Dinamica fluidelor

Cum să te menţii hidratat  
 

COMPARATIV CU TINERII, oamenii în vârstă trebuie să aibă mai multă grijă să-şi asigure necesarul de lichide. Cu trecerea timpului, senzaţia de sete – adică funcţionarea sistemului de alarmă al organismului privind deshidratarea – este mai puţin acută şi, prin urmare, mai puţin resimţită. La persoanele vârstnice scade, totodată, pofta de mâncare, aşadar şi aportul de lichide din hrană. De asemenea, din cauza deteriorării funcţiei renale, organismul lor nu mai este la fel de capabil să păstreze toată apa pe care o ingerează.

Necesarul de lichide pentru o stare de sănătate optimă variază în funcţie de factori precum clima, nivelul de activitate fizică şi procesele anatomice din corp. Ghidul de bază al Autorităţii Europene pentru Siguranţă Alimentară recomandă consumul a doi litri (opt căni) pe zi, pentru femei, şi doi litri şi jumătate (10 căni), pentru bărbaţi. Acest total include hrana umedă, al cărei aport asigură circa o cincime din consumul mediu necesar – şi chiar mai mult, în cazul persoanelor care mănâncă din belşug fructe şi legume. Reţineţi faptul că aveţi nevoie de lichide în plus dacă faceţi exerciţii fizice, dacă vremea e caniculară sau dacă vă aflaţi într-un spaţiu interior bine încălzit, care vă poate deshidrata pielea.

Dacă nu vă place să beţi mult lichid o dată, încercaţi să sorbiţi câte puţin, însă mai des. Pe lângă apă, adăugaţi diverse supe, lapte şi sucuri. Chiar ceaiul şi cafeaua au o contribuţie, pentru că, în ciuda efectului uşor diuretic al cofeinei, ele îi asigu­ră totuşi corpului mai multă apă decât cea pe care o elimină.

Dacă urina este închisă la culoare sau are un miros specific, puternic, motivul s-ar putea să fie deficitul de lichide. Alte semne ale primelor stadii ale deshidratării sunt gura uscată, durerile de cap, ameţelile, starea de oboseală şi iritabilitatea.

Netratată, problema poate provoca, în timp, tahicardie, delir ori chiar pierderea cunoştinţei, iar atunci persoanele afectate ar putea să aibă nevoie de hidratare intravenoasă, asistată de personal medical calificat.

În viaţa de zi cu zi, apar frecvent episoade de deshidratare uşoară. Când lipsa lichidelor se cronicizează, ea poate duce la apariţia unor efecte nocive, mai ales pietre la rinichi.

 

Statistici medicale: Cantitatea obişnuită de apă din organism poate să scadă cu cel mult 6 litri până la vârsta de 80 de ani.

Vote it up
110
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza