In lumea Disney

Alba ca Zapada a implinit 75 de ani! Hai sa aflam ce mostenire a lasat creatorul ei
 

<p>

Cand un faimos animator a anuntat, in 1934, ca are de gand sa faca primul sau lungmetraj de animatie, lumea filmului a numit-o, cu condescendenta, „Nebunia lui Disney“. Chiar si sotia lui, Lilian, era ingrijorata si i-ar fi spus lui Walt: „Nimeni nu va da niciodata vreun ban ca sa vada un film cu pitici“.

Cu toate acestea, omul si-a lansat filmul in urma cu 75 de ani, iar Alba ca Zapada si cei sapte pitici avea sa inregistreze cel mai mare succes al anului respectiv. A castigat un Oscar si a adunat incasari de circa 400 de milioane de dolari. Disney a devenit un brand international, care s-a extins, de-a lungul timpului, la filme cu actori, producerea de bunuri de larg consum si parcuri tematice, cu un impact semnificativ asupra intregii lumi.

Desene in miscare

Animatia moderna are o datorie uriasa fata de munca de pionierat a Studiourilor Disney, spune Merlin Crossingham, director de creatie la studioul britanic Aardman Animation. „Inainte de razboi, Disney facea unul sau doua filme pe an si dezvolta echipamente, precum camera multiplana (care misca imaginile prin fata obiectivului la diferite distante, creand efectul de profunzime a cadrului), ceea ce a propulsat animatia ca gen important al cinematografiei“.

„Cei mai buni animatori Disney, Walt Stanchfield si Ollie Johnston, au impulsionat dezvoltarea multor talente din industrie. Ei au insistat ca noii recruti sa realizeze lucrari inspirate din natura, dar si proiecte personale de arta. Erau perfectionisti, care le cereau desenatorilor sa repete un cadru de cate ori era necesar. Toate astea, cu binecuvantarea lui Disney, care nu voia nimic altceva decat perfectiunea.“

„Disney a creat, de asemenea, cateva dintre cele mai cunoscute personaje de desen animat – cum sunt si cele din Alba ca Zapada –, cu o perfecta incadrare in timp, carora le-a atribuit o gama complexa de emotii si sentimente. Trata intotdeauna personajele ca si cum ar fi fost actori reali.“

„E de ajuns sa te uiti la scena de deschidere din Doamna si vagabondul (1955) si vei vedea ca Disney a creat imaginea ideala a Sarbatorii de Craciun“, adauga Sarah Smith, regizor britanic. „Zapada proaspat cazuta, colindatorii, stralucirea calda, bradul de Craciun privit prin fereastra... sunt ca niste capodopere. I-ar lua ani animatiei pe computer sa faca ceva similar!“

„Walt Disney a inteles ca, pentru copii, sarbatoarea Craciunului e un moment magic. Cele mai bune filme ale sale exploreaza asta. E si pe placul adultilor, pentru ca ne amintim de propria noastra copilarie.“

Inventatorul distractiei

„«Distractia» este un concept relativ recent“, spune David Thomas, care face o lucrare de doctorat pe aceasta tema la Universitatea americana Colorado. „Cuvantul are o vechime de numai 200 de ani, iar ideea de «loc de distractie» coincide, practic, cu aparitia lui Disney. Inspirat de alte parcuri de distractie, el a conceput Disneyland. Dar a mers mai departe si a creat un decor care le permite oamenilor accesul «in interiorul» filmului.“

„In zilele noastre, poti vedea asemenea locuri peste tot in lume. Disneyland a avut un succes atat de mare, incat atunci cand ne gandim la un «loc de distractie», gandurile noastre zboara automat la Disney“.

Cealalta poveste a jucariilor

Daca am fi lipsiti de eleganta, am putea da vina pe Walt Disney pentru toate cadourile inspirate de filme, pe care copiii le cer la fiecare Craciun.

„El si-a dat seama foarte repede ca desenele lui animate au inspirat imaginatia copiilor, iar jucariile puteau deveni produse complementare filmelor“, spune Margaret Moore, fondatoarea unui site de jucarii vintage. „Desenele cu Mickey Mouse au fost atat de populare, incat prima licenta de productie pentru jucarii a fost acordata chiar din 1930. O croitoreasa pe nume Charlotte Clark a primit sarcina de a face saptamanal in jur de 500 de papusi Mickey, de cinci dolari bucata. O papusa originala s-ar vinde acum cu peste patru mii de dolari!“

Succesul i-a oferit lui Disney oportunitatea de a lansa orice produs, de la figurine de portelan, la suporturi pentru periute de dinti. In 2010, licentele Disney ajunsesera la o cifra de afaceri de 28,5 miliarde dolari.

Aparator al animalelor

„Cativa psihologi pentru copii – incluzandu-l pe Freud – cred ca cei mici se vad pe ei insisi in conexiune cu animalele“, spune David Whitley, autor al studiului Ideea de natura in animatiile Disney.

„Creaturile din literatura pentru copii sunt adesea folosite de tineri pentru a-si face o idee despre locul lor in lumea naturala“. Walt Disney a crescut la o ferma din Missouri si, spune Whitley, „natura din filmele lui de inceput reprezinta o reconectare cu amintirile idealizate ale copilariei sale“.

„Unii scriitori“, adauga Whitley, „au sugerat chiar ca filme emotionale, cum ar fi Bambi, i-au facut pe oameni sa se implice in apararea drepturilor animalelor din salbaticie“.

FAN DISNEY

ANDREI ARADITS, ACTOR
„Pe vremea comunismului, Disney insemna pentru mine ceva similar cu Occidentul: dolari, video, blugi. Am plans la Bambi, cand a murit mama lui. Cred ca tot pe-atunci imi cazuse in mana si Moartea caprioarei si le-am amestecat prin memorie.
Aveam senzatia ca cineva m-a obligat s-o mananc pe caprioara...
Cred ca exista chiar in generatia noua de desene Disney un criteriu important. Eroii sunt frumosi si castiga, raii sunt urati si sunt pedepsiti.
Disney este o chestiune comerciala, in primul rand, dar are mai multe Oscaruri decat oricine in domeniu.
Si le are pe merit. Va ramane cu siguranta si se va perpetua, asa cum va ramane si Charlie Chaplin, deoarece ne da speranta, iar oamenii au nevoie de speranta la fel cum au nevoie de magneziu. Primul refren care-mi vine minte? Cel din Doamna si vagabondul, pe care il canta o catelusa cu priviri seducatoare sub breton, la inchisoare: He’s a tramp/ He’s a devil...

PAULA SELING, CANTAREATA
 „Am crescut cu desenele Walt Disney... Mi-au deschis portile catre lumi in care pana atunci puteam sa intru doar cu imaginatia. Povestea mea preferata e, fara indoiala, Alba ca Zapada.
Am invatat ca pe lumea asta exista si rau alaturi de bine... si de pitici!  Cred cu tarie in valoarea educationala a desenelor Disney. Din acest motiv le-am promovat si eu, in felul meu, realizand varianta in limba romana a piesei My Spirit Flies (din coloana sonora a filmului Brave).“

ANDREEA MARIN BANICA
„Desenele Disney mi-au colorat copilaria, mi-au provocat imaginatia si mi-au dezvoltat sensibilitatea prin gingasia lor. Sunt mult mai bune decat realitatea insasi. Cel mai mult m-a impresionat Bambi. E o capodopera, pur si simplu, nu ii gasesc vreun cusur. De altfel, l-am revazut cu fiica mea de sute de ori, nu exagerez, si nu m-am plictisit. Noi avem aproape toata colectia si am preferat sa imi cresc copilul cu Disney, in defavoarea oricaror programe TV.
Abia acum, la cinci ani, descoperim si alte canale, dar alegem cu grija programele, le evitam pe cele violente, cu un limbaj nepotrivit varstei. In orice caz, copilul a invatat multe deprinderi din desenele Disney, latura lor educativa e certa.
Mi-as dori ca mostenirea Disney sa mearga mai departe, dar la nivelul de performanta de odinioara. Uneori, din pacate, ceea ce realizatorii numesc evolutie e pentru noi, ca parinti, dar si pentru copii, involutie, daca nu invat-a din filme lucruri care sa-i ajute in viata. Disney are si latura sa comerciala, dar pastreaza principiile impuse de fondator.“

</p>

Vote it up
263
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza