Puterea vindecatoare a somnului

Relatia dintre sistemul imu­­nitar si somn functioneaza in doua sen­­suri
 

Exista foarte putine lucruri care pot revigora corpul si mintea mai eficient decat un somn bun. In prezent stim ca asta se datoreaza in mare parte relatiei dintre procesele fiziologice care au loc in organism in timpul somnului si sis­­te­­mul imunitar.

Cu totii am avut experienta de a merge la culcare simtindu-ne rau, iar dimineata sa constatam ca ne simtim de o suta de ori mai bine. Acesta nu este doar rezultatul odih­­nei – se cunoaste faptul ca in timpul som­­nului sistemul imunitar al corpului mun­­ceste din greu luptand impotriva germenilor si se elibereaza hormoni pentru a repara tesuturile lezate. Relatia dintre sistemul imu­­nitar si somn functioneaza in ambele sen­­suri: lipsa somnului afecteaza functia imu­­nitara, iar un sistem imunitar atacat afec­­teaza somnul. Ruperea acestui ciclu e im­­portanta pentru recuperare.

De cat avem nevoie? Exista diferente foar­­te mari intre cantitatea de somn de ca­­re au nevoie oamenii. Unii par a functio­­na foarte bine cu 5 ore pe noapte, pe cand altii au nevoie de peste 8 ore. Profesorul Colin Espie, director al Laboratorului de Studiu al Somnului de la Universitatea din Glasgow, estimeaza ca in medie adultii au nevoie de 7-8 ore de somn pe noapte, sca­­­zand la circa 6 ore odata cu inaintarea in varsta, desi unii oameni au nevoie de o cantitate mai mare sau mai mica de somn. El afirma: „Unul dintre scopurile somnului este acela de a asigura o functionare buna in cursul zilei – fizica, mentala si emotio­­na­­la.“ Daca va treziti din somn simtindu-va odihniti si va puteti desfasura activitatile cotidiene fara a va pierde concentrarea din cauza oboselii, probabil ca dormiti sufi­­cient.

Stresul si somnul. Insomnia poate fi re­­zul­­tatul stresului din viata cotidiana. Este greu sa dormiti atunci cand sunteti coplesiti de griji – cele legate de serviciu sau de relatiile personale, de exemplu. Toti am avut nopti de insomnie cand parea imposibil sa ne im­­piedicam gandurile sa parcurga in mod repetat incidentele din timpul zilei sau sa anticipeze evenimentele din zilele urmatoa­­re. Daca va suna cunoscut, stabiliti-va o pri­­oritate din a face fata problemelor actua­­le. Practicarea diferitelor tehnici de relaxare, atat pe parcursul zilei, cat si seara inainte de culcare, poate fi de folos. Multi oameni isi aleg o imagine preferata care sa-i ajute sa uite de grijile cotidiene si sa le ofere un sentiment de liniste.

Vote it up
36
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza