Lupta pentru padure

Tinerii care protesteaza fata de o autostrada de langa Moscova s-au confruntat cu violente si amenintari. Dar o femeie nu vrea sa taca!
 
<p>
Cand zbori  deasupra Aeroportului International din Moscova, Sheremetyevo, ai o panorama grozava asupra Parcului Forestier Khimki. Are intinderi de stejari batrani de secole, un rau care curge domol, izvoare si poienite. O mlastina plina cu merisori se coloreaza in roz-intens cand copacii dau in floare. Cerbii si mistretii impart cei 2.500 de acri cu pasari cantatoare.

In ciuda peisajului de basm, aici este o zona de razboi. Interese extrem de puternice distrug padurea pentru a construi o autostrada cu mai multe benzi, care ar urma s-o traverseze. Dar un grup de aparatori ai padurii este hotarat sa opreasca aceasta constructie. Acesta este condus de  Yevgenia Chirikova, o femeie de 34 de ani, mama a doua fetite in varsta de patru si noua ani.
Zvelta, cu ochi albastri si cu un aer aproape copilaros, nu pare a fi facuta pentru lupte grele. Cu toate acestea, are doua diplome – una in afaceri si cealalta de inginer –, ca o dovada ca o minte brici sta ascunsa sub parul blond tuns scurt. Ii place sa mearga la manifestatii in maiouri colorate. Cu toate acestea, nu e nimic frivol in comportamentul grupului pe care ea l-a fondat – Aparatorii Padurii Khimki.

„Padurea asta a fost motivul pentru care ne-am mutat de la Moscova la Khimki“, spune ea. „Ne-am dorit ca fetele sa creasca in natura, iar acesta este unul dintre putinele locuri ramase neatinse din apropierea orasului.
„Acum patru ani ne plimbam prin padure si am observat o linie rosie trasa pe arbori. Atunci am aflat ca se planuia construirea unei autostrazi noi, care sa lege Moscova de St. Petersburg si care urma sa treaca prin padure.“
Familia si afacerea ei – este consultant in ingineria curentilor inalti – o tinusera ocupata pana in acel moment. Nu mai avusese niciun interes legat de politica. „Cred ca Churchill este cel care a spus-o: Daca nu esti interesat de politica, atunci vine ea dupa tine. Avea dreptate. Ceea ce se intampla in tara ta te priveste, pana la urma. Am stiut ca trebuie sa lupt pentru padure.“

Printre fortele  carora li se opune Chirikova sunt si noii imbogatiti rusi. O problema majora o reprezinta dependenta lor de banii facuti foarte usor. „Regiunea Khimki era recunoscuta candva pentru tehologiile spatiale“, spune ea. „Oligarhii nu sunt interesati sa repuna pe picioare tehnologii inalte. Prefera sa taie paduri, sa foloseasca la maximum resursele naturale ca sa obtina contracte de constructii.“

Lupta pentru padurea Khimki a devenit, in timp, una murdara. Unul dintre primii sustinatori ai campaniei lui Chirikova a fost Mikhail Beketov, redactorul-sef al ziarului local, Khimkiskaya Pravda. A scris articole in care sustinea cauza, a accentuat suportul public pentru protestatari si a mediatizat suspiciunea conform careia oficialitatile locale profitau de acest proiect. Masina lui Beketov a fost incendiata, iar cainele i-a fost omorat. Cu toate acestea, a continuat sa scrie.
In noaptea de 13 noiembrie 2008, a fost batut atat de salbatic, incat medicii i-au amputat piciorul drept. Mai mult decat atat, agresorii i-au rupt degetele in mod intentionat. A suferit grave afectiuni ale creierului care, in ciuda celor opt interventii chirurgicale, l-au lasat intr-un scaun cu rotile. Acum are si dificultati de vorbire.

Sotul lui Chirikova, Mikhail, om de afaceri, a avut si el doua coaste rupte de criminali platiti, cu fetele acoperite de cicatrici. Si violenta nu le ocoleste nici pe femei in Rusia, dupa cum s-a vazut cu cinci ani in urma, cand ziarista Anna Politkovskaya a fost ucisa. Dar Chirikova a refuzat sa se gandeasca la pericole. „As innebuni daca m-as gandi la asta tot timpul“, spune ea. „Trebuie sa am puterea sa merg mai departe.“
Chiar are nevoie de o asemenea determinare de fier. Anul trecut, 20 de politisti lati in spate au retinut-o in mod ilegal, dupa o manifestatie in Moscova. Serviciul de Protectie a Copilului i-a facut, de curand, o vizita amenintatoare, in februarie 2011.
„Le-au zis vecinilor ca primisera un raport conform caruia eu imi torturam fetitele.“
Plangerea era anonima, iar vecinii i-au spus ca nu aveau nicio legatura cu ea. Chirikova se arata convinsa ca asta face parte din planul de hartuire la care este supusa. „Interesele pe care le punem noi in pericol sunt atat de mari, incat nu se vor da inapoi de la nimic. Si nimic nu este mai murdar decat sa iei copiii de langa mama lor“, spune ea.
 
Nimeni  nu se indoieste de necesitatea construirii unei autostrazi intre cele doua mari orase. Drumul existent are doar doua benzi de circulatie pe o distanta destul de mare din cei aproape 700 de km. Se largeste numai in apropiere de Moscova si de St. Petersburg. Calatoria este una de cosmar, tine zece ore, e plina de gropi si camioane conduse agresiv.

Decizia de a construi o autostrada, pentru care apoi sa se plateasca taxe, a fost luata in 2004. Era insa de asteptat ca ea sa fie construita in apropierea drumului deja existent si pe langa calea ferata Oktyabrskaya. Aceasta este ruta cea mai scurta si cu cel mai mic impact la nivel ecologic. „Este drumul cel mai firesc intre cele doua orase“, spune Chirikova.
In spatele usilor inchise, oamenii puternici ai zilei aveau insa alte idei. Au planuit ca drumul sa o coteasca brusc spre nord, imediat ce iese din Moscova. Aceasta ruta o ia prin Parcul Forestier Khimki si foarte aproape de Aeroportul International Sheremetyevo.
O fasie ingusta de padure protejeaza cladirile rezidentiale din Khimki impotriva unui urias depozit de deseuri aflat in aer liber. Bariera forestiera ar trebui sa fie inghitita de autostrada, expunand locuitorii la mirosul de gunoi, dar si la zgomotul si poluarea autostrazii.

Autoritatile publice sunt constiente de pericolul si distrugerile pe care le implica acest proiect. „Ar cauza pagube imense Parcului Forestier, si asta nu numai din cauza ariei imense care ar trebui despadurite“, spune A.V. Kuznetsova, directorul Agentiei Forestiere din Moscova.
Pericolul vine din cauza faptului ca padurea va fi taiata pe diverse portiuni, fapt care va afecta si distruge vegetatia pe ambele parti ale autostrazii.  Excursia prin padure spre aeroport prelungeste cu cativa kilometri drumul. „In plus, incalca legea ruseasca“, spune Yevgenia Chirikova.
O lege federala, datand din 2004, interzice proiectele de constructie in zonele forestiere, daca exista alternative disponibile.

Nu exista   niciun dubiu ca proiectul este sustinut la cel mai inalt nivel. Vldimir Putin, primul-ministru rus, a semnat un decret, in noiembrie 2009, prin care transforma 150 de hectare din Parcul Forestier din teren protejat in teren disponibil pentru constructia unei autostrazi.
Chirikova sustine ideea ca Putin nu tine cont de legea din 2004, cea care spune ca trebuie folosite alternativele disponibile, mai putin nocive. Terenul din apropierea caii ferate, spre exemplu, are pe el constructii industriale scoase din uz, garaje si depozite de steril. Nu este o arie naturala protejata si are foarte putini locuitori.

Unul dintre politicienii care au foarte mult de castigat de pe urma constructiei autostrazii este Igor Levitin, ministrul transporturilor. Intamplator sau nu, este si directorul consiliului de administratie al Aeroportului International Sheremetyevo, dupa cum detine si functia de presedinte al bazei aeroportuare Sheremetyevo a Aeroflot, cea mai mare companie aeriana din Rusia. Devierea drumului spre aeroport este foarte avantajoasa din punct de vedere comercial, atat pentru aeroport, cat si pentru compania aeriana. Guvernatorul districtului Moscova, Boris Gromov, este  un alt sustinator al proiectului, alaturi de el fiind Vladimir Strelchenko, primarul localitatii Khimki.  Protestele publice l-au determinat pe Gromov sa anuleze decretul care transforma aria forestiera intr-una deschisa dezvoltarii comerciale. Cu toate acestea, el inca pastreaza zona ca fiind una in „dezvoltare urbana“. Acesta este un proiect extrem de atractiv pentru investitori, care ar putea achizitiona teren impadurit la o mica parte din valoarea de piata.
 
Confruntata cu uriasele interese politice si comerciale, Chirikova este uneori dezamagita de numarul mic de sustinatori activi pe care poate conta. „Oamenii sunt cheia“, spune ea, „dar sunt foarte pasivi aici. Am vazut doar 5.000 de oameni demonstrand in anii care au trecut de cand am inceput campania. In Germania ar fi fost 20.000 sau 30.000, daca s-ar fi intamplat asta.“

Un miting desfasurat in piata Puskin, din Moscova, in august 2010, a atras peste 3.000 de participanti si a reaprins speranta aparatorilor padurii. Legendarul star rock Yuri Shevchuk a sustinut in mod public cauza protestatarilor, spunand multimii: „Daca nu facem nimic, nu vom mai lasa nimic altceva copiilor si nepotilor nostri decat campuri sterpe“. Protestatarii au aplaudat momentul in care starul irlandez Bono l-a invitat pe scena pe Shevchuk, pentru a canta impreuna un cantec al lui Bob Dylan, in primul concert U2 din Rusia. Ei au simtit ca Bono era de partea lor si transmite, in acest fel, un mesaj autoritatilor.

In ciuda  acestor sustinatori, atacurile au continuat. Pe 6 octombrie 2010, Oleg Kashin, redactor-sef al unui cotidian foarte respectat, Kommersant, care scrisese articole in care sustinea cauza protestatarilor, a fost atacat in apartamentul sau din apropierea Moscovei. Leziunile la cap au fost atat de grave, incat medicii au fost nevoiti sa-l tina in coma indusa, la terapie intensiva.
La fel ca si Mikhail Beketov, Kashin a avut degetele zdrobite. Parea ca cei din spatele atacurilor transmiteau un mesaj crud, dar clar: daca veti critica constructia autostrazii, nu veti mai putea niciodata sa scrieti sau sa ganditi limpede.
Chirikova incearca acum sa mareasca numarul de sustinatori, asigurandu-se ca partenerii vest-europeni din acest proiect sunt constienti de actele de violenta si de problemele de mediu.
Face planuri pentru mitingurile viitoare, pe care le vrea de amploare. Simte ca nu are de ales. „Aceasta nu este doar o problema ecologica“, spune ea. „Este una politica. Vorbim despre respectarea legii in Rusia si despre viitorul democratiei noastre. Si nu vom ceda!“

Nota: Yevgenia Chirikova a primit distinctia International Women of Courage Award de la vicepresedintele Statelor Unite ale Americii, Joe Biden, la Moscova,  in martie 2011, in prezenta Primei Doamne, Michelle Obama, si a Secretarului de Stat, Hillary Clinton.

</p>
<p>&nbsp;</p><strong><a href="http://diff4.smartadserver.com/call/cliccommand/4711480/[timestamp]?" target="_blank">Pentru contabilii care vor rate fixe - dar nu stiu cum sa inceapa - Kiwi Finance ii indruma.</a></strong>
 
Vote it up
250
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza