Sondaj european despre increderea in natiuni

Elvetienii sunt pe primul loc, iar romanii sunt natiunea in care ceilalti europeni au cea mai putina incredere
 

 

In cetatenii caror tari au incredere vecinii lor europeni? Care sunt cei care nu le inspira un sentiment de siguranta? Ce factori determina increderea celorlalti? Ce natiuni au repurtat un castig de imagine in ultimii ani? Studiul Reader’s Digest, realizat in zece tari europene, printre care si Romania, dezvaluie raspunsurile la aceste intrebari.

Locuitorii a doua tari, Elvetia si Suedia, sunt considerati de semenii lor europeni ca fiind cei mai demni de incredere: 68% dintre cei chestionati au incredere multa sau foarte multa in aceste doua natiuni. Pe locul trei se situeaza Germania, cu un procent de încredere de 65%.

Natiunile in care respondentii au declarat ca au cea mai putina incredere sunt romanii (74% nu au incredere in noi), urmati de iranieni (72% procent de neincredere) si de rusi (in care 70% dintre respondenti nu au incredere). Cea mai mica incredere in romani o au cetatenii din Austria, Slovenia si Elvetia.

Bogdan Voicu, sociolog la Institutul pentru Calitatea Vietii (ICCV) interpreteaza acest rezultat prin prisma faptului ca increderea se construieste prin interactiune, care poate fi directa sau mediata. „Daca o luam pe cea directa, exista tendinta naturala de a credita cu mai multa incredere pe cei care arata mai bine, sunt mai bine imbracati, se spala, au maniere alese, sunt mai bine educati”, explica Voicu. “Romania sta rau la toate aceste capitole: avem mai putini indivizi cu educatie superioara decat aproape oriunde in UE, abandonul scolar prematur este enorm in comparatie cu media UE, avem mai putin acces la apa curenta decat oriunde in UE, suntem mai saraci decat oricine, exceptand bulgarii. Asta face ca romanul mediu de care se izbesc alti europeni sa fie unul care nu are portretul-tip al omului de incredere“. Cat despre interactiunea mediata, ea este data de faptele relatate de mass-media. Oamenii de incredere sunt cei care nu fura, care nu au relatii conflictuale, care fac lucruri bune. Care sunt insa stirile-tip pentru Romania? „Hai sa le ignoram pe cele despre ispravi ale romilor romani prin Italia sau Franta. Raman disputele dintre presedinte si premier, plagiatul premierului, perpetuele cazuri de coruptie si delapidare“, adauga sociologul.

Interesanta este si atitudinea pe care respondentii o au in privinta propriului popor.

·      Cel mai dezvoltat spirit autocritic l-au avut francezii (gradul de incredere in propria natiune este de numai 27%), urmati de romani (dintre care  mai putin de jumatate au considerat ca romanii  sunt un popor demn de incredere).

·      Pe de alta parte, acele popoare care au fost desemnate ca fiind cele mai de incredere – elvetienii, suedezii si germanii – au, la randul lor, multa incredere in altii. Toti au, de exemplu, mai multa incredere in francezi – aproape de doua ori mai multa decat francezii insisi.

·      Romanii au mai multa incredere in germani si in elvetieni, decat au in concetatenii lor.

Comparativ cu anul 2008, cand Reader’s Digest a efectuat un sondaj similar, patru tari au suferit un declin de peste 20% in evaluarea gradului de credibilitate: Portugalia (-21%), Romania (-29%), Spania (-30%) si Italia (-33%).

Studiul s-a desfasurat concomitent in 10 tari europene, printre care si Romania, in cadrul chestionarului Trusted Brands 2014, in perioada septembrie - noiembrie 2013. Respondentii au fost intrebati daca au incredere in cetatenii din 24 de tari. Lista a cuprins 20 de tari europene (Austria,  Belgia, Republica Ceha, Elvetia, Finlanda, Franta, Germania, Grecia, Italia, Marea Britanie, Olanda, Polonia, Portugalia, Romania, Rusia, Slovenia, Spania, Suedia, Turcia, Ungaria), precum si China, India, Iran si SUA. Respondentii au fost selectati din baza de date de clienti activi ai Reader’s Digest din cele 10 tari europene: Austria, Elvetia, Finlanda, Franta, Germania, Polonia, Portugalia, Romania, Rusia si Slovenia. In perioada mentionata, in Europa s-au trimis – prin corespondenta si online - 784.176 de chestionare cu intrebari deschise, din care 50.000 in Romania. In Romania, s-au inregistrat 4.831 de chestionare completate. Selectarea esantionului consultat a fost efectuata astfel incat sa reflecte profilul populatiei din fiecare tara. Procesarea datelor si a rezultatelor a fost operata de catre compania britanica Wyman Dillon Ltd..

Vote it up
203
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza