Exerciții pentru inimă

Activitatea fizică intensă şi regulată este cheia sănătăţii cardiovasculare
 

Nu poți avea o inimă sănătoasă fără să faci regulat mişcare – asta e literă de lege. Şi, cum apar tot felul de studii care fac legătura între activitatea fizică şi o mulţime de beneficii (de la scăderea riscului de depresie la îmbunătăţirea sănătăţii ochilor), unii medici ar vrea să considerăm exerciţiile fizice ca un adevărat medicament.

Dar dacă mişcarea este medicament, cum arată reţeta corectă?

Ştirile despre alergători la maraton care cad laţi şi mor instantaneu la jumătatea cursei au alimentat percepţia conform căreia probele de rezis-tenţă nu ar fi tocmai sănătoase. În realitate, riscul de moarte subită în timpul curselor pe distanţe lungi este extrem de scăzut: mai puţin de 1 la 100.000, respectiv mai scăzut decât în cazul şofatului, conform unor date recente, provenite din SUA. Dacă te motivează abordarea unor provocări dificile, n-ai niciun motiv să renunţi. Dar dacă relaţia ta cu sportul este problematică, cercetările arată că un efort de intensitate medie este la fel de bun pentru o inimă sănătoasă.

Într-un studiu din 2014, o echipă de cercetători de la Institutul pentru Mişcare şi Mediu din Texas a testat funcţiile cardiovasculare ale 101 adulţi de peste 60 de ani, care aveau diferite stadii de condiţie fizică. Cei care au făcut mişcare mai puţin de două ori pe săptămână, de-a lungul ultimelor decenii, aveau o inimă mult mai puţin sănătoasă decât cei care au exersat de mai mult de cinci ori săptămânal. Mai surprinzător chiar, persoanele care au făcut mişcare de patru sau cinci ori pe săptămână au înregistrat scoruri apropiate de cele ale atleţilor care s-au antrenat zilnic şi au participat cu regularitate la competiţii sportive.

Din păcate, informaţii provenite din SUA, Canada şi Europa arată, toate, că majoritatea adulţilor nu ating nici măcar nivelul minim de activitate fizică. Celor care preferă să-şi petreacă timpul pe canapea, cardiologii le transmit că orice e mai bine decât nimic. Dar ritmul ideal este de mai mult de trei antrenamente pe săptămână, conform recomandărilor Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii. Adulţii ar trebui să facă minimum 150 de minute de activitate fizică moderată sau 75 de minute de exerciţii intense săptămânal (şi chiar să includă exerciţii la sala de forţă, pentru oase puternice). Tipul de antrenament nu contează, cât timp creşte pulsul: majoritatea exerciţiilor de yoga, deşi benefice, nu se pun. E sănătos să ne obişnuim cu un pic de transpiraţie.

Vote it up
216
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza