Fitness-ul e din nou ce-a fost

Te-a ametit multitudinea de exercitii de la salile de fitness? Afla ca tendinta este de revenire la elementele de baza 
<p>Daca in anii ’80 ne ingramadeam cu totii in salile de aerobic, cu jambiere pana la genunchi, in zilele noastre ne invartim soldurile la cursurile de Zumba. Mai putem practica si spinning (pedalatul pe o bicicleta statica), sa ne dezvoltam mintea si corpul la cursurile de yoga, sa facem antrenamente de forta in timp ce ascultam muzica sau sa exersam miscarile de bollyrobics (exercitii pe ritmuri indi-ene, inspirate de filmele de la Bollywood).
Avand la dispozitie o asemenea varietate de tipuri de antrenamente, dar si sali de gimnastica din care sa alegem, este oarecum o provocare sa gasesti ceva care sa ti se potriveasca. Expertii sustin contrariul. Asta pentru ca, in zilele noastre, tendinta este de revenire la elementele de baza.
Exercitiile fizice sunt aproape la fel de vechi ca rasa umana. Vechii greci le practicau si chiar Confucius si-a dat seama cat sunt de benefice. Cu toate acestea, ideea de sala de fitness, asa cum o cunoastem noi astazi, nu are origini atat de indepartate. De fapt, a aparut in anii ’50-60. In acele zile, erau frecventate de adevarati barbati-macho, pasionati de modelarea unui trup perfect, sau de „papusi“ care adorau sa se afiseze la plaja. In ziua de azi, insa, aproape toata lumea merge la sala de fitness, indiferent ca este vorba de persoane tinere sau mai in varsta, grase sau slabe. Sala de fitness se adreseaza tuturor claselor sociale.
Acest lucru a fost luat in considerare si de Jimmy Peek, manager general al Centrului Sportiv Hollander, din Rotterdam, Olanda. Centrul acorda reduceri persoanelor de peste 60 de ani, care vin la sala de fitness intr-un numar din ce in ce mai mare.
Cele mai populare cursuri sunt cele de spinning, antrenamente de forta si Zumba. „Cea mai importanta diferenta dintre Zumba si aerobic consta in coregrafie, care la Zumba este mai
putin complexa. Miscarile sunt destul de simple si repetate in mod frecvent“, spune Peek.
Si in Romania sunt deja multe cluburi unde se poate practica Zumba, fiind usor de identificat pe internet. Daca vrei sa stii mai multe despre aceste exercitii, dar si modul in care poti deveni instructor, intra pe site-ul www.zumbaromania.ro

Revenirea la elementele de baza
De ce sunt atat de populare antrenamentele in care se danseaza pe muzica latino-americana? Nu sunt pasi complicati, trebuie doar sa te misti si arzi o multime de calorii. „Zumba este simpla, distractiva si eficienta. Se muleaza perfect pe tendinta de a reveni la elementele de baza“, spune Duco Bauwens, un guru al antrenamentelor bazate pe exercitii fizice, realizatorul emisiunii TV „Nederland in beweging“ („Olanda face sport“). El considera ca „revenirea la elementele de baza“ este cea mai distractiva tendinta.
Conform lui Bauwens, exercitiile fizice nu trebuie sa fie complicate. „Este bine sa faci exercitii timp de jumatate de ora in fiecare zi. Sa mergi pe bicicleta, in loc sa folosesti automobilul, de cateva ori pe saptamana, sau sa faci cate o plimbare in mod regulat reprezinta niste trucuri eficiente.“ Totusi, daca vrei sa indeplinesti standardele de fitness, trebuie sa avansezi putin: sa faci exercitii fizice intense, timp de 20 de minute, de cel putin trei ori pe saptamana. „Este mult mai usor decat pare“, sustine prezentatorul olandez. „Poti sa te inscrii la un curs de grup sau sa-ti cumperi un DVD cu exercitii.“

Trecerea de la „obligatoriu“ la „din proprie vointa“
Bauwens intelege deopotriva si dorinta de a amana. A scris chiar si o carte pe acest subiect: „Cum sa treci de la «obligatoriu» la «din proprie vointa»“. „De cele mai multe ori, oamenii vin la sala de sport deoarece sunt de parere ca asa trebuie. Spun: «Ma aflu aici pentru ca medicul mi-a recomandat sa fac miscare». Dupa care se folosesc si de cel mai mic pretext ca sa ramana acasa.“
Conform lui Bauwens, intreaga problema se invarte in jurul diferentei dintre „obligatoriu“ si „din proprie vointa“. „Acest lucru se aplica si celorlalte probleme cu care te confrunti in viata. Sentimentul ca trebuie sa faci un anumit lucru te va face sa ai senzatia ca, de fapt, nu vrei sa faci acel lucru. Daca vrei sa-l faci, atunci totul devine mult mai usor.“ In cartea sa, el face distinctia intre „ceea ce simti ca trebuie sa faci“ si „ceea ce trebuie sa faci, de fapt“. „Daca ai un scop – de exemplu, sa slabesti – va trebui sa parcurgi mai multi pasi ca sa realizezi acest lucru. Nu ar trebui niciodata sa incerci sa pierzi in greutate daca nu iti doresti acest lucru.“
Bauwens este constient si de faptul ca asta este de fapt principala problema atunci cand alegi un sport. „Care este scopul pe care ti l-ai fixat? Daca vrei sa slabesti, iti recomand o combinatie intre exercitiile cardio si antrenamentele de forta. Vei arde mult mai multe calorii, dar iti vei dezvolta si musculatura.“ Pe langa faptul ca exercitiile trebuie sa fie eficiente, o alta cerinta este sa fie si distractive. „Preferi sa lucrezi pe cont propriu, acasa la tine, in timp ce asculti muzica la iPod, sau vrei sa socializezi? Esti genul care prefera activitatile in aer liber sau iti place mai mult sa stai in interior? Acestea sunt niste intrebari pe care ar trebui sa ti le pui atunci cand alegi programul de antrenament ideal.“

Lanturi de lux
Un instructor care te inspira face din programul de antrenament un moment mult mai placut. El trebuie sa fie foarte bun atunci cand vine vorba de motivarea oamenilor. Sa alegi o locatie unde iti place sa mergi este la fel de important ca alegerea antrenamentului ideal. Aici exista o multime de variante din care sa alegi. Una dintre ele ar fi salile de gimnastica cu tarife mai mici, iar, la celalalt capat al spectrului, exista lanturile de lux, unde nu numai ca te poti antrena sapte zile din sapte, dar te poti bucura si de un masaj sau de binefacerile saunei. Cu toate acestea, tendinta ramane aceeasi: mentinerea simplitatii.
„Este foarte importanta folosirea unui vocabular simplu si pe intelesul tuturor“, spune Peek. „La Hollander, ne concentram pe antrenamente.“ Nu sunt oferite facilitati suplimentare, insa ti se acorda o atentie foarte mare. „Crearea unui mediu prietenos depinde in mare masura de oameni, dar si de modul in care ti-ai mobilat si dotat sala si de iluminat.“ De asemenea, fiecare curs are atmosfera lui proprie. De exemplu, cursurile de arte martiale sunt tinute intr-un dojo (n.r.: spatiu de antrenament la karate) real, iar reflectoarele cu stroboscop sunt aprinse in timpul cursurilor de aerobic. Pentru Bauwens, crearea unei atmosfere corespunzatoare este o prioritate de top in sala sa de fitness. Este bine ca participantii sa poata beneficia si de un antrenament de 30 de minute sau mai mult, dar si sa socializeze in acelasi timp.
Lipsa de atentie acordata fiecarei persoane in parte, alaturi de costurile foarte mari, este responsabila pentru declinul in ceea ce priveste popularitatea lanturilor mari. Cu toate acestea, astfel de locatii ofera o solutie convenabila pentru cei care sunt pe fuga tot timpul si vor sa se antreneze in sali diferite. Aspectul pozitiv in legatura cu toate aceste variante este ca se poate gasi o solutie pentru fiecare. Este valabil atat pentru salile de fitness, cat si pentru antrenamente, indiferent de capriciile clientilor. Peek este de parere ca urmatoarea moda va fi reprezentata probabil de un club de dans. „Este vorba de antrenamente pe muzica de dans.“ Bauwens se asteapta ca programele de kettle bells (fitness cu greutati speciale) – foarte populare in SUA in acest moment – sa ajunga si in Europa in curand.
Este esential sa nu pierdem din vedere ceea ce se intampla in jur. De exemplu, programul Bodybalance, creat de grupul Les Mills, este putin diferit de versiunea olandeza a cluburilor de yoga. De asemenea, este esential sa identifici ceea ce ti se potriveste cel mai bine. Pentru mine personal, muzica este foarte importanta. Imi face o deosebita placere ca, incepand cu aparitia „tae bo“, totul a inceput sa se desfasoare pe muzica: artele martiale, mersul pe bicicleta eliptica sau antrenamentele de forta. In curand, participantii la antrenamente isi vor putea asculta melodiile aduse chiar de ei.
Iata ce declara Bauwens: „Indiferent de ceea ce faci, fa acel lucru fiindca ti-l doresti. Nu are legatura cu obtinerea unor rezultate perfecte, ci cu faptul de a te bucura si a-ti oferi totul. Acest lucru nu numai ca este benefic pentru sanatatea ta fizica, dar iti va imbuntatati viata in ansamblul ei. In cele din urma, la asta se reduce totul“.</p>

Vote it up
186
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza