Rezoluții de succes pentru noul an

Cum să-ți stabilești și să-ți duci la îndeplinire obiectivele
 

Articole similare

În fiecare noapte de Anul Nou, Adina Ştefan întocmea o listă cu hotărâri pentru noul an. Tânăra de 35 de ani din Ploieşti scria rezoluţiile pe o foaie, pe care o depozita apoi în cutia cu bijuterii. La finalul anului trecut, a hotărât să-şi facă ordine prin lucruri şi să arunce ce nu mai folosea. Aşa a dat şi peste hârtiuţele cu pricina şi şi-a dat seama că ar fi putut scrie exact aceleaşi lucruri şi pentru anul viitor: să se apuce de desen, o mai veche pasiune de-a ei, să îşi facă timp să meargă la sală, să mai slăbească şi să-şi caute un alt job. De patru ani îşi dorea aceleaşi lucruri.

Adina nu este singura persoană care – bine intenţionată fiind – şi-a scris hotărârile de început de an doar pentru a le încălca.

Un sondaj realizat în 2012, în Marea Britanie, a arătat faptul că 55% dintre adulţi şi-au stabilit în trecut rezoluţii de Anul Nou. Conform unei analize Twitter, printre rezoluţiile transmise cel mai des prin respectiva reţea de socializare în 2013, în Marea Britanie, s-au numărat: mersul regulat la sală, renunţarea la fumat, slăbitul, o viaţă mai relaxată şi „a fi cel mai bun/bună“. În SUA, povestea este asemănătoare: în urma unui studiu realizat de Journal of Clinical Psychology s-a descoperit că topul rezoluţiilor din 2014 include „să mai slăbesc“, „să fiu mai organizat(ă)“, „să cheltuiesc mai puţin“ şi „să economisesc mai mult“, „să mă bucur din plin de viaţă“, „să mă menţin în formă şi să fiu sănătos/sănătoasă“.

Dar, pentru cei mai mulţi, hotărârile pline de speranţă luate de Anul Nou se transformă în dezamăgire şi eşec, chiar înainte să se termine luna ianuarie. Studiul a scos în evidenţă că doar opt procente reuşesc să-şi îndeplinească rezoluţiile sau dacă ne exprimăm altfel, 92% eşuează.

Totuşi, nu dispera! Înţelegerea motivelor pentru ratările din trecut ar putea ajuta la realizarea unei adevărate reţete de succes în viitor. Zece sfaturi de la experţi te vor ajuta să-ţi reorganizezi modul de a gândi, astfel încât să începi noul an cu un plan care să ducă la îndeplinirea obiectivelor.

Fă schimbările pe care ţi le doreşti cu adevărat

Când vine vorba despre stabilirea rezoluţiilor, mulţi aleg schimbările pe care simt că ar trebui să le facă, în locul celor pe care şi le doresc cu adevărat. Un exemplu este Outi Alanne, proprietara unei florării din Finlanda. Ea şi-a propus, an după an, să-şi termine lucrarea de master în literatură. Dar nu şi-a îndeplinit hotărârea pentru că, spune ea, „terminarea lucrării nu era relevantă pentru ocupaţia mea actuală şi nici nu eram interesată de subiect“.

Josh Nathan, profesor la Institutul de Artă din Colorado, spune: „Autocunoaşterea este foarte importantă, de la obiceiuri la preferinţe, şi modul în care funcţionează mintea fiecăruia dintre noi. Dacă ne concentrăm asupra lucrurilor pe care ni le dorim cu adevărat şi ne stabilim obiective în concordanţă cu propria personalitate, atunci vom reuşi să ne atingem ţelul.“

Fii gata de acţiune!

„Priveşte-ţi rezoluţia ca pe o campanie importantă“, spune Virginia Brabender, profesor la Institutul de Psihologie Clinică de la Universitatea Widener, din SUA. „Dacă ţi-ai renova casa, ai planifica ce ai de făcut şi ai anticipa posibilele obstacole, nu te-ai apuca de lucru dintr-un capriciu.“ Dacă dorinţa ta este aceea de a slăbi, ar trebui să-ţi stabileşti o dietă sănătoasă înainte de începutul anului.

Stabileşte-ţi obiective realiste

„Odată, rezoluţia mea de Anul Nou a fost să mănânc mai puţine brânzeturi“, spune Sanjana, o londoneză de 26 de ani. „Uşor de zis, greu de făcut. A urmat o perioadă în care mâncam brânză de cinci ori pe săptămână.“

Când iubitul ei a cerut-o în căsătorie însă, Sanjana a găsit motivaţia necesară pentru a-şi urmări obiectivul: „Voiam să arăt bine în rochia de mireasă“. Cu patru luni înainte de nuntă, a renunţat complet la produsele lactate. Dar a doua zi după nuntă, a mâncat cel mai mare sendviş cu pâine şi brânză prăjită. „M-am simţit atât de bine!“. În loc să vadă asta ca pe un eşec, Sanjana s-a pregătit pentru un obiectiv cu şanse reale de a fi susţinut pe termen lung. „Renunţarea la produsele lactate m-a făcut să înţeleg că aş putea trăi foarte bine şi fără să mănânc brânză de cinci ori pe săptămână“, spune ea acum.

Michele Kerulis, expert în psihologie din Chicago, susţine această atitudine: „E bine să fii realist, fără să exagerezi. Sanjana ştie că îşi poate îndeplini obiectivul, aşa că acceptă ceea ce îi place, ştiind că se poate stăpâni.“

Fixează-ţi obiective intermediare

E uşor să fii copleşit când ai hotărât să faci o schimbare majoră în viaţa ta. De aceea, e mai bine să împarţi obiectivul major într-o serie de etape intermediare. De exemplu, dacă vrei să slăbeşti 20 de kilograme, e mai uşor să îţi propui câte două kilograme în fiecare etapă. „Dacă nu celebrezi paşii mici, îţi lipseşte suportul moral pentru a continua“, explică Brabender.

Canadianca Glenda Standeven, de 59 de ani, o supravieţuitoare a cancerului, conferenţiar inspiraţional şi scriitoare, spune că şi-a stabilit şi a încălcat toate rezoluţiile importante din viaţa ei. A avut succes doar când şi-a stabilit obiective uşor realizabile. „E mai uşor să te ţii de rezoluţii cum ar fi să mergi la pedichiură la fiecare două luni sau să ieşi la cafea cu prietenii în fiecare săptămână“, spune ea. „Micile realizări îţi dau o stare de satisfacţie, nu de dezamăgire şi, construind pe baza acestor succese, este mai uşor să ataci şi să duci la bun sfârşit schimbările mai importante din viaţa ta, atunci când este timpul.“

Evită situaţiile cu risc ridicat

„Trebuie să-ţi stabileşti o limită pentru propriul comportament şi să eviţi factorii declanşatori de câte ori ai ocazia“, spune Lisette Cifaldi, director pe probleme de sănătate comportamentală la Hilton Head Health, din SUA. „Dacă te-ai decis să mănânci sănătos şi un coleg aduce gogoşi la serviciu în fiecare zi, trebuie să te gândeşti cum te vei descurca în situaţia respectivă.“

O altă metodă de a te pregăti pentru situaţii pe care nu le poţi controla este să-ţi stabileşti reguli personale. „Ai putea stabili o regulă, conform căreia la serviciu nu mănânci decât ce ţi-ai adus tu de acasă“, sugerează Cifaldi. „Astfel, stabileşti o limită clară şi, în final, cu care e mai uşor să te obişnuieşti. Este, pur şi simplu, un mod de viaţă.“

Nu te învinovăţi când faci un pas înapoi

E important să accepţi că vei avea şi eşecuri atunci când încerci să faci schimbări majore în viaţa ta. „Renunţă la mentalitatea de tip totul sau nimic. Încearcă să prevezi unde ai putea să dai greş şi priveşte aceste mici eşecuri ca pe o etapă firească a drumului pe care ai pornit“, ne sfătuieşte Brabender.

Stabileşte-ţi obiective pozitive

„Pentru a-ţi atinge ţelul, e important să ai o atitudine pozitivă“, explică Kerulis. „De exemplu, nu spune: «Nu voi mai mânca pizza şi alimente nocive». Spune, în schimb: «Voi alege să mănânc alimente sănătoase»“. O mică schimbare ca aceasta te va determina să fii mai degrabă inspirat decât stresat, spune ea.

Foloseşte o plasă de siguranţă

Forumurile de pe internet şi reţelele de socializare sunt mediul ideal pentru a-ţi împărtăşi succesele sau nerealizările altor persoane cu aceleaşi preocupări şi te pot ajuta să te ţii de ceea ce ţi-ai propus. „Există o mulţime de resurse specifice pentru orice obiectiv. E bine să le descoperi şi chiar să faci echipă cu cineva, pentru a-l atinge“, crede Brabender.

Ea îi încurajează pe oameni să-şi facă cunoscute rezoluţiile. „E mai probabil să îţi iei în serios obiectivele dacă le faci publice decât dacă le păstrezi doar pentru tine.“

Nu-ţi impune prea multe rezoluţii deodată

Acum câţiva ani, Eva, o argentiniancă de 33 de ani din Buenos Aires, a făcut o listă cu zece obiective, inclusiv să-şi găsească o slujbă care să-i placă, să scrie cel puţin zece minute zilnic şi să înveţe să facă fotografii. Într-un final, şi-a atins toate obiectivele. Dar în timp, nu toate odată.

„Oamenii tind să exagereze şi să îşi fixeze ţeluri prea înalte. Cel mai bine este să te concentrezi asupra a două sau maximum trei obiective, pe care să le atingi înainte de a trece mai departe“, spune Kerulis.

Progresează zi de zi

„Oamenii se gândesc la rezoluţii ca la ceva ce trebuie urmat tot restul vieţii. Este copleşitor. Să te gândeşti că nu vei mai mânca niciodată un anumit lucru îţi poate fura toată bucuria“, e de părere Lisette Cifaldi.

Dacă, să spunem, ai hotărât să te laşi de fumat, nu te gândi că nu-ţi vei mai aprinde niciodată o ţigară. Spune-ţi, în schimb, «astăzi nu voi fuma». La urma urmei, subliniază expertul, „doar ziua de azi contează cu adevărat. Şi poţi face aproape orice pentru o singură zi.“

Vote it up
287
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza