Hipertensiunea, ucigașul tăcut

Care sunt cauzele unei tensiuni crescute și cum o putem preveni
 

Tehnic, tensiunea este forța cu care sângele împinge pereții arterelor în timpul circulației. Ea este codificată de două valori, de exemplu 110/60 mm Hg, valoarea cea mare (tensiunea arterială sistolică) indicând presiunea din aorta proximală în momentul în care inima pompează sânge, iar cea mică (tensiunea arterială diastolică), presiunea în aortă înainte de următoarea bătaie a inimii. Tensiunea variază în funcție de nevoile organismului, însă valorile care depășesc constant 140/90 mm Hg sunt considerate mari, reprezentând un factor de risc pentru accidente vasculare, infarct miocardic și probleme renale.

CAUZE

Printre factorii care măresc riscul de hipertensiune sunt obezitatea, fumatul, cazuri în familie, stres și o dietă bogată în sodiu. Bărbații sunt mai predispuși decât femeile la această afecțiune.

SIMPTOME

Deseori, simptomele sunt inexistente, chiar și atunci când tensiunea arterială a ajuns în zona periculoasă. De obicei problema iese la iveală în timpul unui consult medical, dar sunt posibile următoarele simptome:

• Oboseală sau respirație dificilă după un efort fizic

• Vâjâit sau țiuituri în urechi

• Ocazional, amețeală

• Dureri de cap

PREVENIRE ȘI TRATAMENT

Din cauza problemelor grave de sănătate pe care le cauzează și a lipsei simptomelor vizibile (sau relativ tardive), hipertensiunea arterială este numită „ucigașul tăcut“. Studiile arată că schimbarea stilului de viață și suplimentele pot înlocui uneori cu succes medicamentele.

Pentru controlul tensiunii, experții recomandă consumarea unei diete variate, cu conținut scăzut de grăsimi saturate și bogată în cereale integrale și lactate degresate. În multe dintre aceste alimente se găsesc din plin substanțe nutritive vindecătoare, cuprinzând calciul, fibrele dietetice, magneziul, potasiul și vitamina C, care pot scădea substanțial tensiunea.

Sunt recomandate alimentele care conțin cel puțin 350 mg de potasiu (10% din necesarul zilnic) și maximum 140 mg de sodiu la o masă; se pare că alimentele pot reduce riscul asociat hipertensiunii și atacului cerebral.

Grăsimile sănătoase pentru inimă, mononesaturate și omega-3, pot micșora tensiunea și sunt recomandate în locul grăsimilor saturate și trans nocive. Aceste grăsimi nocive se găsesc mai ales în alimentele de proveniență animală și cele preparate din comerț și pot înfunda arterele, mărind tensiunea. Studii bazate pe observații au arătat că o tensiune bună e legată de cantități moderate de proteine, în special vegetale. Legumele, alimentele din soia și grăunțele ca amaranta și quinoa oferă cantități mari de proteine fără grăsimi saturate.

Se crede că arginina, un bloc din alcătuirea proteinei, este benefică pentru hipertensiune prin mărirea cantității de oxid de azot, o substanță implicată în dilatarea vaselor de sânge. Alunele, nucile, peștele și produsele lactate furnizează cantități generoase de arginină.

 

Ce mai puteți face: Slăbiți. Chiar și câteva kilograme în plus pot ridica tensiunea arterială. Încercați să vă reduceți greutatea cu 10% față de greutatea corpoarală ideală pentru dumneavoastră. Mergeți pe jos sau efectuați în mod regulat un alt tip de exercițiu aerobic. Învățați metode de relaxare precum yoga sau meditația. Evitați tutunul și limitați-vă consumul de alcool.

 

Sursa: Reader’s Digest – “Porția de sănătate”

 

 

Vote it up
96
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza