Osteoporoza se accelereaza dupa varsta de 50 de ani

Pierderea masei osoase la femei se accelereaza dupa 50 de ani sau dupa ce ajung la menopauza
 

Incepand de la 30 de ani, degradarea masei osoase existente devine mai rapida decat formarea celei noi. Deoarece hormonul estrogen asigura mentinerea duritatii oaselor, pierderea masei osoase la femei se accelereaza dupa 50 de ani sau dupa ce ajung la menopauza. Exista medicamente care incetinesc procesul in cazul persoanelor cu risc ridicat de fracturi, dar vorbind la modul general, masa osoasa nu se mai reface. (Iar unele medicamente contra osteoporozei au efecte secundare destul de grave, inclusiv cresterea riscului anumitor fracturi!) Iata de ce e importanta prevenirea osteoporozei. Desi circa 60% din densitatea osoasa este determinata genetic, puteti influenta restul de 40%. Iata cateva strategii preventive esentiale:

Consumati suficient calciu si vitamina D. Daca alimentatia dvs. nu contine destul calciu, organismul dvs. isi va lua cantitatea necesara din oase, ceea ce va predispune la osteoporoza. Pentru a va proteja oasele, consumati mai multe produse lactate cu continut mic de grasime (precum lapte degresat si iaurt). Patru portii de lactate (o portie inseamna in general 250 ml) va asigura necesarul zilnic de 1.200 mg de calciu. De asemenea, este esential sa va asigurati un aport adecvat de vitamina D, care ajuta organismul sa utilizeze calciul. Cea mai buna sursa este lumina soarelui, insa deoarece in ziua de azi folosim produse de protectie solara, multe persoane au o deficienta de vitamina D. Specialistii ne recomanda uneori sa stam la soare 10–15 minute pe zi (fara protectie). Din pacate, odata cu varsta, capacitatea corpului de a sintetiza vitamina D din radiatiile solare incepe sa scada, asa ca e bine sa luati zilnic 400 UI de vitamina D.

Desi ideal ar fi sa va asigurati necesarul de calciu din alimentatie, puteti lua si suplimente. Intr-un studiu amplu, femeile care au luat zilnic 1.000 mg de calciu si 400 UI de vitamina D, timp de sapte ani, au avut o densitate osoasa a soldurilor cu 1,06% mai ridicata decat cele care au luat un placebo, precum si un risc de fracturi de sold cu 29% mai mic. Puteti lua pana la 1.200 mg de calciu pe zi, in doua doze de maximum 600 mg (organismul nu poate absorbi mai mult la un moment dat).

Exersati-va oasele. Astronautii pierd circa 1,5% din masa osoasa totala in fiecare luna petrecuta in spatiu. De ce? Atunci cand gravitatia este zero, oasele nu sunt supuse greutatii, iar celulele care creeaza masa osoasa functioneaza doar daca simt o „tensiune“. Iata de ce activitatea fizica e atat de importanta pentru fortificarea oaselor. O analiza a 25 de studii majore despre efectele activitatii fizice asupra oaselor a descoperit ca aceasta poate preveni sau reface aproape 1% din masa osoasa pierduta pe an, din partea inferioara a coloanei vertebrale si a soldurilor, in cazul femeilor aflate la pre- si postmenopauza. Nu pare mult, dar impactul asupra riscului de fracturi este urias, dat fiind ca odata cu varsta pierdem anual intre 0,5 si 1% din densitatea osoasa.

Cele mai bune exercitii sunt cele ce va solicita muschii (si, ca urmare, oasele), precum munca intensa in gradina, ridicarea de greutati si joggingul. Un exercitiu simplu il reprezinta sariturile. Intr-un studiu realizat de cercetatorii britanici, niste femei aflate inainte de menopauza au sarit intr-un picior timp de cateva minute pe zi (50 de sarituri), timp de sase luni densitatea osoasa a soldului respectiv a crescut, iar celalalt sold n-a suferit nici o schimbare. Ajuta si mersul pe jos. Femeile trecute de menopauza, care merg pe jos cel putin patru ore pe saptamana, au un risc de fractura de sold cu 40% mai mic decat cele care se plimba o ora.

Tratati depresia. Daca suferiti chiar si de o depresie usoara – scaderea interesului fata de lucrurile care va placeau pe vremuri, modificari ale tiparelor de somn si alimentatie, stare de oboseala etc. – e posibil sa aveti probleme cu oasele. Se pare ca femeile aflate la premenopauza care sufera de o usoara depresie au o masa osoasa mai mica decat femeile de aceeasi varsta care nu sunt deprimate. Problema nu e legata de antidepresive, ci de modificarile sistemului hormonal care sporesc inflamatia din organism. De fapt, unii specialisti sugereaza ca depresia poate fi considerata un simptom timpuriu al osteoporozei, boala care de obicei nu are simptome. Depresia este un factor de risc la fel de serios ca aportul redus de calciu, fumatul si lipsa activitatii fizice.

Vote it up
2
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza