Portii perfecte

Daca vrei sa vezi cum dispar kilogramele, incepe prin a controla cantitatea de mancare pe care o pui in farfurieFoto: The Reader's Digest Association, Inc./GID
 

<p>Foloseste farfurii mici la masa. Mai putin spatiu in farfurie reprezinta un control automat al marimii portiei.
Atunci cand comanzi mancare sau o cumperi ambalata de la supermarket, obisnuieste-te sa alegi cele mai mici portii de produse bogate in kilocalorii. Exceptiile sunt salatele si legumele fara gra­simi adaugate. Ia doar o cescuta de cafea cu lapte, ia bagheta umpluta mai mica in loc de cea mare sau briosa mica in loc de versiunea gigant cu bucatele de ciocolata.
Si nu uita: kilocaloriile pe care nu le cumperi nu se pot depozita in jurul taliei.

Daca alegi mancaruri bogate in calorii, cumpara sau prepara portii pe masura ta. In loc sa faci o galetusa de inghetata pen­tru toata familia, foloseste recipiente diferite pentru portii mai mici. Prepara o tarta mai mica in loc de un tort mare. Cumpara pungi de cipsuri mici, cat pentru o gustare, nu cat sa-ti ajunga la o intreaga petrecerere in pijama.

Dar mai intai citeste etichetele alimen­telor. Multe bauturi si alimente ambalate pot parea ca sunt pentru o singura persoana, dar de fapt sunt menite sa fie servite de doua sau mai multe persoane. De asemenea, kilocaloriile si alte informatii nutritionale de pe eticheta sunt specificate doar la suta de grame, in timp ce pachetul respectiv poate cantari de doua-trei ori mai mult. Asa ca bea sau mananca o portie moderata, nu intregul continut.

Inainte sa te asezi la masa, pune deoparte mancarea pe care nu o vei consuma. Este usor sa te asezi in fata unei farfurii de mancare sanatoasa. Problema apare cand ai golit farfuria si mancarea ramasa in pachet iti face cu ochiul. Solutia este ca, inainte sa te asezi la masa, sa impachetezi si sa pui bine ceea ce nu ai pus in farfurie. Astfel, daca mai vrei o portie, ai putea renunta, stiind ca trebuie sa faci un efort in plus.

Termina masa cu fructe si legume. Pe masura ce mananci portii mai modeste ca dimensiune, este posibil sa simti nevoia sa mananci mai mult. Solutia este sa-ti completezi dieta adaugand la masa ta obisnuita cate o portie mare si crocanta de telina, de mor­cov sau ardei gras, ori o rosie feliata.

La sfarsitul mesei iti mai poti umple stomacul cu un mar, o portocala sau o felie mare de pepene galben sau verde.

Ghidul portiei perfecte

Majoritatea subestimam cu cel putin 25% portiile - si prin aceasta si kilocaloriile -, ceea ce inseamna ca ai putea ingera sute de kilocalorii in fiecare zi fara sa vrei. Asta e o veste cu adevarat proasta pentru silueta ta. Iata cum poti sa estimezi dimensiunea portiei perfecte. Iti oferim doua comparatii: cum arata marimea portiei fata de un obiect si fata de o parte a mainii. Este un sistem pe care il poti aplica oricand si oriunde:

75 grame carne - cat o cutie de servetele - cat palma deschisa
75 grame peste - cat un carnet de bonuri de masa - cat palma deschisa
3-4 linguri de fasole - cat o minge de tenis - cat mana tinuta caus
40 grame cascaval - cat trei zaruri - cat degetul mare
2 linguri cu varf orez/paste - cat o forma de briose - cat o palma
o portie de piure de cartofi - un suport de pahar - cat o palma
o bucata de bagheta de 25 g - cat un sapun - cat jum[tate de palma
o chifla mica - cat bulbul unui bec - cat jumatate de pumn
o felie de tort de opt cm - un pachet de post-it-uri - cat palma ta
o lingurita unt/margarina - cat un timbru postal - cat varful degetului mare
o lingura de ulei/sos - cat baza unei cesti - cat causul palmei
chipsuri de cartofi - cat o minge de tenis - cat mainile tinute caus
nu pumn de nuci sau fructe uscate - cat o minge de ping-pong</p>

Vote it up
481
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza