Poveste de succes

O canadiana de origine iraniana foloseste o noua metoda pentru a-i ajuta pe romii maghiari
 
<p>
Sase femei de etnie roma stau in jurul unei mese din centrul comunitar al localitatii Nagyecsed. Toate au in fata cate o carte de povesti, din care citesc pe rand, sub indrumarea lui Furugh Switzer, o femeie din Iran. Poate ca nu pare un lucru iesit din comun, dar acest grup face parte dintr-un program de mare succes initiat de Switzer, al carei scop e imbunatatirea abilitatii de lectura a copiilor romi, prin educarea mamelor.

Switzer s-a nascut la Teheran, intr-o familie care a imbratisat religia Bahá’í. „Una dintre invataturile fundamentale ale religiei mele este ca oamenii trebuie sa-si ajute semenii“, ne explica ea. Timp de peste un deceniu, Furugh a predat engleza si matematica in Lesotho si Zambia, apoi si-a facut doctoratul la Universitatea Alberta din Canada, unde s-a casatorit cu Raymond Switzer. In 1994, Furugh si sotul ei, impreuna cu cei doi copii ai lor, s-au mutat in Ungaria, pentru a lucra in domeniul terapiei de familie si pentru a munci ca voluntari in cadrul comunitatii Bahá’í din aceasta tara.

Cei doi s-au angajat la Universitatea din Veszprém, unde au predat limba engleza, istorie si literatura engleza si americana, literatura pentru copii si metodologie pedagogica. Furugh a invatat maghiara din manuale si din conversatiile cu localnicii.

La Colegiul din Jászberény, Furugh a aflat de la elevii ei – viitori invatatori si profesori – despre dificultatile procesului de educare a romilor. Din pricina contextului familial, de obicei, elevii romi invatau mai greu decat ceilalti copii si multi dintre ei renuntau la scoala inainte sa-si termine studiile. In plus, mamele si tatii lor veneau rar la sedintele cu parintii.
„La momentul acela, sotul meu si cu mine tocmai terminasem de citit un studiu despre rolul povestilor in pregatirea copiilor pentru scoala. Astfel ne-a venit ideea de a incerca sa ajutam persoanele care au cea mai mare influenta asupra copiilor – mamele“, ne explica Furugh.

Din experienta ei, Furugh stia ca mamele care le citesc povesti celor mici si care inteleg cat de important este sa te poti exprima, sunt mai inclinate sa-si trimita copiii la scoala in mod regulat, iar acestia au sanse mult mai mari sa termine cursurile.

In 2005, Furugh a lansat programul „Meséd“ in regiunea Jászág si in orasul Szolnok. Cu ajutorul centrelor de asistenta familiala din zona, Furugh si cativa voluntari au organizat grupuri saptamanale in care le invatau pe mame cum sa citeasca povesti cu voce tare. „Pentru ele, scoala a fost un adevarat esec, dar lectura povestilor a schimbat aceasta perceptie negativa“, ne explica Furugh.

Dupa trei luni de citit, mamele incep sa scrie rezumate ale povestilor citite si opinii critice pe marginea lor, dupa care trec la lectura pe roluri. In fiecare saptamana, primesc o carte de povesti din care lectureaza in timpul intalnirilor si pe care apoi o iau acasa. Tema lor este sa le citeasca in fiecare seara o poveste copiilor lor. Pana acum, aproape 300 de mame au terminat programul si au primit cateva sute de carti de povesti din donatii.

„Programul ne-a schimbat viata“, spune Erszebet Emese Nagy. Pana in urma cu doi ani, cand s-a inscris in grupul „Meséd“, aceasta mama de 26 de ani din Nagyecsed nu ii citise niciodata povesti fiicei sale, pentru ca nu aveau carti in casa. Acum, ii citeste in fiecare zi lui Jazmin, care are rezultate foarte bune la invatatura. Emese, care renuntase la scoala la 16 ani, cand s-a casatorit, si-a reluat studiile si este coordonatoare a unui grup „Meséd“.

Furugh si sotul ei au hotarat sa mai ramana in Ungaria. Ea este incantata de ospitalitatea si de peisajele de aici.

Toate numele iraniene au cate o semnificatie. „Furgh“ inseamna „lumina“.

</p>
Vote it up
208
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza