De ce este bun somnul?

Reguli simple pentru a avea o siestă cât mai odihnitoare  
 

Avem nevoie de somn ca să fim într-o formă bună fizică și mentală. Dacă ai suferit vreodată de insomnie, știi că e o problemă greu de rezolvat și care poate deveni o sursă majoră de stres. De asemenea, tulburările de somn ne pot afecta sănătatea: de pildă, somnul insuficient sau agitat este asociat cu obezitatea.

Studiile arată că tulburările minore ale somnului, care nici măcar nu duc la trezire, pot avea un impact negativ asupra performanțelor din timpul zilei. Însă, pe lângă faptul că este stresantă în sine, deficiența de somn poate cauza dificultăți de concentrare și probleme de memorie; de asemenea, poate afecta gândirea logică și capacitatea de asumare a riscurilor, ceea ce poate duce la accidente. De pildă, persoanele care se întorc de la lucru seara târziu riscă mai mult să fie implicate într-un accident rutier.

În pofida tuturor acestor cercetări, nu se știe exact care este rolul somnului. Este clar însă că privarea de somn, indiferent de motivul ei, afectează în principal mintea și, pe planul doi, corpul.

Trageți un pui de somn

Iată 4 reguli simple pentru a vă asigura că reprizele de somn din timpul zilei nu vă afectează somnul de noapte. E util și să stați cu ochii închiși, fără să dormiți.

• Condițiile ideale sunt aceleași ca în cazul somnului de noapte, dar dacă nu le puteți asigura, esențiale sunt confortul și siguranța.

• Ideal ar fi să dormim la mijlocul după-amiezii: datorită ciclului natural al somnului de 12 ore, atunci suntem foarte somnoroși.

• Durata siestei trebuie să fie de 20-30 de minute sau 90 de minute (durata unui ciclu de somn), plus timpul necesar pentru a adormi (de pildă, 10 minute). Dacă dormiți puțin, nu vă simțiți mahmuri la trezire.

• După ce vă treziți, așteptați 20-30 de minute înainte de a vă apuca de ceva care necesită atenție, deoarece performanțele mentale vor fi slabe pentru o vreme („inerția somnului“).

Sursa: Reader’s Digest – „Calmul înseamnă sănătate“

Vote it up
201
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza