O boală ușor de evitat

Diabetul sau răul pe care ni-l facem singuri
 

Dacă obiceiurile noastre de zi cu zi rămân nemodificate, tot mai multe persoane din Europa și din lumea întreagă vor fi diagnosticate cu diabet în următoarea decadă. Mulți vor muri din această cauză. Diabetul și complicațiile sale consumă o mare parte din fondul de cheltuieli pentru sănătate. Este una dintre cele mai costisitoare boli ale secolului în primul rând pentru că necesită tratament medical regulat și în al doilea rând pentru că această condiție este răspunzătoare pentru scăderea productivității la locul de muncă.

“Diabetul este o povară personală, familială și economică,” declară doctorul Pirjo Ilanne-Parikka de la Asociația finlandeză de diabet. Dacă diabetul de tip 1 este o boală nu foarte des întâlnită și se dezvoltă de la sine, de obicei în copilărie sau la tinerețe, diabetul de tip 2 este în mare parte o boală dobândită care afectează persoane de toate vârstele, în special bătrânii. Dacă o persoană nu își monitorizează îndeaproape starea sănătății, poate fi diagnosticată târziu cu diabet de tipul 2, în urma unui infarct, atac cerebral sau leziuni ale nervilor. Diabetul poate de asemenea dăuna vederii, rinichilor, ficatului și în multe cazuri este chiar responsabil pentru reducerea funcțiilor sexuale.

Înainte de îmbolnăvirea ireversibilă, există o fază prediabetică în care o persoană dezvoltă rezistență la insulină, iar corpul nu mai poate folosi corect acest important hormon care procesează zahărul provenit din alimente. Vestea bună este că o persoană aflată în pericol de a deveni diabetică poate inversa procesul de îmbolnăvire prin schimbarea stilului de viață care să normalizeze nivelul de glucoză în sânge, spune Dr. Pirjo Ilanne-Parikka. “Cel mai important este să stopăm creșterea în greutate și să avem un regim de viață activ,” spune aceasta. Chiar și o mică pierdere în greutate, de 5%, poate defavoriza instalarea diabetului.

CUM Să REDUCI RISCUL DE A FACE DIABET

Fă MIȘCARE. “Cumpără un pedometru cu care să monitorizezi dacă faci zilnic 6.500 de pași,” recomandă Dr. Pirjo Ilanne-Parikka. Urcă pe scări în loc să iei liftul și folosește bibicleta în schimbul mașinii pentru deplasările zilnice.

Mănâncă corect. Umple farfuria cu alimente pe bază de plante și cereale, stai departe de preparatele sărate, băuturile dulci și carnea bogată în grăsimi.

ODIHNEȘTE-TE! “Și renunță la orele suplimentare la job în detrimentul unui program regulat de muncă, nutriție și relaxare,” adaugă doctorul finlandez.

MONITORIZEAZă STAREA DE Sănătate. Dr. Pirjo Ilanne-Parikka recomandă măsurarea nivelului de glucoză în sânge odată la cinci ani (sau în fiecare an dacă ești deja prediabetic).

O altă formă importantă de a lupta împotriva răspândirii diabetului, este ca fiecare dintre noi să susțină măsurile la scară largă dedicate acestei cauze: programele naționale de depistare precoce ale bolii, pledarea pentru un mediu sigur și accesibil mersului cu bicicleta și pietonal, proiecte care încurajează activitățile fizice. Dr. Pirjo Ilanne-Parikka spune că stilul de viață al fiecăruia dintre noi este influențat și de comunitatea în care trăim, așa că acest tip de programe și strategii îmbunătățește starea de sănătate a populației din regiune și favorizează o rată scăzută de îmbolnăviri.

Vote it up
125
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza