Niciodata nu e prea tarziu

Modul nostru de viata determina felul in care imbatranim. Iata sfaturile care te pot ajuta sa faci fata cu brio trecerii anilor
 

Multi dintre noi avem grija mai mare de masina noastra, decat de propriul corp. In ciuda acestui fapt, este din ce in ce mai evident ca stilul de viata are un impact deosebit asupra sanatatii, a longevitatii si a calitatii vietii noastre – si asta chiar si la batranete. Poti, spre exemplu, la 60, 70, 80 sau chiar 90 de ani sa reduci riscul de a face cancer sau boli cardiovasculare, facand schimbari in stilul de viata. Nu e niciodata prea tarziu sa renunti la fumat si exista medicamente care pot tine sub control probleme precum arsurile stomacale sau refluxul gastric.


Ducand o viata sanatoasa, poti preveni chiar si declansarea diabetului, o boala care afecteaza 31 de milioane de persoane in Uniunea Europeana si care poate duce la complicatii precum boli cardiace, pierderea vederii, blocarea rinichilor si chiar amputarea membrelor.


Iata mai jos un ghid care te poate ajuta sa reduci riscurile si sa te bucuri de o viata mai lunga.



Inima si sangele

Bolile cardiovasculare, prima cauza a mortalitatii in Europa, secera doua milioane de vieti in fiecare an. Secretul preventiei sunt exercitiile fizice, pe masura ce avansam in varsta. Ajuta ini-
ma, reduc colesterolul si previn depunerea grasimilor. Macar 150 de minute de activitate fizica pe saptamana, care pot fi atinse, spre exemplu, doar din mersul pe bicicleta, dar si mersul sustinut, gradinaritul sau inotul, sunt suficiente.
+i ceea ce doctorii nu spun este ca necesarul de miscare poate fi obtinut la fel de eficient si din serii scurte de exercitii de cate zece minute, la fel ca din serii mai putine si mai lungi.
De asemenea, ar trebui sa eviti perioadele lungi de inactivitate. Nu sta jos sau culcat mai mult de doua ore in timpul zilei, fara sa te ridici si sa faci cativa pasi. Si o alimentatie corecta este importanta, iar aici au aparut cateva surprize. O cantitate mica de alcool, de cateva ori pe saptamana, s-a dovedit a fi buna in prevenirea bolilor cardiovasculare la adultii de peste 40 de ani. Cercetatorii italieni de la Universitatea Catolica din Campobasso au descoperit ca o cantitate de 6,7 grame de ciocolata neagra pe zi reduce riscul unei congestii, un factor de risc al bolilor de inima. In ceea ce priveste administrarea unor medicamente pentru scaderea colesterolului oricarei persoane in varsta, parerile doctorilor raman impartite. Dar cel mai nou studiu, realizat pe 175.000 de persoane si publicat in jurnalul medical britanic The Lancet, arata ca statinele pot preveni dezvoltarea bolilor cardiovasculare la persoane sanatoase.



Auzul

Intre o treime si jumatate dintre europenii de peste 65 de ani au probleme cu auzul. Cu toate acestea, doar una din sase persoane care are nevoie de aparate auditive foloseste asa ceva.
Daca auzul tau a ramas la fel de bun odata cu trecerea timpului, este foarte important sa-l protejezi, purtand dopuri antifonice la concertele zgomotoase, la cursele de masini sau la meciuri.
Jumatate dintre problemele de auz pot fi evitate si sunt provocate, de obicei, de utilaje zgomotoase, muzica, explozii sau infectii ale urechii.
Studiile arata ca un nivel echilibrat de magneziu te poate proteja impotriva daunelor cauzate de zgomotul puternic asupra auzului. Suplimentele de ginko biloba pot ajuta la tratarea tinitusului
(tiuitul urechilor) si chiar pot vindeca unele probleme ale auzului.
Exista, de asemenea, dovezi ca o portie sau doua de alcool in cantitati mici pot fi de folos, chiar daca nu toti doctorii sunt de acord cu asta. Dar consumul exagerat de alcool poate cauza tocmai probleme ale auzului.
Fumatul si obezitatea sunt cunoscute ca factori de risc, in timp ce exercitiile fizice si o dieta scazuta in grasimi ne pot proteja urechile prin cresterea nivelului de sange si oxigen la nivelul oaselor si muschilor urechii interne.
Daca simti nevoia sa dai mai tare volumul televizorului, asta nu inseamna in mod obligatoriu ca o sa surzesti. Mergi la doctor, pentru a-ti controla urechile si pentru a curata cerumenul. Nu incerca sa faci asta acasa, cu betisoarele.



Sanatatea mentala

Invatarea unui lucru nou, practicarea unui hobby, voluntariatul pentru cauze caritabile sau chiar inceperea unei afaceri dupa 65 de ani iti mentin mintea in forma. Chiar si dezlegarea de rebusuri sau puzzle-uri poate intarzia declansarea dementei.
Exista multe dovezi ca o pereche de pantofi comozi bine folosita stimuleaza creierul. Exercitiile fizice ajuta la pomparea sangelui spre creier si imbunatatesc conexiunile dintre celulele nervoase.
Un studiu al Universitatii din Pittsburgh a descoperit ca atunci cand oamenii in varsta merg pe jos intre 9 si 13 km pe saptamana, scad semnificativ riscul sa sufere de dementa. Alte cercetari arata ca 15 minute de mers pe jos pe zi au beneficii importante pentru sanatatea mentala. Un studiu suedez, publicat in revista Lancet Neurology, in 2005, arata ca o jumatate de ora de mers pe jos, de doua ori pe saptamana, reduce semnificativ, in cazul persoanelor de varsta mijlocie, riscul de a face mai tarziu Alzheimer.
Dietele cu un continut scazut de grasimi, dar cu fructe si legume, iti tin si ele mintea sanatoasa. Renuntarea la fumat, somnul suficient si consumul moderat de alcool sunt, de asemenea, factori care previn declinul mental.
Se pare ca si consumul de cafea ar ajuta la prevenirea acestor boli.



Sanatatea sexuala

Libidoul scade odata cu varsta, dar generatiile de varstnici din zilele noastre se bucura de o viata sexuala mai activa decat in trecut. Pastilele pentru disfunctiile de erectie, precum Viagra, Levitra si Cialis, au revolutionat viata multora.
In timp ce pastilele au efect pentru 70% dintre barbati, impotenta este deseori cauzata de alte probleme de sanatate, precum boli cardiace, diabet sau un deficit hormonal. „Oamenii nu ar trebui sa cumpere Viagra de pe internet, ci sa faca mai intai un control“, sustine dr. Geoffrey Hacket, specialist in sanatate sexuala.
Studiile clinice referitoare la doua suplimente alimentare – arginina si ginseng – a aratat ca acestea contribuie la reducerea disfunctiilor erectile. Nivelul scazut de testosteron poate fi tratat cu geluri sau injectii cu hormoni cu efect de durata.
In general, femeile spun ca sexul este dureros dupa menopauza. Disconfortul este deseori cauzat de uscarea mucoaselor, astfel ca un lubrifiant sau pastilele cu estrogeni pot ajuta. Totusi, durerea in timpul actului sexual poate proveni si de la infectii sau de la schimbarile fizice ale corpului.
Similar, la barbati, problemele sexuale pot fi cauzate de probleme ascunse de sanatate, precum hipertensiune, hipotiroidie sau diabet. Disfunctiile pot veni si de la medicamentele antidepresive.



Oasele, muschii si incheieturile

Pe masura ce inaintam in varsta, pierdem masa musculara si osoasa. Oasele fragile si mai subtiri se fractureaza mai usor. Fracturile de sold la oamenii batrani pot fi fatale, in timp ce fracturile spinale compresive pot cauza dureri sau pierderi in greutate.
Dupa varsta de 65 de ani, este esentiala intarirea oaselor prin exercitii regulate, care se folosesc de greutatea corpului – de la tragerea de greutati, la gimnastica in sala, la dans, tenis, mers sustinut sau gradinarit. Doctorii recomanda astfel de exercitii in reprize de cate 10 minute, pana la un total de 30 de minute zilnic.
Sportul este esential si pentru prevenirea pierderii masei musculare. O persoana obisnuita pierde 10% din puterea picioarelor la fiecare 10 ani, dar cercetatorii de la Universitatea Tufts au descoperit ca persoane care au 90 de ani pot recupera, in doar 10 saptamani, puterea musculara pe care o aveau la 70 de ani, prin exercitii regulate la sala de gimnastica.
Dupa varsta de 70 de ani, doctorii din Statele Unite spun ca o persoana are nevoie de 1.200 mg de calciu in fiecare zi, pentru a ajuta oasele. Acesta este echivalentul a patru pahare de lapte sau 140 de grame de branza tip Emmental.
In acelasi timp, corpul tau are nevoie de vitamina D, pentru a absorbi suficient calciu. Prin urmare, asigura-te ca o iei din dieta, din expunerea la soare intervale scurte de timp sau suplimente.
Oasele imbatranite si incheieturile sunt si ele vulnerabile la osteoartrita. Exercitiile fizice sunt cel mai bun tratament nemedicamentos, pierderea in greutate ia din presiunea pusa pe inche-
ieturi, iar o pozitie corecta incetineste procesul de degradare.



Dintii si ochii

Pierderea dintilor nu mai este o parte inevitabila a imbatranirii, desi, pe masura ce imbatranim radacinile acestora devin mai expuse spre marginea gingiilor, predispunandu-ne la carii.
Pe langa reducerea dulciurilor, bauturilor acidulate si zaharului, e recomandat sa cumperi o pasta de dinti cu un continut mai ridicat de fluor.
Fumatorii prezinta un risc mai mare de cadere a dintilor si de boli ale gingiei, iar alcoolul poate creste, de asemenea, riscul de cancer al gurii.
O cantitate mare de antioxidanti – substante din fructe si legume – poate reduce riscul de degenerare maculara (AMD), boala care, in timp, duce la pierderea vederii. Vitamina C, pe care o gasim in citrice si carotenoidele, din spanac, varza, ardei rosii si portocale, sunt eficiente in prevenirea pierderii vederii. Oamenii batrani care iau 80 de mg de zinc in fiecare zi au un risc mai mic de a face AMD, iar consumul de peste gras, o data pe saptamana, reduce si el riscul de a avea probleme cu ochii.



10 sfaturi pentru a imbatrani sanatos

1. Fa exercitii fizice 150 de minute pe saptamana, de exemplu ciclism, inot, gradinarit, tenis sau popice.

2. Mananca multe fructe si legume, redu consumul de zahar si evita grasimile saturate.

3. Bea cu moderatie. Putin alcool de cateva ori pe saptamana iti poate imbunatati starea de sanatate, dar o cantitate mai mare te poate imbolnavi.

4. Renunta la fumat! Efectele benefice se vad imediat, chiar daca ai 90 de ani.

5. Mentine-ti o viata sociala activa si mintea stimulata si plina de vitalitate.

6. Cultiva-ti o atitudine pozitiva fata de imbatranire. Oamenii care fac asta, nu se simt deprimati si sunt mai sanatosi.

7. Mergi la un control oftalmologic o data la doi ani.

8. Evita sa stai mult la soare pentru a reduce riscul cancerului de piele.

9. Dormi bine noaptea. Somnul ajuta inima, invinge depresiile si reduce inflamatiile.

10. Mergi regulat la control.

Sursa: Age UK

Vote it up
105
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza