Cum te intelegi cu medicul tau

Comunicarea dintre medic si pacient este foarte importanta in stabilirea unui diagnostic corect
 
<p>
O comunicare buna intre medic si pacient nu creste doar nivelul de satisfactie al pacientului in ceea ce priveste actul medical, dar influenteaza si o serie de indicatori ai starii de sanatate printre care durerile cronice de cap si nivelul de zahar din sange in cazul persoanelor cu diabet. Exista insa momente cand pacientul se simte intimidat in discutiile cu medicul si se jeneaza sa ofere informatii despre simptomele si problemele de sanatate pe care le are sau cand medicul este presat de timp si nu ofera pacientului informatii complete.

In continuare va propunem un ghid de comunicare pentru pacienti si medici, realizat pe baza unor studii referitoare la importanta comunicarii dintre medic si pacient si efectele acesteia asupra actului medical.


Pentru pacienti. Cum sa comunici cu medicul?
•    Pentru a folosi timpul de consultatie eficient, trebuie sa te pregatesti pentru vizita la medic, sa-ti stabilesti cu claritate scopul si asteptarile.
•    Trece in revista simptomele pe care le ai si gandeste-te la cauza care le-ar fi putut declansa ( o schimbare in alimentatie, un accident de munca, un eveniment stresant).
•    Pregateste-ti istoricul medical (de ce boli ai suferit in trecut, ce medicamente ai luat, ce vaccinuri ai facut, daca ai fost supus unei interventii chirurgicale, daca ai alergii la medicamente sau anumite alimente).
•    Trebuie sa ai o atitudine pro-activa, sa te implici in discutiile despre diagnostic, schema de tratament, perioada de recuperare, efectele medicamentelor.
•    Informeaza-te inainte de pe site-urile medicale specializate.
•    Vizita la medic are o durata de 8-10 de minute sau 16-20 de minute, in functie de specializare, daca te consulta un medic primar sau specialist. Din acest motiv, concentreaza-te pe informatii esentiale pentru a te incadra in timpul alocat vizitei, dar si pentru a-i da medicului posibilitatea de a raspunde la cat mai multe intrebari.
•    Daca nu intelegi un termen medical, este bine sa intrebi medicul pentru a fi informat corect despre diagnostic.
•    Dupa vizita la medic, daca medicamentul prescris duce la efecte adverse, trebuie sa vorbesti cu medicul despre acestea, chiar daca nu te simiti confortabil.
•    Daca tratamentul pe care il faci nu are efecte, adreseaza-te din nou medicului pentru a-ti prescrie un tratament alternativ.

Pentru medici. Cum sa comunici cu un pacient?
•    Trateaza-ti pacientii cu respect. E mult mai probabil ca pacientii tratati cu respect sa urmeze intocmai indicatiile medicului curant. Intr-un sondaj national realizat in SUA, pacientii care au fost tratati cu respect au raportat un grad ridicat de satisfactie in ceea ce priveste actul medical si au urmat indicatiile terapeutice.
•    Exprima-te pe intelesul pacientului. Chiar daca folosesti termeni medical, acestia trebuie insotiti si de o explicatie pentru ca pacientul sa inteleaga mai bine cu ce se confrunta.
•    Ofera informatii complete si clare. Nu toti pacientii cu acelasi diagnostic vor aceleasi informatii cu privire la starea lor de sanatate sau tratament. Studiile au aratat ca exista diferite tipuri de pacienti, pornind de la cei care doresc putine informatii de la medic, pana la cei cei care vor informatii extrem de detaliate. Explica-i pacientului diagnosticul si tratamentul in functie de asteptarile acestuia si de capacitatea sa de intelegere.
•    Nu intrerupe pacientii. Un studiu a aratat ca doctorii asteapta 23 de secunde, apoi isi intrerup pacientii. O intrerupere prematura a conversatiei duce la imposibilitatea de a strange date relevante despre pacienti.
•    La final, explica-i pacientului care vor fi urmatorii pasi si la ce rezultate sa se astepte.
In ceea ce priveste asteptarile pacientilor cu privire la cum ar trebui sa fie medicul curant, Clinica Mayo a realizat un studiu care arata ca recuperarea unui pacient este afectata de competentele medicului care il trateaza. Autorii cercetarii au ajuns la concluzia ca medicul ideal ar trebui sa fie printre altele: increzator, empatic, sincer, respectuos si riguros.
</p>
Vote it up
89
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza