Probleme cauzate de diferenta de fus orar

Nu reusiti sa adormiti sau sa va treziti „la timp“, sunteti epuizat si aveti vederea incetosata
 

Daca ati calatorit vreodata cu avionul pe distante mari, iar a doua zi ati avut o stare de letargie, stiti ce probleme poa­­te cauza diferenta de fus orar. Chiar si strabaterea a numai doua zone de fus orar – mai ales daca zburati catre est – va poate da peste cap ceasul organismului. Con­­se­­cintele: nu reusiti sa adormiti sau sa va treziti „la timp“, sunteti epuizat si aveti vederea incetosata. Pro­­blemele cronice de acest gen cu care se confrunta personalul liniilor aeriene si oamenii de afaceri care calatoresc frec­­vent pot duce la un risc crescut de cancer, boli de inima si ulcer peptic.

Strategii preventive esentiale

Dormiti in avion. Metoda functio­­nea­­za doar daca la destinatie este noapte – de pilda, daca zburati noap­­tea de la New York la Londra. Folositi dopuri pentru urechi si bandane pentru ochi ca sa va protejati de lumina si su­­ne­­te. De asemenea, puteti lua 3 mg de mela­­to­­nina, care favorizeaza somnul.

Aprindeti lumina. Daca va simtiti epuizat cand ajungeti la destinatie, veti simti nevoia sa trageti un pui de somn, chiar daca e dimineata. Rezistati tentatiei! Mai bine incer­­cati sa stati cel putin trei ore la lumina soarelui, pentru ca organismul dvs. sa se adapteze mai repede la noul fus orar.

Reglati-va ceasul organismului inainte de plecare. Ideea este sa schimbati ora de cul­­care si ora de trezire conform programului de la destinatie. Daca veti zbura spre est si veti strabate mai multe fusuri orare, cul­­cati-va cu o ora mai devreme timp de 3 zile inainte de plecare – si sculati-va mai devreme. Dupa ce va treziti, incercati sa va expuneti la lumina puter­­nica timp de cateva ore. Ideal ar fi sa stati la lumina soarelui, dar va puteti ex­­pu­­ne si la o sursa de lumina cu spectru complet. Unii specialisti recomanda com­­bi­­na­­rea acestei strategii cu administrarea a 0,5 mg de melatonina in cursul dupa-amiezii, pentru a ampli­­fica semnalele hormonale care ii comunica organis­­mului ca e vremea de culcare.

➍ Daca zburati catre vest si strabateti mai multe fusuri orare, culcati-va cu o ora mai tarziu. Daca strabateti minimum 8 fusuri orare, culcati-va cu 2 ore mai devreme in fiecare seara.

Vote it up
5
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza