Sfaturi de nutritie

Cele mai bune cereale pentru sanatate
 

Cerealele pot fi impartite in cereale rafinate, inalt prelucrate si cereale integrale. Pe langa carbohidratii complecsi, in cerealele integrale ca orezul nedecorticat, graul, ovazul, secara sau secara alba integrale se gasesc substante nutritive destul de valoroase. Ele sunt metabolizate mai lent de organism, de aceea satura pe termen mai lung si, datorita continutului de fibre alimentare, mentin intestinul in stare de functionare. Produsele din cereale rafinate ca orezul decorticat sau produsele de panificatie din faina alba nu furnizeaza mai deloc fibre alimentare si nutrienti valorosi.

Cele mai bune cereale pentru sanatate sunt:

Ovazul

Multe cereale pentru micul dejun sunt relativ sarace in fibre sau se digera prea repede, ducand la aparitia senzatiei de foame inainte de pranz. Ovazul este insa o alegere buna. Reprezinta una dintre cele mai bogate surse de proteine vegetale, iar fibrele solubile din ovaz formeaza in stomac un gel care incetineste digestia, lucru esential pentru a preveni oscilatiile glicemiei si pentru a tine foamea sub control. Se stie ca ovazul reduce colesterolemia – si se estimeaza ca daca e consumat de cinci-sase ori pe saptamana, se poate reduce riscul aparitiei diabetului de tip 2 cu 40%. Ideali sunt fulgii de ovaz traditionali, cel mai putin procesati, dar si fulgii instant constituie o sursa buna de fibre.

Orzul

In loc de orez alb, mancati la cina o garnitura delicioasa cu orz – astfel veti avea mai multe sanse sa scapati de grasimea periculoasa de pe abdomen, conform unui raport din American Journal of Clinical Nutrition. La acest studiu au participat doar persoane cu o dieta saraca in calorii, insa unele au evitat alimentele din cereale integrale, pe cand altele au consumat cereale doar sub forma integrala (paine din grau integral, ovaz, orz si orez brun), timp de 12 saptamani. Subiectii din ambele grupe au dat jos acelasi numar de kilograme, dar cele care au mancat cereale integrale si-au redus mai mult grasimea abdominala. Regula de baza este urmatoarea: consumati zilnic cel putin trei portii de cereale integrale. (O portie reprezinta o felie de paine, 30 g de cereale negatite pentru micul dejun sau o jumatate de cana de cereale pentru micul dejun gatite – toate integrale.) Ovazul si orzul se dovedesc ideale deoarece sunt bogate in fibre solubile si nu maresc glicemia in aceeasi masura ca orezul alb sau brun.

Quinoa

Este o cereala bogata in proteine, va ofera toti cei noua aminoacizi esentiali, fiind numita pe buna dreptate "proteina completa". In plus, este bogata in lisina, substanta esentiala pentru cresterea si refacerea tesuturilor, precum si in magneziu, fier, cupru si fosfor. Poate reprezenta o garnitura usoara si gustoasa, inlocuind cu succes orezul, dar poate fi folosita si in supe ori salate. Un alt avantaj: nu contine gluten!
 

Vote it up
72
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza