoda de prevenire a bolii: examene oftalmologice regulate si masurile de mai jos.

• Nu aprindeti tigara. Cu cat fumati mai mult, cu atat riscul de imbolnavire e mai ri­­di­­cat. Cercetatorii de la universitatea din Wisconsin au constatat ca fumatul mareste riscul DMLV cu 47%. Fumatul distruge anti­­oxidantii care protejeaza celulele, redu­­ce irigarea cu sange a ochilor si poate afec­­ta pigmentii retinei, care determina cu­­loarea ochilor si joaca rolul unui ecran na­­tu­­ral de protectie impotriva radiatiilor solare.

• Mancati legume care protejeaza vede­­rea. Spanacul, varza creata si salata verde sunt bogate in luteina si zeaxantina, sub­­stante ce protejeaza ochii. Acesti compusi se acumuleaza in macula ochilor, filtrand radiatiile albastre nocive si impiedicandu-le sa lezeze celulele sensibile la lumina din profunzimea retinei. In plus, ei neutralizeaza radicalii liberi produsi atunci cand lumina ajunge la ochi. Alte surse excelente de lu­­teina si zeaxantina sunt napii si varza fura­­jera, broccoli, dovlecei, porumbul, mazarea si varza de Bruxelles, precum si ouale. Nu exista dovezi ca suplimentele de antio­­xi­­danti ar preveni DMLV, insa ii pot incetini evolutia.

• Consumati carbohidrati benefici. Va plac painea alba, orezul alb, cartofii, pro­­du­­sele de patiserie sau sucurile de fructe indul­­cite? Fluctuatiile glicemiei produse de aceste alimente va pot afecta ochii. Anali­­zand alimentatia persoanelor cu degene­­res­­centa maculara, cercetatorii de la uni­­versitatea Tufts au descoperit ca cele care consumau cantitati mari de alimente ce cauzeaza cresteri bruste ale glicemiei erau de 2,7 ori mai predispuse la DMLV decat persoanele care consumau cantitati mici. Solutia? Consumati fructe si legume proaspete, fasole uscata, paine integrala si cereale integrale, beti apa sau ceai neindulcit, renuntati la chipsuri, biscuiti si fursecuri. Glicemia mica asigura o buna irigare cu sange si oxigen a ochilor.

• Mancati somon in loc de cheese­­burger. Intr-un studiu de la Harvard Medical School, consumul de peste de minimum doua ori pe saptamana a re­­dus riscul DMLV cu un procent impre­­sionant – 60%. Acizii grasi omega-3 din pestele gras asigura irigarea cu sange a ochilor si calmeaza inflamatia, un factor de risc al DMLV. Insa pestele a fost de folos doar persoanelor care si-au limitat aportul de acizi grasi omega-6. Acestia se gasesc in uleiul de porumb, sofran si floarea-soarelui, dar si in prajeli si mar­­ga­­rine preparate cu aceste uleiuri.

• Alte alimente de evitat: branzeturi, inghetata, hamburgeri si toate produ­­se­­le bogate in grasimi saturate. Persoa­­ne­­le care consuma asemenea alimente in cantitati mari au un risc de doua ori mai mare ca DMLV in stadiu timpuriu sa evolueze.

 

Vote it up
16
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza