La drum cu prima mașină

Printr-un program similar Primei Case, românii sunt ademeniţi să cumpere un autoturism nou
 

DUPĂ SUCCESUL PROGRAMULUI PRIMA CASĂ, care se află în cel de-al cincilea an de derulare, în urmă cu aproape două săptămâni s-a dat startul unui nou program de creditare cu garanţii de stat, şi anume, Prima Maşină. Acesta are tot un scop social, dând posibilitatea celor care nu au avut până în prezent o maşină să îşi poată achiziţiona un autoturism nou, la costuri mai scăzute.

Alina Gavrilă, o jurnalistă de 33 de ani din Bucureşti, a obţinut la începutul acestui an un credit pentru Prima Casă, o garsonieră. Numai că, timp de opt luni, a alergat după acte.

„Cred că sunt unul dintre cazurile de excepţie, pentru că am prieteni care au obţinut creditul mai repede, în două luni. Şi totuşi, există şi cazuri ca al meu. Iar volumul de documente cerut de bancă mi s-a părut foarte mare“, spune Alina.

Mai mult, ea a fost refuzată de prima unitate bancară la care a apelat, pe motiv că nu era căsătorită. „M-a făcut să mă simt ca naiba. Adică dacă nu sunt căsătorită nu sunt în stare să-mi plătesc creditul?“, se întreba Alina. Până la urmă, lucrurile s-au rezolvat, dar opt luni de alergătură pentru un credit parcă e prea mult chiar şi pentru o primă casă – în cazul Alinei, o garsonieră pentru care va plăti timp de 30 de ani. Cu toate acestea, ea spune că, acum, după ce a primit creditul cu garanţii guvernamentale, dobânda mică reprezintă un real avantaj. Asta este, de fapt, principalul punct de atracţie al unor asemenea programe.

Laurenţiu Barbu, de 30 de ani, lucrează în vânzări, la o companie din Bucureşti. Îşi doreşte de ceva timp o maşină, dar nu a avut banii necesari şi nici nu-şi putea permite să plătească avansul şi ratele unui leasing sau al unui credit de nevoi personale. Dar, de când a auzit de posibilitatea aplicării unui program similar celui de la Prima Casă pentru achiziţionarea de maşini, a aşteptat cu nerăbdare să vadă care sunt condiţiile.

„Dobânda şi avansul mic sunt cele care mă atrag. Trebuie să-mi fac nişte calcule“, ne-a spus el.

Noi am încercat să aflăm care sunt toate aspectele de care trebuie să ţii cont într-un astfel de demers, avantajele, dar şi costurile reale la care să te aştepţi apelând la acest program.

FONDURILE ALOCATE pentru Prima Maşină în acest an sunt de 350 mili-oane lei. Acest plafon ar ajunge pentru achiziţionarea a circa 30.000 de maşini, la o valoare maximă a creditului acordat de 50.000 lei plus TVA, ceea ce înseamnă aproape 62.000 lei. Valoarea maşinii nu va putea depăşi această sumă. Creditul se va acorda pe o perioadă de maximum cinci ani şi, indiferent de vârsta solicitantului, avansul minim va fi de 5% din valoarea creditului (adică a maşinii). De asemenea, dobânda maximă nu poate depăşi valoarea RBOR la 6 luni (rata medie a dobânzii pentru creditele în lei acordate pe piaţa interbancară de către BNR, care este variabilă) plus o marjă de 3% – ceea ce reprezintă, în prezent, o dobândă de circa 4,62%, cea mai mică de pe piaţă.

Creditele vor putea fi contractate de la finanţatorii (băncile) care s-au înscris în program şi care pot fi găsite pe site-ul Fondului Român de Garantare a Creditelor, fnfcimm.ro. Fondul este cel care administrează programul cu garanţii guvernamentale. Asta se traduce prin faptul că jumătate din valoarea creditelor sunt suportate de către stat, în cazul în care beneficiarul creditului ajunge în imposibilitatea de a plăti. Deci, la un preţ maxim al maşinii de 62.000 lei, garanţia este de 31.000 lei.

Printr-un astfel de credit nu se poate achiziţiona decât o maşină nouă de la un dealer autorizat şi nu una second-hand sau rulată. „Trebuie să fie o maşină neînmatriculată, al cărei act de identitate se face pentru prima dată în România. Este vorba despre orice fel de maşini, nu numai de cele produse la noi în ţară“, ne-a precizat Simona Mureşan, director executiv al Fondului de Garantare.

Conform estimărilor făcute de specialişti, 80% dintre credite se vor îndrepta spre achiziţia de autoturisme produse în România.

 

Care sunt principalele avantaje ale programului?

DOBÂNDA. Comparativ cu un credit de nevoi personale, dobânda de pâ-nă 5% (în condiţiile actuale de ROBOR, la 6 luni de circa 1,60%) este cea mai mică de pe piaţă. Şi costurile aferente sunt mult mai scăzute decât la un credit obişnuit“, spune Simona Mureşan.

DREPTUL DE PROPRIETATE. „Comparativ cu leasingul, încă de la început autoturismul pe care l-ai achiziţionat devine proprietatea ta. În cazul leasingului auto, maşina e proprietatea firmei, până la achitarea ultimei rate“, spune Alexandra Sare-Albă, analist FinZoom.ro

AVANSUL CEL MAI MIC. „La un credit de nevoi personale, băncile cer un avans mai mare de 5%, iar la un leasing unul de aproape 20%“, expli-că Simona Mureşan.

ÎNCHIZI CREDITUL CÂND VREI. Dacă vrei să plăteşti întreaga sumă rămasă mai devreme de cei cinci ani pentru care s-a acordat creditul, nu ţi se aplică comision de rambursare anticipată.

RATA LUNARĂ. La o valoare maximă a creditului de 50.000 lei plus TVA şi o perioadă maximă de creditare de cinci ani, rata lunară este de 1.100-1.200 lei, mai mică decât la un împrumut standard.

 

Limitările programului

POLIŢA CASCO. Aceasta este obligatorie pe întreaga perioadă a celor cinci ani de credit, reprezentând astfel un cost suplimentar pentru cel care achiziţionează maşina. Iar acest cost poţi să nu-l ai în cazul unui credit de nevoi personale. Dar… „este un serviciu pe care îl plăteşti şi de pe urma căruia beneficiezi. Pe lângă protecţia maşinii, e şi o dovadă de civilizaţie“, spune directorul executiv al Fondului de Garantare.

SĂ FIE PRIMA MAŞINĂ. Declari pe propria răspundere că nu ai mai avut un alt autoturism în proprietate, ceea ce atrage răspunderea penală.

DOAR MAŞINĂ NOUĂ. Nu poţi lua o maşină second-hand, chiar dacă este în cea mai bună stare.

NU O MAŞINĂ MAI SCUMPĂ. Spre deosebire de programul Prima Casă, în acest caz nu poţi lua creditul maxim de 50.000 lei cu TVA şi să-l foloseşti pentru a-ţi lua o maşină mai scumpă punând tu diferenţa.

 

Paşii necesari pentru achiziţionarea creditului

1. Citeşte lista cu băncile care sunt înscrise în program, de pe site-ul fngcimm.ro, şi cere o simulare la mai multe, ca să vezi de la care obţii cea mai bună ofertă. „Băncile sunt foarte interesate în a atrage clienţii şi pot oferi tot felul de facilităţi“, spune Simona Mureşan, de la Fondul de Garantare.

2. „Pentru a lua o decizie în ceea ce priveşte maşina pe care ţi-o doreşti, e bine să obţii de la dealerii auto cât mai multe informaţii“, precizează Alexandra, de la FinZoom.ro.

3. Actele de care ai nevoie:

- factura proforma a maşinii;

- actele tale de identitate;

- adeverinţe doveditoare de venit;

- certificat de atestare fiscală, din care rezultă că nu ai datorii către bugetul general consolidat (are valabilitate doar zece zile);

- dovada că nu ai restanţe la plata altor credite bancare;

- alte documente cerute de bancă (facturi de utilităţi, documente privind domiciliul).

 

Creditul Prima Maşină versus un credit standard

Analiştii FinZoom.ro au făcut calcule pentru valoarea maximă permisă de 62.000 lei:

Credit program

Avans 5% adică 3.100 de lei

Perioada de 5 ani

Dobânda: 4.62% (ROBOR la 6 luni de 1.62% + marja de 3%)

Comision de risc presupus la nivelul de 1% de 1.472,5 lei

Comision de administrare presupus, la fel ca în cadrul programului Prima Casă: 0,49% aplicat anual la aceeaşi valoare a garanţiei

DAE: 6,02%

Rata lunară: 1101,29 lei

Total de plată: 67.851,87 lei

Împrumut standard

DAE: 7.35%;

Dobânda 6.46% (ROBOR la 3 luni + marja de 4,75%);

Comision analiza dosar: 250 lei;

Comision lunar de administrare: 0,04% (aplicat la soldul creditului);

Rata lunară: 1.174,90 lei;

Total de plată: 70.087,08 lei (10.180,62 lei va fi dobânda şi 1.006,46 vor reprezenta comisioanele)

Vote it up
219
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza