Portii perfecte

Daca vrei sa vezi cum dispar kilogramele, incepe prin a controla cantitatea de mancare pe care o pui in farfurieFoto: The Reader's Digest Association, Inc./GID
 

<p>Mancatul peste masura este una din cauzele principale ale obezitatii. Cu toate acestea, putini dintre noi ne dam seama ca mancam prea mult. Nici nu realizam cat de importanta este marimea portiilor din farfuria noastra.
Exista dovezi solide ale faptului ca, in ultimii 50 de ani, portiile din multe restaurante si magazine s-au marit constant, odata cu ele crescand in mod proportional si circumferinta taliei noastre. Multi oameni s-au obisnuit, pur si simplu, sa manance portii mai mari.

Cum se aduna kilocaloriile

Majoritatea alimentelor de la fast-food sunt foarte bogate in kilocalorii, asa ca poti obtine foarte multa energie mancand foarte putin. Aceste alimente bogate in energie ne pot pacali, determinandu-ne sa ingeram mai multe kilocalorii decat avem nevoie. Alimentele asemanatoare, dar gatite in casa, sunt cu mult mai sarace in energie.

Pentru a-si controla greutatea, unii oa­meni cred ca, in loc sa manance mai putin, e mai important sa manance anumite tipuri de alimente si sa le evite pe altele. Ei bine, se insala: pentru contro­lul greutatii conteaza numarul total de kiloca­lorii, nu provenienta lor.

Cei mai multi dintre noi mancam ce ni se pune in fata, pentru ca am fost invatati din copilarie sa nu lasam nimic in farfurie. Acest lucru nu constituia o problema pe vremea cand portiile care ni se puneau in farfurie erau mai mici. Cu toate acestea, potrivit Fondului Mondial de Cercetare a Cancerului, hambur­gerii britanici sunt cu 112% mai mari de­cat erau in 1982, portia de paste este cu 480% mai mare, iar praji­tu­relele cu ciocolata - atentie! - sunt cu 700% mai mari.

Si in tara noastra se poate observa aceeasi tendinta: portiile „normale“ care se servesc in prezent sunt mai mari.

Mai multa mancare valoreaza mai mult?

Dar mancarea mai multa si mai iefti­na nu este benefica nici pentru silueta, nici pentru sanatatea ta. Oamenii cred ca obtin un chilipir atunci cand au oca­zia sa cumpere mai multa mancare cu bani mai putini. Tocmai aceasta gandire duce la obezitate. Kilocaloriile in plus si grasimea care se depune odata cu aces­te mese cu „valoare adaugata“ te fac sa pierzi mult mai mult decat banii pe care i-ai economisit. Potrivit Fondului Mondial de Cercetare a Cancerului, industria bauturilor si alimentelor contribuie la aparitia obezitatii, oferindu-le consumatorilor portii supradimensionate - de exemplu, paharele tot mai mari de bauturi racoritoare de la cinema.

Etichetarea corecta

Pentru a rezolva problema, industriei alimentare i s-a solicitat sa ajute consu­matorii sa aleaga alimentele care nu le creeaza probleme de sanatate. 

Regulile de etichetare a alimentelor in Uniunea Europeana ii obliga pe producatori sa ofere infor­matii cuprinza­toare despre produsele pe care le in­- troduc pe piata. Trebuie enumerate valoarea energetica si elementele nutriti­ve continute (proteine, grasime, fibre, sodiu, vitamine, mine­rale). Atentie la valoarea energetica: numarul de kilocalorii precizat pe pachet este de obicei valabil pentru 100 g de produs, dar pachetul poate fi de trei ori mai mare! De curand, Comisia Euopea­na a adoptat o propu­nere de sporire a claritatii etiche­telor, astfel incat euro­penii sa poata alege in cunostinta de cauza produsele care le asigura o alimentatie echilibrata.

Informarea este esentiala. Majorita­tea poves­tilor de succes in lupta cu kilogramele in plus se datoreaza controlului riguros al dimensiunii portiilor.

Readucerea portiilor la dimensiuni normale

Iata cum poti sa reduci portiile:

Asteapta zece minute. Stomacul tau are nevoie de acest interval de timp pentru a transmite semnalul de satietate catre creier, asa ca, inainte sa te hota­rasti sa iti mai pui putina lasagna sau piure, asteapta zece minute. Animeaza conversatia la masa sau, daca cinezi singur, citeste ziarul sau rezolva cuvinte incrucisate. Daca inca iti mai e foame dupa acest ragaz, poti sa-ti mai pui niste legume sau salata in farfurie.

Abandoneaza ideea de „a curata farfuria“. Majoritatea mancam tot ce ni se pune in farfurie, indiferent de cat de mare este portia. O strategie mai buna este sa mananci o portie sanatoasa (vezi Ghidul portiei perfecte in caseta alatu­rata) si apoi sa te opresti. E mai bine sa arunci putina mancare (sau sa o pastrezi pentru a doua zi) decat sa iti supra­incarci organismul.

Nu manca niciodata direct din punga, din cutie sau din pachet. Daca te hranesti cu mancare semipreparata, de luat la pachet, pune-ti o portie potrivita in farfurie si lasa deoparte pachetul, apoi aseaza-te la masa si savureaza-ti portia fara sa te grabesti.

Daca iti place sa iei masa „in stil mare“, opteaza pentru mancare sanatoasa. Daca iti plac portiile mai mari, umple-ti farfuria cu legume si salata sau mananca un bol mare, aburind, de supa de zarzavat.

Aceste alimente bogate in apa si sarace in grasimi au un continut scazut de kilocalorii, deci o portie mare nu constituie o problema.</p>

Vote it up
287
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza