Prevenirea atacurilor de cord

Cateva sfaturi pe care medicii cardiologi uita sa vi le spuna
 

Am examinat cele 250 de fete ale tinerilor aflati in fata mea, in timp ce ma aflam intr-un auditoriu imens. Ma pregateam sa le tin o prelegere despre cardiologia preventiva studentilor din anul II de la Universitatea de Medicina de Stat Wayne din Detroit. Erau foarte bine pregatiti pentru prescrierea medicamentelor de scadere a nivelului de colesterol, chiar si pentru efectuarea operatiilor de bypass. Dar cum puteau sa se asigure ca pacientul nu va mai ajunge sa viziteze cabinetul cardiologului? Aceasta lectie nu le-a fost predata niciodata.

Am fost incantat cand am aflat ca scoala medicala a decis sa faca o asemenea schimbare istorica in planul lor de invatamant si s-au gandit sa ma convoace pe mine, un profesor de medicina, sa ii ajut sa puna in practica acest lucru. Mi-ar placea sa pot sa-i invat pe toti viitorii cardiologi sa le ofere pacientilor aceste sfaturi care le pot salva vietile.

Cel mai eficient medicament: mancarea

Eu personal urmez o dieta bazata pe plante de cativa zeci de ani, dar de cand literatura medicala a inceput sa pledeze pentru faptul ca acest stil alimentar are potentialul de a reduce rata atacurilor de cord, am inceput sa-l recomand si eu la randul meu pacientilor mei. Multi dintre ei nu pot renunta complet la consumul de carne, dar cu toate acestea tin cont de aceste sfaturi:

Consumati cel putin cinci portii de legume pe zi

Doua dintre cele mai importante studii care examineaza modul in care obiceiurile alimentare au efect asupra bolilor cronice au relevat faptul ca persoanele care mananca opt sau mai multe portii pe zi sunt cu 30% mai putin expuse riscului unui atac de cord fata de persoanele care consuma o portie jumatate sau mai putin pe zi. Asadar consumati cel putin cinci portii de fructe si legume pe zi. Pacientilor mei li se pare usor - si foarte gustos - sa consume cateva dintre aceste portii sub forma unor sucuri din legume crude amestecate cu fructe, cu ajutorul blenderului.

Beti trei cani de ceai pe zi  

Ceaiul verde, negru, varietatile de ceai chinezesc oolong ajuta la reducerea nivelului de colesterol si trigliceride, a nivelului de zahar in sange si la reducerea inflamatiilor.

Daca mancati carne, consumati-o in forma cat mai naturala

Inlaturarea produselor animale din dieta alimentara poate fi o modificare drastica. Incercati cel putin sa evitati carnea procesata precum hotdogii, carnatii si slanina. Cercetatorii de la Harvard au descoperit ca un consum de 53 ml de carne procesata cu o frecventa mai mare de doua ori pe saptamana creste riscul unui atac de cord cu 42 de procente. Daca mancati carne, incercati sa o consumati in forma cat mai "naturala" - fara antibiotice, hormoni sau aditivi ascunsi. Optati pentru animalele crescute cu iarba, a caror carne e mai bogata in acizi grasi Omega 3, benefici pentru inima, comparativ cu cea a animalelor hranite cu graunte.

Alegeti pesti bogati in Omega-3 

Sardinele, macroul, ansoa, somonul si heringul aunt cele mai bune surse de Omega 3 (cunoscut pentru reducerea inflamatiilor, a aritmiilor cardiace, nivelului trigliceridelor si tensiunii). Exista de asemenea si sanse mai mici sa fie contaminate cu toxine, comparativ cu alte specii.

11 ore pe noapte.

Corpul are nevoie de aceasta pauza pentru a-si regla functiile metabolismului. Orice pauza mica - cum ar fi o gustare la miezul noptii - poate cauza o crestere a inflamatiilor, tensiunii, colesterolului si a celulelor de imbatranire. Imaginati-va un semn pe care scrie "inchis" amplasat pe usa bucatariei dumneavoastra, dupa cina, ideal dupa ora 19.

Fiti activi si faceti fapte bune in acelasi timp

Persoanele sedentare au cu 73% mai multe sanse de a dezvolta sindromul metabolic, o suma de probleme care duc la cresterea riscului aparitiei bolilor de inima. O metoda prin care va puteti motiva sa faceti activitati fizice in portii mici: faceti-le pentru altcineva. Atunci cand iesiti sa curatati zapada, curatati si aleea vecinului. In loc sa stati pe scaun in autobuz, oferiti locul unui alt pasager.

Luati vitamina “Y” in fiecare saptamana

Yoga are un efect puternic si direct asupra inimii dumneavoastra. Pacientii cu fibrilatii atriale, cea mai comuna forma de anomalie a ritmului cardiac, care au practicat yoga timp de trei luni de zile, au avut parte de mai putine episoade ale bolii. Un alt studiu in care au fost implicate 30 de persoane cu tensiune arteriala ridicata care au facut yoga intre cinci si sapte minute de doua ori pe zi a demonstrat ca acestia au prezentat un ritm cardiac si o tensiune arteriala mai mici in perioadele de repaos in comparatie cu un grup de control care nu a facut aceleasi exercitii.

Iubiti un animal de companie

Animalele de companie par sa aiba un impact extrem de pozitiv asupra nivelului de stres, colesterol si cel al tensiunii arteriale. Unul dintre motive poate fi urmatorul: campul energetic mai calm al unui animal de companie il poate afecta pe al nostru. Atunci cand expertii monitorizeaza o persoana si animalul de companie aflate unul langa celalalt pot demonstra prezenta unei interactiuni intre cele doua campuri, spre exemplu prin faptul ca cele doua inimi bat la unison. Acest instrument denumit coerenta poate fi o unealta importanta cu efecte pozitive asupra sanatatii inimii. Nu aveti un caine de companie? Oferiti-va voluntar la un adapost pentru a va bucura de aceste beneficii.

Petreceti timp in sauna

Cu totii am putut observa semnele prezente in apropierea saunelor sau camerelor cu aburi care sfatuiesc pacientii cu probleme ale inimiii sa fie precauti. Dar cercetatorii japonezi au descoperit ca o sauna speciala cu raze infrarosii, care penetreaza pielea cu mai multa energie in comparatie cu o sauna uscata comuna, poate avea efecte pozitive asupra inimii. Pacientii care sufera de boli ale inimii si pe care s-a aplicat acest tip de terapie de cel putin de doua ori pe saptamana au prezentat o rata cu 50% mai scazuta a spitalizarilor si cazurilor de deces fata de un grup de control cu care au fost comparati pe o perioada de timp de cinci ani. Acest tratament are capacitatea de a imbunatati functionarea celulelor care aliniaza arterele. Daca nu gasiti o sauna cu raze infrarosii in zona, puteti profita de beneficiile aduse de o sauna uscata obisnuita la orice club de sport.

Puneti pe lista in fiecare zi cate un lucru pentru care sunteti recunoscatori

Atunci cand psihologul Glenn Affleck de la Universitatea din Connecticut a intervievat 287 de persoane aflate in recuperare dupa un atac de cord, a descoperit ca oamenii care au reusit sa gaseasca aspecte pozitive in legatura cu boala lor sunt mai putin predispuse sa sufere un nou atac in urmatorii opt ani. In fiecare zi, asigurati-va ca va notati cel putin unul sau mai multe lucruri pentru care sunteti recunoscator (recunoscatoare) si cititi aceste insemnari cel putin o data pe saptamana.

Mentineti-va ocupati

Barbatii care intretin raporturi sexuale de cel putin doua ori pe saptamana reduc riscul aparitiei unui atac de cord la jumatate in comparatie cu barbatii care fac sex o data pe luna. Nici macar aspirina nu are acest efect. Daca aveti probleme cu inima si sunteti ingrijorati de posibilitatea aparitiei unui atac de cord in timpul actului sexual, permiteti-mi voie sa va linistesc: activitatea sexuala este la fel de extenuanta ca si exercitiile fizice usoare. Daca va simtiti in stare sa urcati doua etaje pe scari, atunci puteti sa stati linistit si in dormitor.

Deschideti ferestrele

Aerul din interiorul casei dumneavoastra poate fi chiar mai poluat dectat aerul din cel mai murdar oras de pe pamant. Exista sute de surse potentiale - spray-ul de par, lumanarile, fumul de la oalele de care nu se lipeste mancarea. In timp ce oricare dintre acestea pot fi inofensive in cantitati mici, amestecul caustic pe care in creaza atunci cand se amesteca poate determina aparitia inflamatiilor, cresterea tensiunii arteriale sau ingrosarea arterelor. Deschideti ferestrele in zilele frumoase si folositi un ventilator pentru a ajuta la circularea aerului si la reducerea nivelul de poluare din interiorul casei.

Curatati cu ajutorul articolelor din bucatarie

Multe produse de curatat - inclusiv unele "bio" - contin chimicale care au determinat atacuri de cord si cresterea tensiunii arteriale. De cate ori este posibil, curatati ustensilele cu care gatiti cu produse precum otetul, lamaia, praful de copt sau faina de porumb.

Aruncati recipientele de plastic

Chimicalele prezente in plastic, precum bisphenolul A (BPA) si ftalatul, se trasfera in mancarea pe care o contin. Daca se acumuleaza mai multe reziduuri in corpul dumneavoastra, acestea au capacitatea de a va deregla sistemul hormonal. Studiile au demostrat legatura dintre nivelul de BPA prezent in urina si riscurile aparitiei bolilor de inima. Exista mai mult de 15 lucrari medicale care demonstreaza legatura din ftalati si problemele cardiovasculare. Folositi mai degraba recipiente din sticla, ceramica sau otel inoxidabil.

Sursa: Dr. Joel K. Kahn, profesor de medicina la Universitatea de Stat Wayne din Detroit si director al centrului de welness cardiac apartinand unui grup de ocrotire a sanatatii din Michigan, este autorul cartii Cartea Holistica a Inimii (The Holistic Heart Book) publicata de Reader’s Digest (holisticheart.com).

 

Vote it up
138
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza