Imbatraniti frumos - Stilul de viata conteaza

In ultimii ani, stiinta a facut pasi uriasi in intelegerea procesului de imbatranire
 

Devine din ce in ce mai evident ca, desi nu putem opri ceasul, putem influenta felul in care imbatranim. Alimentatia, exercitiul fizic si stresul sunt doar cativa dintre factorii care ne pot afecta sanatatea la varsta a treia. Cititi paginile urmatoare pentru a va pune la curent cu descoperirile cercetatorilor.

Munca, somnul, modul de petrecere a timpului liber, viata sociala si chiar parerea pe care o avem despre sine si despre viata pot juca un rol in mentinerea cat mai indelungata a tineretii. Gasiti in continuare o bogatie de sfaturi eficiente pentru pastrarea vigorii de-a lungul anilor.

• Ignorati stereotipurile. Doar gandul la ticaitul ceasului va poate face sa imbatra­niti mai rapid, spun cercetatorii americani care au studiat persoane in varsta de peste 74 de ani. Acceptarea ste­reotipurilor din mass-media despre varstnici va poate impin­ge pe o spirala descendenta. Ramaneti tanar concentrandu-va asupra aspectelor pozitive ale imbatranirii: aveti mai mult timp pentru activitati placute, va puteti relaxa alaturi de familie si prieteni si incerca lucruri noi.

• Lasati caldura sa ia locul pasiunii. La varsta a treia, apropierea sufleteasca si fizica poate fi la fel de satisfacatoare ca nop­tile fierbinti de pasiune. Este adevarat ca mentinerea vietii sexuale e benefica pentru sanatate, dar, cand cercetatorii au apreciat activitatea sexuala si nivelul de satisfactie in randul femeilor cu varsta medie de 67 de ani, au descoperit ca apropierea de partener este mai importanta decat orgasmul. Daca nu va mai simtiti la fel de jucaus ca odini­oa­ra intre cearsafuri, nimic nu va impiedica sa oferiti si sa primiti o multime de dezmierdari.

• Cantati impreuna. Un studiu desfasu­rat in SUA pe 168 de varstnici sanatosi a dezvaluit faptul ca, dupa un an, cei care au cantat intr-un cor au fost mai sanatosi, au luat mai putine medicamente, s-au simtit mai putin singuri si au cazut mai rar decat persoanele dintr-un grup similar care nu mergeau la cor. Explicatia ar putea sta in impactul pe care il are cantatul asupra respi­ratiei, dar poate ca la fel de important este sa-ti dai frau liber glasului intr-o multime. Daca va face placere, fie ca aveti sau nu voce, cautati ocazii de a canta impreuna cu altii, fie intr-un cor organizat, fie in familie, la biserica sau la un meci de fotbal.

• Iubiti-va varsta. Ganditi pozitiv in le­gatura cu etapa vietii in care va aflati si veti trai mai mult. In cadrul unui studiu realizat in SUA, subiectilor in varsta de peste 50 de ani li s-a cerut sa raspunda la un chestionar menit a le estima perspectiva asupra viitorului. Dupa aproape trei decenii, faza a doua a cercetarii a descoperit ca durata de viata a fost cu sapte ani si jumatate mai mare in randul persoanelor care au vazut batranetea intr-o lumina plina de sperante in compara­tie cu cele care au avut o perspectiva pesi­mista. Privind partea plina a paharului, veti face mai bine fata provocarilor vietii.

• Purtati-va frumos cu cei din jur. Bunatatea va ajuta sa traiti mai mult, potri­vit unei teorii numite „supravietuirea celor mai cumsecade“. Teoria sugereaza ca oame­nii au prosperat ca specie datorita compasi­u­nii. Analizand societatile antice, cercetatorii britanici au descoperit ca buna­tatea a fost secretul supravietuirii comunitatilor si ca avem, cu totii, capacitatea innascuta de a ne ajuta semenii, mai ales pe cei apropiati. Manifestandu-va bunatatea si compasiunea fata de altii, propria dvs. viata va fi mai buna.

• Fiti tare. Cei ce nu se dau batuti nici in bataia shakespearienelor „sageti si prastii ale ursitei rele“ au sanse mai mari de a trai pana la adanci batraneti, sugereaza studiile uni­versitatii Harvard. Rezistenta mentala la stres, anxietate si depresie este cruciala pentru supravietuire, si devine tot mai importanta pe masura ce inaintam in varsta. Secretul este sa adoptati o atitudine de acceptare, care va va ajuta sa faceti fata adversitatilor.

• Sa nu credeti ca aveti nevoie de mai putin somn. Este doar un mit ca la batranete ne putem multumi cu mai putine ore de somn: dovezile arata ca nu este asa. Expertii in tulburari ale somnului au desco­perit ca somnul mai scurt de sase ore pe noapte poate afecta negativ dispozitia. Daca seara va ia greu somnul sau va treziti noap­tea si nu mai reusiti sa adormiti, incercati sa va creati urmatoarele obiceiuri sanatoase:

• Mergeti la culcare si treziti-va la aproximativ aceleasi ore in fiecare zi.

• Evitati activitatea fizica si mancatul cu putin timp inainte de culcare.

• Tineti dormitorul doar pentru doua activitati: dormit si sex.

• Seara tarziu, nu va mai uitati la televizor si nu navigati pe internet.

• Investiti in relatiile interumane. Relatiile bune – cu un partener iubitor sau cu prieteni de incredere – sunt vitale pentru sanatate si longevitate. Potrivit cercetarii, castigam mintal si fizic atunci cand tinem la cineva. Studiind un grup de femei in varsta de 61 pana la 90 de ani, psihologul american Elliot M. Friedman a observat ca persoanele care au prieteni buni beneficiaza adesea si de concentratii sangvine reduse ale interleukinei-6, substanta chimica impli­ca­ta in procesul inflamator. Nivelurile ridicate ale acesteia sunt asociate cu mai multe boli, printre care boala cardiaca, dementa si can­cerul. Studiile au demonstrat ca:

★ Persoanele cu casnicii fericite traiesc mai mult decat cele necasatorite ori divortate.

★ Persoanele care se simt necesare sunt mai putin predispuse la boli cronice.

Reversul e, de asemenea, adevarat. Studi­ile au aratat ca persoanele care se considera singure dezvolta mai frecvent probleme cognitive si boala Alzheimer. Investiti in relatiile dvs. si va veti primi dividendele in sanatate si fericire.

• Mergeti la biserica. Cercetarea arata ca emotiile pozitive asociate cu mersul la slujbele religioase – speranta, credinta, ierta­re, bucurie, compasiune si recunostinta – ajuta la reducerea stresului si la reglarea substantelor chimice ale organismului care ne protejeaza impotriva lui. Cercetatorii americani au descoperit ca, mergand cu regu­laritate la biserica, va puteti prelungi viata cu doi pana la trei ani. Explicatia poate sta in puterea credintei sau poate fi legata de avantajele apartenentei la o comunitate ori un sentiment al scopului. Nimeni nu stie sigur. Se pare insa ca sanatatea are de casti­gat daca o data pe saptamana va faceti timp, in cadrul unui grup religios sau laic, sa reflectati alaturi de cei care gandesc la fel.

• Organizati-va. Oamenii care isi organizeaza bine viata traiesc, in general, mai mult decat cei mai neglijenti, posibil datorita faptului ca isi ingrijesc mai bine sanatatea si evita comportamentul riscant. Daca doriti sa duceti o viata mai ordonata, incepeti cu schimbari marunte, de pilda indosariindu-va corespondenta, si extindeti treptat aceasta abordare. Aceasta v-ar putea ajuta sa va inscrieti pe calea longevitatii.

• Munciti. Probabil ca de-abia asteptati sa iesiti la pensie, dar ramanand activ va pu­teti prelungi viata. Cercetatorii au descope­rit ca multi dintre oamenii care au avut o cariera de succes si au continuat sa lucreze (cel pu­tin cu norma redusa) dupa varsta pen­sionarii s-au bucurat de o viata indelun­gata. Ni s-a inoculat ideea ca munca grea provoaca mult stres. Dar cercetarea sugereaza ca suc­cesul, chiar si intr-un loc de munca soli­ci­tant, va ajuta sa va mentineti in forma. Asadar, daca sunteti sanatos, nu e indicat sa renuntati complet la munca. Puteti reduce numarul orelor lucrate sau chiar continua in acelasi ritm pentru alti cativa ani.

• Navigati de dragul creierului. Cau­tarile pe internet va tin mintea in miscare. In cadrul unui studiu, toate persoanele in varsta de 55 pana la 76 de ani care au facut o serie de cercetari pe internet au demon­strat o activitate sporita in regiunile creierului care controleaza limbajul, cititul, memoria si vazul, arata rezultatele unui studiu intreprins in SUA. Persoanele care erau deja familiarizate cu internetul au manifestat o intensificare semnificativa in zonele care au de-a face cu rationamentul si procesul deci­zional. Iar utilizarea internetului este reco­mandabila varstnicilor si din multe alte motive, tinandu-i la curent cu tendintele din orice domeniu de interes. Dupa o sapta­mana de navigat pe internet cate o ora pe zi, centrele luarii deciziilor vor fi mai active.

• Invatati sa pictati. Un hobby artistic va va stimula concentrarea si va va distrage de la presiunile cotidiene. Cercetatorii au conchis ca preocuparile creatoare ofera alternative pretioase persoanelor care gasesc activitatile in aer liber dificile sau neinteresante. Apucati-va de tricotat, crosetat, tamplarie, pictura, sculptura… sau de orice altceva va atrage. Noua preocupare s-ar putea sa va aduca si noi prieteni.

Vote it up
1
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza