Sportul potrivit pentru cei mici

Doctorul Alin Popescu explica ce activitati sportive sunt potrivite pentru copii in functie de varsta pe care o au
 

<p>

In conditiile societatii actuale, cand copiii sunt tentati sa incerce gustarile nesanatoase, de tip fast-food, bogate in grasimi, sau nenumaratele tipuri de dulciuri rafinate, cand distractia pentru ei inseamna a petrece cat mai mult timp in spatele unui ecran, fie ca este vorba de televizor sau de calculator, ca sa nu uitam masina care ii transporta rapid oriunde este nevoie, practicarea unui sport a devenit o necesitate fundamentala pentru dezvoltarea armonioasa a micutilor nostri.
 
Practicarea in mod regulat a unui sport stimuleaza dezvoltarea anumitor abilitati motrice, precum coordonare, viteza, anduranta si suplete, sau cognitive, precum vederea, intelegerea, capacitatea de a-si forma o parere sau de a lua anumite decizii. La nivel tactic, copiii invata sa elaboreze anumite strategii. Practicarea unui sport de echipa influenteaza in mod pozitiv si nivelul lor de sociabilitate.

Din punct de vedere psihologic si mental, sportul este o scoala buna, care ii invata pe copii cum sa-si intareasca vointa, rezistenta si concentrarea, dar si cum sa-si controleze stresul si suferinta. Sportul le poate oferi copiilor mai multa siguranta, incredere in ei insisi, autocontrol si independenta.

Practicarea unui sport ii invata pe cei mici sa adopte un stil de viata echilibrat, care include o alimentatie corespunzatoare, un consum de apa in cantitati corespunzatoare, respectarea orelor de somn, intretinerea igienei corporale, disciplina si punctualitatea.
 
Varsta de 3-5 ani
 
•    Abilitati motorii (miscare): poate alerga, sari, arunca, se poate balansa putin.
•    Viziunea: nu sunt maturi pana la 6-7 ani, li se pare dificil sa urmareasca directia si viteza obiectelor in miscare.
•    Invatarea: durata atentiei este foarte scurta, invata cel mai bine copiindu-i pe ceilalti.
•    Abilitati asupra carora trebuie sa insistam: formarea abilitatilor de baza. Jocurile distractive si experimentarea mai multor sporturi sunt mai importante decat competitia in sine.
•    Activitati recomandate: alergare, acrobatie, aruncare, prindere, plimbari cu bicicleta.

Varsta de 6-9 ani
 
•    Abilitati motorii: alergare, saritura, aruncare - imbunatatite, balansare imbunatatita, incepe sa aiba deprinderi mai dificile (aruncatul la distanta).
•    Viziunea: se imbunatateste aprecierea vitezei obiectelor in miscare, dar e inca dificil de apreciat directia acestora.
•    Invatarea: durata atentiei este, in continuare, scurta, e greu sa isi aminteasca multe detalii sau sa ia decizii rapide.
•    Abilitati asupra carora trebuie sa insistam: folosirea abilitatilor de baza si formarea unor abilitati mai complexe.
•    Activitati recomandate: nivel de incepatori la fotbal, natatie alergari, gimnastica, patinaj, dans, tenis, bicicleta, arte martiale fara contact.

Varsta de 10-12 ani
 
•    Abilitati motorii: devine mai priceput in situatii care presupun deprinderi complexe (proiecteaza o minge in plasa), isi formeaza deprinderi mai complicate (lay-up, aruncare din apropierea cosului, in cazul baschetului).
•    Viziunea: sunt complet dezvoltati (la fel ca un adult).
•    Invatarea: atentie mai buna, isi amintesc mai multe lucruri.
•    Abilitati asupra carora trebuie sa insistam: folosirea abilitatilor, invatarea tacticilor si strategiilor de meci.
•    Activitati recomandate: nivel de incepatori la fotbal, baschet, hochei pe gheata.

Varsta de 13-15 ani
 
•    Abilitati motorii: copiii au pusee de crestere, dar corpul lor devine mai putin flexibil; pubertatea se manifesta la aceasta varsta.
•    Viziunea: sunt complet dezvoltati.
•    Invatarea: durata atentiei este crescuta; sunt capabili sa isi aminteasca meciuri sau strategii.
•    Abilitati asupra carora trebuie sa insistam: concentrare asupra fortei individuale.
•    Activitati recomandate: baschet, hochei pe gheata (baieti), gimnastica, patinaj (fete).

Alegerea unui sport este un lucru important pentru un copil. Sportul il ajuta sa se afirme ca individ si sa aiba o buna conditie fizica, lucruri esentiale in mentinerea sanatatii.

Sursa: http://www.infomaterna.ro/

</p>

Vote it up
345
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza