Ponturi pentru scaderea tensiunii

Rezultatele mai multor studii arata cum putem sa avem o tensiune buna si fara medicamente
 

<p>

Chiar daca faci un tratament pentru controlul tensiunii arteriale, urmatoarele masuri o pot reduce si mai mult – fapt ce iti permite sa obti cele mai mari beneficii de pe urma celei mai scazute doze de medicament.

Consuma produse sarace in sodiu. Reducerea aportului de sodiu cu doar 300 mg (cantitatea din aproximativ 2 felii de branza procesata) reduce tensiunea sistolica cu 2-4 puncte si tensiunea diastolica cu 1-2 puncte. Daca micsorezi si mai mult consumul de sodiu, tensiunea va scadea in continuare. Principalele surse de sodiu din alimentatie sunt produsele procesate, nu... solnita. Iata cateva idei pentru a incepe: omite sarea din retete; umple solnita cu un inlocuitor de sare; clateste bine fasolea si legumele din conserva, de 2 ori, inainte de preparare; alege antreuri congelate cu mai putin de 5% din doza zilnica de sodiu la o portie; incearca covrigei, chipsuri si condimente fara sare sau cu un continut redus de sare. Citeste cu atentie prospectele medicamentelor eliberate fara reteta – unele dintre ele, cum ar fi antiacidele, pot fi surprinzator de bogate in sodiu; farmacistul te poate ajuta sa gasesti variante cu un continut mai mic.

Renunta la fumat. Motivele sunt nenumarate! Iata unul legat de tensiunea arteriala: nicotina din tutun contracta vasele sangvine, ridicand imediat presiunea in interiorul lor.

Mananca zilnic o banana, o felie de pepene sau o mana de caise uscate. Toate sunt bogate in potasiu, poreclit „non-sare“ de catre experti, gratie capacitatii lui de a mentine tensiunea scazuta. Alte alimente cu mult potasiu: spanacul, fasolea, cartofii dulci si avocado.

Rontaie boabe de soia. Consumul a 30 g de boabe de soia prajite, crocante, a redus tensiunea sistolica cu 10 puncte, in cadrul unui studiu. Cauta boabe nesarate la supermarket sau la magazinele cu produse naturiste.

Bea ceai in loc de cafea. Fiecare cana de ceai bauta intr-o zi (maximum 4) poate reduce tensiunea sistolica cu 2 puncte si tensiunea diastolica cu 1 punct – arata un studiu australian.

Mergi acasa mai devreme. Daca ai o slujba platita, lucreaza ca voluntar sau pur si simplu stai cu nepotii, planifica-ti sa pleci mai des acasa la timp. A lucra peste 41-50 de ore saptamanal creste riscul hipertensiunii cu 17%, conform unui studiu al fiselor medicale a 24 205 de persoane din California, realizat la University of California din Irvine. Intre 51 si 60 de ore de munca pe saptamana marisera riscul cu 29%. Munca in exces amplifica stresul, te impiedica sa dormi, sa faci suficienta miscare sau sa mananci sanatos, spune autorul studiului, dr Yang. De asemenea, face mai dificila renuntarea la fumat.

Inchide telefonul mobil si uita de el. Cand cercetatorii britanici au rugat 20 de studenti sa le vorbeasca despre telefoanele lor mobile, tensiunea sistolica a acestora crescuse cu 8 puncte – semn ca a avea un telefon mobil in buzunar sau in poseta e un fapt stresant. Dupa ce studentii au renuntat la telefoane timp de 3 zile, acelasi test a constatat o marire a tensiunii cu doar 3 puncte. Se pare ca linistea este benefica sanatatii, conchide cercetatorul-sef David Seheffield, de la Staffordshire University.

Redescopera laptele (degresat). Consumul de lapte pe plan global scade, pe masura ce bem mai multe sucuri carbogazoase si bauturi indulcite. Insa laptele si alte produse lactate sunt importante pentru controlul tensiunii arteriale, deoarece contin calciu, care regleaza nivelul de lichide din fluxul sangvin.

Fa miscare de 4 ori pe zi. Intr-un studiu de la University of Illinois, asupra a 21 de femei si barbati, exercitiile fizice redusesera tensiunea sistolica cu 5 puncte si tensiunea diastolica cu 3 puncte. Dar la voluntarii care facusera zilnic 4 plimbari in ritm rapid, de cate 10 minute, tensiunea arteriala ramasese scazuta timp de 11 ore, fata de 7 ore in cazul celor care exersasera 40 de minute in sir. Miscarea frecventa mentine flexibilitatea peretilor arteriali.

Nu exagera cu analgezicele. Redu consumul de medicamene antiinflamatoare nesteroidiene (AINS), cum ar fi ibuprofenul. Studiile arata ca aceste analgezice populare pot ridica tensiunea arteriala, daca le iei in mod curent.

Consuma cereale integrale. Treci de la painea alba la paine din faina integrala, de la orezul alb la orez brun, de la orzul sarac in fibre la orz bogat in fibre sau de la cerealele rafinate pentru micul dejun la cereale integrale. Astfel iti poti reduce tensiunea sistolica cu 3-7 puncte, iar tensiunea diastolica, cu 5-6 puncte, conform unui nou studiu asupra a 25 de femei si barbati supraponderali, efectuat in cadrul Department of Agriculture’s Human Nutrition Research Center din Beltsville, Maryland.

Cumpara un tensiometru. Un studiu prezentat la o conferinta recenta a European Society of Hypertension a aratat ca persoanele care isi controlau acasa tensiunea arteriala aveau valori mai mici decat cele care o verificau doar la policlinica. Potrivit altei cercetari, cand se fac doar evaluari la cabinetul medical, 9% din cazurile de hipertensiune nu sunt depistate.

</p>

Vote it up
81
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza