Flora intestinală

Cum să stimulezi bacteriile folositoare din organismul tău
 

Dacă ai auzit cumva de „microbiom“, cel mai probabil habar n-ai ce-i cu el.

În ultimii ani, cercetătorii au publicat o serie de descoperiri, care stabilesc o legătură între trilioanele de microorganisme ce convieţuiesc paşnic în pielea, gura şi, în special, sistemul nostru digestiv – al căror genom colectiv este numit microbiom – şi probleme de sănătate dintre cele mai diverse, precum astmul, cancerul sau obezitatea. Cu toate acestea, în afara unui cor tot mai vocal de guru ai internetului, în care nu prea te poţi încrede, sunt puţine sfaturi pertinente ce pot să te ajute să îţi îmbunătăţeşti microbiomul.

Există un motiv întemeiat pentru asta. Oamenii de ştiinţă subliniază că, deşi ştim că microbiomul diferă de la o cultură la alta, de la o persoană la alta şi de la o zi la alta, încă nu ştim care ar trebui să fie compoziţia unui microbiom „bun“. Totuşi, în prezent, spectrul larg al cercetărilor care au ca obiect microbiomul ne indică ce schimbări ale obiceiurilor sunt benefice pentru acesta.

„Funcţia şi diversitatea microbiomului sunt afectate de schimbări ale stilului de viaţă, cele mai importante fiind cele legate de alimentaţie“, spune Justin Sonnenburg, microbiolog la Şcoala de Medicină a Universităţii Stanford din California. „E încă devreme să ştim totul. Dar mesajul este cât se poate de evident“, spune cercetătorul.

În două studii publicate concomitent, în numărul din august 2013 al revistei Nature, cercetători din Danemarca, Franţa, Germania, China, Spania, Olanda şi Marea Britanie au afirmat că persoanele cu un microbiom mai puţin divers au mai multă grăsime în organism şi un nivel mai ridicat de rezistenţă la insulină, decât cei mai bogaţi în bacterii. În cazul celor supraponderali, o dietă bogată în fibre alimentare, cu multe fructe şi legume, creşte numărul bacteriilor şi duce la îmbunătăţirea simptomelor clinice ale obezităţii.

Se pare, aşadar, că alimentele bogate în fibre, despre care ştim deja că sunt benefice pentru sănătatea ta, sunt bune şi pentru microbiomul tău.

Dar cum rămâne cu antibioticele, care omoară bacteriile bune odată cu cele rele?

Aceste medicamente reprezintă încă cel mai bun sistem de apărare împotriva multor afecţiuni des întâlnite, care ne pun în pericol chiar viaţa. Când antibioticele sunt necesare, ai grijă să îţi hrăneşti flora intestinală. O analiză publicată recent în The Journal of the American Medical Association arată că adulţii şi copiii care au luat şi probiotice prezintă un risc mai scăzut de diaree după o cură cu antibiotice.

Vote it up
71
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza