Mai multa energie

Te-a cuprins astenia post-vacanta? Iata 16 sfaturi de la experti, care te ajuta sa fii in forma
 

<p>

Am chestionat mai multi medici, nutritionisti si psihologi in privinta celor mai noi metode pentru a te simti mai bine si a iesi din rutina zilnica. Rezultatul: 16 solutii de ultima ora pentru a da jos kilogramele in plus, a lupta impotriva oboselii si a ramane in forma si sanatos

1. Bea si mai multa cafea
- Expertul in prevenirea cancerului

Cand a fost ultima data cand ai auzit un medic folosind cuvantul miracol? Ei bine, trezeste-te si simte aroma diminetii.
„E uimitor!“, exclama dr. Sanjiv Chopra, specialist in hepatologie si profesor de medicina la Harvard Medical School. „Cafeaua reprezinta un miracol care iti poate salva viata!“
Desi spune ca este inca un mister stiintific cum o simpla ceasca de cafea poate face minuni in organism, studii epidemiologice extinse au demonstrat uimitoarele sale beneficii. Iata cateva din cele mai proaspete informatii medicale:
* Mai mult de trei cani pe zi scad cu 20% riscul femeilor de a face cea mai comuna forma de cancer de piele.
* Mai mult de sase cani pe zi scade cu 60% riscul barbatilor de muri de cancer de prostata.
* Consumul a cel putin o cana de cafea scade cu 25% riscul femeilor de a suferi un atac cerebral.
* Consumul a cel putin doua cani pe zi reduce cu 20% sansele femeilor de a deveni deprimate.
Beneficiile cafelei decofeinizate nu sunt la fel de spectaculoase, asa ca ramai la cea obisnuita, daca suporti agitatia. Dr. Chopra bea el insusi macar patru cani pe zi, desi majoritatea persoanelor ar trebui sa se limiteze la doar doua pe zi. Si nu, nu glumeste: „Nu sunt sponsorizat de Starbucks.“

Dr. Sanjiv Chopra este autorul cartii Live Better, Live Longer: The New Studies That Reveal What’s Really Good—and Bad—for Your Health (Traieste mai bine, Traieste mai mult: Noile studii care arata ce e cu adevarat bun sau rau pentru sanatatea ta).

2. Consuma proteine dimineata
- Expertul in nutritie

„Proteinele te ajuta sa-ti convingi creierul si stomacul ca sunt bine hranite si satisfacute. Daca le ocolesti, foamea te poate duce direct catre o punga de chipsuri“, spune pionierul medicinei holistice, medicul american Mark Hyman.
>ntr-un studiu recent, voluntarii, al caror consum de proteine era mai mic de 15% din totalul caloriilor, se simteau mult mai infometati dupa micul dejun si mancau mai multe gustari in timpul zilei, decat cei cu nivel de proteine mai mare. Rontaitul in plus ii facea susceptibili de a lua in greutate mai mult de un kilogram pe luna, daca ar fi tinut-o tot asa. „E important sa nu consumi proteinele la cina“, spune dr. Hyman.
„Un truc ar fi sa mananci dimineata seminte de chia (disponibile in magazinele de tip plafar). Au un continut ridicat de proteine, o incarcatura glicemica mica si o multime de acizi omega-3, buni pentru sanatate.“ Inmoaie-le in apa pentru cateva minute si o sa obtii o gustare asemanatoare cu budinca. „Mie-mi place sa pun afine in a mea. E un mic-dejun grozav.“ Alte optiuni cu un continut ridicat de proteine sunt: ouale fierte tari si iaurtul grecesc.

Dr. Mark Hyman e autorul cartii The Blood Sugar Solution (Solutiile zaharului din sange) si inovatorul sistemului cunoscut drept medicina functionala.

3. Creste nivelul de potasiu
- Expertul cardiolog

Iata care e noua mantra printre specialistii cardiologi, asa cum este si Martha Gulati, de la Universitatea de Stat din Ohio: „Imbunatateste-ti raportul sodiu-potasiu, fie prin scaderea nivelului de sodiu, fie prin cresterea celui de potasiu. Sau, si mai bine, ambele simultan“. Si asta pentru ca potasiul anihileaza efectul de crestere a tensiunii arteriale pe care-l are sodiul. Ultimele cercetari arata ca oamenii cu cel mai dezechilibrat raport sunt de doua ori mai pre-dispusi sa moara din cauza unui atac de cord, decat cei cu un raport mai mic intre cele doua substante. Un alt studiu a scos la iveala ca o crestere a consumului zilnic de potasiu cu 1.600 mg (echivalentul unei cani de lapte, a doua banane si unei jumatati de cana de stafide) scad riscul de atac cerebral cu 21%. Alte surse bune includ cacao, caise uscate, peste, prune, spanac, iaurt si cartofii cu coaja.

Dr. Martha Gulati este autorul Saving Women’s Hearts (Salvand inima femeilor).

4. Ridica-te de la birou si numara pana la 60
- Expertul In sport

Potrivit lui Chris Freytag, antrenor de fitness, daca iti petreci cea mai mare parte a zilei stand pe scaun, nu conteaza cat de mult efort depui la sala dupa orele de munca. Asa iti sabotezi propriile eforturi“, spune Chris Freytag, antrenor de fitness. Cea mai noua dovada: oamenii care iau cel mai des pauze in care se ridica in picioare – chiar si numai un minut – au talia mai subtire, un nivel mai scazut al coleste-rolului si un raspuns insulinic mai bun decat cei care iau mai putine, indiferent de cat de multe exercitii fac. Epidemiologii spun ca ridicatul in picioare in mod repetat te protejeaza si de cancer. Cercetari recente au determinat ca riscul de cancer de colon la persoanele care au petrecut zece ani la un serviciu ce presupune munca de birou este aproape dublu fata de cel al persoanelor al caror job presupunea mai multa activitate. „Am eliminat miscarea din vietile noastre. Trebuie sa-i facem din nou loc“, spune Freytag. „Ridica-te in picioare in timp ce vorbesti la telefon si fa  «plimbari» prin birou“, spune ea. „La inceput, oamenii spun: «Asta e cea mai mare prostie». Dupa o luna se lauda: «Am pierdut doua kilograme!» “

Chris Freytag a dezvoltat programul de exercitii 5 kilograme Slimdown Xtreme.

5. Mergi devreme la culcare
- Expertul in somn

Iata un bun motiv pentru a merge devreme la culcare: „Sa fii o pasare de noapte iti poate creste circumferinta taliei“, sustine Michael Breus, doctor in medicina. Oamenii care stau treji pana tarziu si care dorm dimineata mult dupa ora 5.30 au tendinta de a manca mai multe produse de tip fast-food si de a „inghiti“ cea mai mare cantitate de calorii dupa ora 20.00, decat cei care dorm normal. Un studiu a demonstrat ca subiectii care mancau mai mult dupa ora 20.00, aveau indice mai mare de masa corporala. „Unul dintre cele mai simple lucruri pe care le poate face cineva pentru a-si imbunatati rezultatele curei de slabire este sa mearga la culcare si sa se trezeasca in fiecare zi la aceleasi ore“, spune Breus. „Astfel, corpul tau stie cand sa doarma si e mult mai eficient. Organizeaza-ti si orele de masa, incercand sa mananci mereu la aceleasi ore. Evita sa iei masa dupa opt seara si nu rata micul-dejun.“

Michael Breus e autorul The Sleep Doctor’s Diet Plan (Dieta medicului somnolog).

6. Stai la adapost dupa-amiaza
- Expertul dermatolog

Iubitori ai Soarelui, luati aminte: noi cer-ce-tari sugereaza ca celulele pielii voastre sunt capabile sa combata efectele dau-na-toare ale razelor UV dimineata si sun-t vulnerabile dupa-amiaza. Cercetatorii sustin ca soarecii care au fost expusi radiatiilor UV, la sfarsitul perioadei lor de stare de veghe, au fost de cinci ori mai predis-pusi la aparitia tumorilor, decat cei care au primit doza de ultraviolete imediat dupa ce au iesit din starea de somn. Si asta din cauza ca proteina care protejeaza ADN-ul soarecilor – si pe care o au si oamenii – se gasea in cea mai mare cantitate imediat dupa ce acestia se trezeau si in cea mai mica inainte sa adoarma. „Daca asta este valabil si pentru oameni, atunci putem concluziona ca expunerea la razele solare dimineata este mai putin daunatoare. ±i este nemaipomenit sa stim asta“, spune medicul dermatolog Jennifer Kitchin, din New York. „Nu lua asta insa ca pe o invitatie de a face o vizita la solar, care este un important factor carcinogen“, avertizeaza ea. „Dar activitati ca munca in gradina sau plimbatul cainelui este mai bine sa le faci dimineata“, ne sfatuieste ea.

Dr. Jennifer Kitchin este coautor al cartii The Dermatologists’ Prescription for a New You! (Sfaturile dermatologului pentru un nou tu!).

7. Fa plimbari pentru memorie
- Expertul neurolog

Exercitiile aerobice au un dublu avantaj: sunt bune pentru corpul tau, dar si pentru mintea ta, conform ultimelor cercetari realizate de catre pionierul in asa-numitul fitness al mintii, americanul Arthur Kramer. Pentru a intelege cat de benefice sunt, ia in calcul ce se intampla in absenta lor. In fiecare an, o regiune a creierului, numita hipocampus, care este cheia memoriei, se micsoreaza cu 1-2%, crescand riscul dementei pe masura ce avansam in varsta. Insa, noile cercetari ale lui Kramer arata ca hipocampusul adultilor care au mers in ritm alert 45 de minute de trei ori pe saptamana a crescut cu 2% in decursul unui an, oprind scaderea determinata de varsta. „Nu e niciodata prea tarziu sa incepi sa faci exercitii“, spune Kramer. Voluntarii din studiul sau aveau intre 55 si 80 de ani si nu faceau niciun fel de exercitii fizice. „Orice creste ritmul cardiac pare a fi suficient“, spune el. „Mersul pe jos e foarte bun. Gaseste ceva care sa-ti placa si tine-te de el.“

Arthur Kramer, doctor in medicina, specialist in neurologie la Universitatea din Illinois.

8. Ai grija la dulciurile dietetice
- Expertul stomatolog

Nu presupune ca dulciurile fara zahar nu iti afecteaza dintii. Cercetari recente facute de Sok-Ja Janket, doctor in chirurgie dentara in Statele Unite, arata ca aromele acre si fructate din dulciuri pot interactiona cu indulcitorii artificiali pentru a crea un mix acid in gura ta, ceea ce poate slabi si ingalbeni dintii. Cei mai mari vinovati sunt acadelele cu arome de fructe, pentru ca se dizolva lent, oferind acidului timp pentru a ataca dintii. Mestecatul gumei, (chiar si cu arome de fructe) este mai putin daunator, pentru ca stimuleaza un flux de saliva care spala acizii daunatori. Daca nu poti renunta la dropsuri, dr. Janket iti recomanda sa alegi una dintre aromele mentolate. Altfel, stii povestea: „Spala-te pe dinti imediat dupa ce ai mancat ceva acid sau ai consumat dulciuri“, spune ea.

Dr. Sok-Ja Janket e profesor la Scoala de medicina dentara Goldman, la Universitatea Boston.

9. Aplica regula celor 20 de secunde
- Expertul motivational

Care este diferenta intre a avea un scop si a-l atinge? Doar 20 de secunde, considera guru-ul psihologiei pozitive: Shawn Achor, profesor la Harvard. Cercetatorii au demonstrat ca, daca putem depasi primele 20 de secunde de la inceputul unei activitati, suntem mult mai predispusi sa o ducem la bun sfarsit. Asa ca, daca vrei sa faci sport dimineata, pregateste-ti seara, langa pat, echipamentul. Daca vrei sa trimiti mesaje de apreciere oamenilor, pune pe birou note de multumire si un pix.

Shawn Achor e autorul The Happiness Advantage (Avantajul fericirii).

10. Fa yoga sa scapi de durere
- Expertul In durere

Ca tratament pentru durerile de spate, yoga are un avantaj fata de metodele mai conventionale, cum ar fi fizioterapia, considera medicul Peter Abaci, directorul medical al centrului Bay Area pentru sanatate si tratarea durerii din Los Gatos, California. Aceasta metoda straveche s-a demonstrat ca elimina la fel de bine si alte dureri, poate si datorita modului in care iti conecteaza mintea, respiratia si miscarile corpului. „Yoga functioneaza in intregul corp, nu doar intr-o parte“, spune dr. Abaci. „Cand o persoana sufera de dureri cronice, de obicei se schimba intregul corp, iar tratarea zonei lezate initial nu este suficienta.“ Dr. Abaci sugereaza sa urmezi un curs de yoga la sala de sport cea mai apropiata sau recomanda sa-ti iei un DVD pentru incepatori.

Dr. Abaci e autorul Take Charge of Your Chronic Pain (Preia controlul asupra durerii cronice).

11. Fa rost de niste ochelari
- Expertul neurolog

Lumina albastra emisa de computer, televizor sau telefon iti stimuleaza creierul si face sa-ti fie mai dificil sa adormi. „Dar chiar si cei care sufera, de obicei, de insomnie nu vor sa renunte la timpul petrecut in fata ecranului inainte de culcare“, spune medicul Lisa Shives. Asadar, ea propune sa folosesti ochelari antireflex, care filtreaza lumina albastra. „Pune-i daca folosesti computerul inainte culcare si o sa dormi mai bine“, spune ea.

Dr. Lisa Shives e fondatorul Centrului american de medicina somnului Northshore

12. Imagineaza-ti ce e mai rau
- Expertul in fericire

Nu numara lucrurile bune care ti se intampla, ci scoate-le din calcule. „Petrece in mod constient cateva minute imaginandu-ti cum ti-ar fi viata fara lucrurile bune“, spune Timothy Wilson, psiholog la Universitatea Virginia din SUA. Vei avea sentimente mai puternice de iubire, recunostinta si fericire daca te gandesti cum ar arata viata ta fara oamenii si lucrurile pe care le iubesti.

Timothy Wilson e autorul Redirect: The Surprising New Science of Psychological Change (Redirectioneaza: Surprinzatoarea stiinta a schimbarilor psihologice).

13. Dormi la racoare
- Expertul in insomnie

Insomniacii care poarta o palarie speciala, ce are darul de a le tine creierul la racoare, se odihnesc la fel de bine ca si cei care nu au probleme cu somnul, dupa cum a demonstrat recent un studiu realizat la  Scoala de Medicina de la Universitatea din Pittsburg. Deoarece aceste palarii nu se gasesc la magazinul din colt, poti incerca aceasta strategie: coboara-ti temperatura corpului (si a creierului!), facand o baie calduta cu 30 de minute inainte sa mergi la culcare. Sistemul natural de racire a corpului tau va actiona ca raspuns la aceasta. Si mai simplu, pastreaza o temperatura scazuta in dormitor (nu mai mult de 18 grade Celsius).

Dr. Lawrence Epstein este medicul-sef al Centrului pentru Sanatatea somnului din Massachusetts.

14. Ocupa-te mai mult de partener
- Expertul in familie

„Probabil ca le aloci suficient timp copiilor tai“, spune Stephanie Coontz, director de cercetare la Consiliul pentru Familia Contemporana. Parintii de azi stau mult mai mult timp cu copiii lor decat o faceau parintii din, sa spunem, anul 1965.
Cu cine ar trebui sa ne petrecem mai mult timp? „Cu partenerul nostru si cu alti adulti“, spune Coontz. Experta sustine ca o casatorie are tot timpul nevoie de noi elemente, experiente si amintiri. Asadar, din cand in cand anulati serile in familie si petreceti timp doar cu partenerul.

Stephanie Coontz e autoarea Marriage, a History: How Love Conquered Marriage (Casatoria, o istorie: Cum dragostea a invins casatoria).

15. Consuma condimente
 - Expertul in alimentatie

Ardeii iuti fac mai mult decat sa-ti dea o senzatie de caldura. „Ingredientul activ pe care-l contin, capsaicina, iti stimuleaza metabolismul timp de o ora dupa ce i-ai mancat“, spune cunsocutul chef Jennifer Iserloh. Consumul de alimente condimentate te ajuta sa te simti satul mai repede, asa ca nu vei manca mai mult decat e nevoie, iar ardeii care au un continut redus de calorii sunt o buna sursa de vitamina C. „Ca sa te obisnuiesti, incepe prin a presara cativa fulgi de ardei iuti uscati peste felurile italiene“, sugereaza ea. „Sau foloseste un ardei iute proaspat in locul celui gras.“

Jennifer Iserloh e autoarea Secrets of a Skinny Chef (Secretele unui bucatar slab).

16. Energizeaza-te cu ciocolata
- Expertul in energie

„Un patratel de ciocolata neagra are exact cantitatea necesara de teobromina (o „verisoara“ a cafeinei) pentru a te trezi, dar nu suficient pentru a provoca o pierdere de energie “, spune medicul specialist in oboseala cronica, Jacob Teitelbaum. Este, de asemenea, si plin de antioxidanti, poate scadea riscul atacului de cord, iti ridica moralul si, pe deasupra, are un gust delicios. Ia o astfel de gustare intre micul dejun si pranz!

Dr. Jacob Teitelbaum e directorul medical al Centrelor Nationale pentru Fibromialgie si Oboseala Cronica.

</p>

Vote it up
358
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza