Dublu avantaj

O antreprenoare suedeza le ajuta pe imigrante sa-si gaseasca de lucru
 
<p>
Are un zambet larg, ochi albastri, stralucitori, si par blond. Vocea este placuta si prietenoasa, iar gesturile ii sunt calme. Daca n-ai cunoaste-o bine, ai putea fi tentat s-o incadrezi pe Sofia Appelgren, o tanara de 29 de ani, in stereotipul clasic, nescris, al suedezelor. Dar realizarile ei vorbesc de la sine.

Aceasta tanara ambitioasa a reusit sa aiba un succes rasunator cu initiativa privata prin care ajuta femeile imigrante sa se integreze pe piata muncii din Suedia.
Numarul imigrantilor din Suedia creste rapid. Potrivit Biroului Central de Statistica (SCB), aproximativ 300.000 de oameni au sosit in aceasta tara din 2008 pana in 2010. Iar pana in 2015 se prevede ca 27% din piata muncii va fi ocupata de imigranti. Acum, doar 36% din femeile africane si 42% din asiaticele cu varste cuprinse intre 16 si 64 de ani sunt angajate, comparativ cu 74% din femeile suedeze si 65% din cele venite in Suedia din alte tari nordice.

Cu siguranta ca in gasirea unui loc de munca barierele culturale si de limba pot fi greu de trecut pentru femeile imigrante. Pana cand intra in scena Sofia Appelgren. Acum patru ani, a intemeiat o companie care sa le ajute pe imigrante. Organizatia Mitt Liv (Viata mea) a jucat un rol salvator pentru tinerele din Africa, Asia si din alte regiuni. Mitt Liv a consiliat femei cu varste cuprinse intre 18 si 29 de ani, intr-un program gratuit, pe durata unui an. Scopul e de a le invata tot ce trebuie sa stie despre piata muncii din Suedia, pentru a-si construi o retea de contacte si referinte, pentru a-si dezvolta abilitatile de a face prezentari si capacitatea de a sustine un interviu.

Mitt Liv le gaseste femeilor inscrise in program mentori atent selectati, din companii interesate in cresterea diversitatii resurselor umane. Organizatia nu primeste bani de la stat, ci isi genereaza propriul venit, oferind programe de parteneriat la cheie pentru sectorul privat. Mitt Liv ofera si traininguri despre cum difera mentalitatea fata de munca a imigrantilor si cum aceste diferente culturale pot fi in beneficiul companiilor. Astfel, sunt sprijiniti managerii care cauta sa angajeze oameni cu potential, consiliindu-i, totodata, in privinta integrarii noilor angajati in campul muncii.

„Pentru ca partenerii nostri sunt foarte constienti de faptul ca integrarea inseamna compromisuri de ambele parti, noi putem contribui la formarea unei societati in care diferentele sunt un factor de progres, iar diversitatea este subinteleasa“, spune Appelgren. Mitt Liv lucreaza cu 21 de organizatii partenere, printre care TV4, Volvo, SEB, Lindex, JKL si Grupul Wallenstam.   
In prezent, se afla in pregatire 120 de femei din 28 de tari, care vorbesc in total 40 de limbi. „Noi tindem sa discutam despre imigranti ca si cum toti ar fi la fel, dar fiecare dintre ei are propria personalitate“, spune ea.

Cursantii au experiente variate si un trecut diferit. „Orice tipologie, de la femei analfabete pana la unele cu studii medii, universitare sau postuniversitare“, spune Appelgren.
Dar care e motivatia ei? „Imi place sa ma implic“, ii spune ea unui vizitator al companiei sale. Un perete este acoperit cu fotografii ale femeilor din toate colturile lumii, fiecare fiind fortata de anumite conditii sa-si paraseasca tara natala si sa inceapa o viata noua in Suedia. „Cred ca viata inseamna sa-i tratezi pe ceilalti asa cum ti-ar placea tie sa fii tratat“, spune ea. 

In 2006, Sofia a devenit vocea natiunii. Dupa deschiderea unui restaurant in Göteborg, ea a refuzat sa semneze de bunavoie un contract colectiv de munca cu sindicatul lucratorilor din industria hoteliera. Desi niciunul din angajatii ei nu era interesat sa intre in sindicat – de fapt, ea chiar le-a oferit conditii mai bune decat cele pe care le-ar fi oferit sindicatul – , acesta din urma a hotarat sa boicoteze localul. Circa 30 de sindicalisti au pichetat restaurantul, iar Sofia si familia ei au fost expuse la amenintari.

Dupa patru luni, a renuntat si si-a vandut afacerea. „Dupa aceasta experienta, am devenit cunoscuta si am vrut sa folosesc acest lucru pentru a-i ajuta pe altii“, a explicat ea. Timp de cativa ani, s-a tot intrebat ce fel de viata duc in Suedia tinerii imigranti, cum traiesc ei, ce le lipseste si cum sunt tratati. Cand era studenta, a scris un eseu despre acest subiect si a aflat ca cele mai mari nevoi ale lor sunt prietenii si contactele.

Atunci a decis sa vina cu o solutie din care toata lumea sa aiba de castigat: atat imigrantii, cat si companiile. „Primaria orasului Göteborg mi-a dat numele a cinci companii, unde am sunat, pur si simplu, si am intrebat: «Noi am vrea formam tinere imigrante cu pregatirea potrivita pentru a intra pe piata suedeza de munca. Sunteti interesati?»“, povesteste Sofia. Una a zis ca da. Iar acesta a fost inceputul si pentru celelalte patru. Fiecare dintre cele cinci companii partenere a platit cate 50.000 de coroane suedeze (n.r.: aproximativ 30.000 de lei), drept taxa pentru anul de pregatire. Tanara antreprenoare a recrutat 20 de cursanti si 20 de mentori. 

Azi, Mitt Liv are un director general, trei echipe si birouri in Göteborg si Stockholm. Compania a avut, in 2010, o cifra de afaceri de peste doua milioane de coroane. Pana acum, 360 de femei –  mentori si cursanti – au participat la acest program gratuit.

Rangeen Namik este o tanara care a venit din Kurdistan in Suedia, in urma cu opt ani. Ea isi va termina stagiul de formare la Mitt Liv in iunie. In acelasi timp, Rangeen, care detine o licenta kurda in drept, studiaza la Scoala Economica din Göteborg. „Programul este unic“, spune Namik. „Inveti lucruri firesti pentru un suedez care-si cauta de lucru, dar nu si pentru cineva care vine dintr-o alta cultura.“

Anul trecut, Sofia Appelgren a fost recompensata de catre Camera Suedeza de Comert cu un premiu pentru viziunea ei despre diversitate si pentru interesul pentru oameni si idei. A fost, de asemenea, acceptata ca membru in Ashoka Fellowship, o retea internationala care cuprinde mai mult de 2.500 de antreprenori dedicati dezvoltarii de solutii inovative pentru marile probleme sociale din lume.

Sofia Appelgren
Varsta:  29
Familie: locuieste in Göteborg,  cu partenerul ei, Serdar Erkan, si copiii lor, Alce si Viggo
Studii si experienta: studii de media si sociologie; antreprenoriate in design si restaurante; expozitii de arta
Interes: „Imi place sa-mi petrec timpul cu familia si sa pictez“.
Punctul forte: sa priveasca lucrurile dintr-o noua perspectiva
Punctul slab: sa gaseasca timp pentru ea
Modele: „Persoanele care indraznesc sa gandeasca altfel decat ceilalti si care fac lucrurile intr-o maniera proprie “.

</p>
Vote it up
186
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza