Cum a schimbat Youtube lumea

Fie că sunt clipuri muzicale, conferințe, glume sau pisici, acest veritabil fenomen online ne influențează tot mai mult viața.
 

Un tânăr cu înfățişare modestă stă în faţa unor elefanţi, la grădina zoologică din San Diego. „Hmm... Cea mai interesantă chestie la indivizii ăştia este că au nişte trompe foarte, foar­te lungi. şi cam asta e tot ce se poate spune despre ei“, se amuză el, în faţa camerei video.

Este greu de crezut că, atunci când a fost încărcat pe un nou site numit YouTube, pe 23 aprilie 2005, acest clip banal urma să dea naştere unui fenomen care avea să schimbe lumea.

Tânărul era Jawed Karim, cofondator al YouTube, originar din Germania de Est. Alături de partenerii săi, Steve Chen, din Taipei, şi Chad Hurley, a descoperit o nişă li­beră pe internet pentru un serviciu care să le permită oamenilor să-şi împărtăşească filmările personale cu uşurinţă. Acesta a avut o dezvoltare spectaculoasă. După primul an de la lansare ajunsese la 25 de milioane de clipuri vizionate zilnic. Zece ani mai târziu, peste un miliard de utilizatori vizitează site-ul lunar, urmărind şase miliarde de ore de înregistrări video, iar în fiecare minut sunt încărcate pe site peste 100 de ore de film.

Miliardele de clipuri prezente acum pe site, provenind de la şoareci de bibliotecă până la corporaţii multinaţionale, au subiecte dintre cele mai variate. YouTube a schimbat fundamental modul în care lucrăm, ne relaxăm şi ne jucăm.

Industria spectacolului

YouTube le-a permis nenumăraţilor amatori din domeniul muzicii, anima-

Ţiei, cinematografiei sau sfaturilor pentru adolescenţi să realizeze filme care pot fi văzut de un public numeros. „Înainte, filmele şi programele TV erau transmise unui public pasiv. Acum, oricine poate fi implicat în rea­lizarea unui act cultural“, spune scriitorul canadian Don Tapscott.

Dar YouTube a dat naştere şi unei alternative profitabile la industria spec­tacolului. Acum are mai mulţi spec­tatori decât oricare post de televiziune, iar programul YouTube Partners le oferă autorilor de clipuri video o cotă parte din cei patru miliarde de euro încasaţi anual, în funcţie de numărul de vizualizări. În prezent sunt mii de persoane şi companii care trăiesc din aceste venituri, publicând clipuri video cu subiecte ce variază de la sfaturi conjugale la scurtmetraje de comedie. Cuplul american de comedie bufă Smosh a câştigat anul trecut 3,5 milioane de euro, de exemplu, în timp ce criticul suedez de jocuri video PewDiePie a câştigat 6,6 milioane de euro, clipurile sale având 3,7 miliarde de vizualizări.

Dacă pe vremuri ar fi trebuit să intre în circuitul de noapte sau să se înscrie la şcoala de actorie, acum noi vedete iau cu asalt industria spectacolului şi mass media, prin intermediul YouTube.

Înainte, oricine îşi dorea expunere pentru a deveni vedetă depindea de directorii posturilor TV, de DJ-i şi de criticii profesionişti. Analistul american John Blossom spune: „Acum, pe YouTube, publicul hotă­răşte cine e la modă. De exemplu, piesa Gangnam Style a coreeanului Psy a ajuns pe primul loc în 30 de ţări, datorită succesului incredibil înregistrat pe YouTube, cu peste două miliarde de vizualizări.

Politică

YouTube a furnizat o excelentă platformă prin intermediul căreia oamenii obişnuiţi pot dezvălui abuzurile guvernamentale şi se pot mobiliza pentru a determina schimbări politice, mai ales în ţările în care libertatea de exprimare este limitată.

Rebelii sirieni au folosit site-ul pen­tru a propaga revolta împotriva preşedintelui Assad. Formaţia rusească de punk Pussy Riot şi-a difuzat protestul dintr-o biserică din Moscova, în februarie 2012, împotriva preşedintelui Putin. Iar imaginile din ianuarie 2011 cu primele proteste din piaţa Tahrir din Cairo au fost încărcate pe site, mobilizând populaţia pentru înde­părtarea lui Hosni Mubarak.

Sigur că YouTube oferă spaţiu de expri­mare şi pentru opinii controversate sau mai puţin apreciate, cum ar fi propaganda extremistă. Dar site-ul a fost, cu siguranţă, mai degrabă o forţă a binelui decât una a răului, ajutând, de exemplu, proiectele agricole din Africa sau campania Ice Bucket Challenge din 2014, care a strâns peste 100 de milioane de dolari pentru asociaţii care sprijină bolnavii de scleroză laterală amiotrofică şi pentru al­te organizaţii caritabile.

O lume întreagă

De la filmuleţe cu viaţa din insula Pitcarin la jur­nale actualizate la mi­nut, YouTube ne arată mai multe despre pla­netă decât ar putea să o facă vreodată documentarele TV şi suplimentele revistelor. Cu cât vedem mai multe despre culturi şi locuri diferite, prin intermediul unor evenimente filmate chiar de localnici, cu atât îi simţim mai puţin străini şi mai apropiaţi, ceea ce ne poate face să renunţăm la ideile noastre preconcepute. Astfel, imaginile cu locuitorii să­raci, dar fericiţi, ai unui cătun din apropierea Cercului Polar ne-ar putea de­termina să ne gândim mai bine la ce este impor­tant în viaţă.

Dar schimbarea poate fi chiar şi mai pro­fundă. „Am întâlnit o ciobăniţă de 14 ani din Kenya, care avea un aparat mobil, alimentat cu energie solară, care îi permitea să încarce filmuleţe pe YouTube. Nu avea apă sau energie electrică, era însărcinată, măritată cu un tip care o cumpărase cu 180 de capre, dar era, totodată, parte a unei experienţe media globale. Imagi­naţi-vă impactul YouTube asupra acestei persoane“, spune Tapscott.

Peste un miliard de utilizatori vizitează site-ul în fiecare lună, urmărind șase miliarde de ore de înregistrări video.

Educaţie

Pe YouTube există mii de filme gratuite, încărcate de amatori sau de companii, care îţi arată cum să faci aproape orice. Site-ul oferă şi o platformă pentru o educaţie superioară. Pe canalul special TED Talks, de exemplu, poţi vedea conferinţe susţinute de experţi în cele mai diverse domenii, de la triburile amazoniene la geometria fractală. Khan Academy, o organizaţie non-profit, com­bină meditaţiile on-line şi rezolvarea de probleme cu lecţii de matematică, economie, sănătate şi astronomie. Cu ajutorul YouTube, Khan Academy a difuzat peste 400 de milioane de cursuri elevilor din toată lumea, de la cei de familie bună din suburbiile marilor oraşe britanice la copii din satele sărace din India.

Unii cercetători şi-au împărtăşit chiar noile descoperiri prin intermediul YouTube.

Doctorandul Johnny Chung Lee, de la Universitatea Carnegie Mellon, a obţinut milioane de vizualizări pentru clipul în care explica felul în care poţi transforma un televizor normal, cu ajutorul unui controller de la o consolă Nintendo Wii, într-un ecran pentru realitatea virtuală.

Imaginea trecutului

„YouTube ne îmbunătăţeşte amintirile. Este o imensă arhivă vizuală cu înregistrări ale evenimentelor actuale sau trecute din toată lumea, aflată la dispoziţia tuturor“, spune Tapscott.

Acum poţi avea, de exemplu, amintiri de la o petrecere în familie la care nici măcar n-ai participat, datorită imaginilor de pe YouTube. Poţi revedea ştiri locale pe care le uitasei de mult. Te poţi uita la imagini vechi cu peisajul rural favorit, acum îngropat sub o autostradă, sau poţi privi actori şi scriitori trecuţi demult în ne­fiinţă. YouTube ne-a oferit o imagine mai profundă şi mai clară despre trecut decât cea dobândită prin intermediul relată­rilor, cărţilor de istorie şi documentarelor TV.

YouTube ne-a oferit o imagine mai profundă și mai clară despre trecut, față de cea dobândită prin intermediul unor simple relatări.

Lumea afacerilor

YouTube a schimbat serios marketingul, sus-ţi­ne Blossom. „Este esen­ţial pentru o companie sau un produs să aibă o prezenţă persu­asivă pe YouTube. Pagina web este un vehicul excelent pentru publicitate, iar secţiunea dedicată comentariilor oferă companiilor un răspuns rapid la felul în care este perceput un produs, firma respectivă putând să ajusteze imediat campaniile de promovare.

Dar YouTube a subminat şi capacitatea companiilor de a impune felul în care este perceput un anumit produs. Videoblogerii, care recenzează orice, de la supermaşini la restaurante, au acum o putere imensă, mulţi dintre ei având milioane de oameni care îi urmăresc. Companiile trebuie să-i atragă oferindu-le cadouri, să facă reclamă alături de filmele videobloggerilor şi, uneori, să desfăşoare campanii de PR costisitoare, pentru a le contracara criticile.

Un filmuleţ încărcat în anul 2009 de muzicianul canadian David Caroll, în care acesta critica United Airlines pentru că-i stricase chitara, a redus valoarea la bursă a companiei cu 157 de milioane de euro şi a determinat linia aeriană să-şi schimbe politica de relaţii cu clienţii.

Companiile mai mici şi cele nou înfiinţate pot concura cu cele mari prin reclamă accesibilă, destinată nişei lor de piaţă. Mai pot, de asemenea, să organizeze campanii efi­ciente de vân­zare către un număr uriaş de investitori şi mari corporaţii, la care nu ar fi avut cum să ajungă altfel.

O altfel de presă

Un studiu desfăşurat în 2012 de Centrul de Cercetare Pew, o companie americană de consultanţă, a arătat că YouTube a devenit o platformă globală de ştiri. Cel mai căutat termen pe site a fost legat de ştirile momentului în cinci dintre cele 15 luni analizate. Totuşi, 39% dintre cele mai vizionate filme provin din rândul publicului, nu de la trusturile de presă, ceea ce demonstrează că YouTube a transformat jurnalismul întreprins de oamenii obişnuiţi într-o forţă demnă de luat în seamă. Înregistrările făcute de amatori au fost primele distribuite şi cele mai revelatoare sau chiar unicele imagini de la multe evenimente majore, cum a fost cazul tsunamiului din Japonia sau execuţiei lui Saddam Hussein. Iar o înregistrare anonimă a uciderii protestatarului iranian Neda Agha-Soltan, în 2009, a câştigat premiul pentru jurnalism George Polk.

„Marile companii de presă trebuie să urmeze strategia YouTube pentru a beneficia de o parte a atenţiei publicului pe măsură ce se desfăşoară evenimentele“, spune Blossom.

Comunităţi

YouTube a creat mii de comunităţi. Pasionaţii de jocuri video sunt un bun exemplu, spune scriitorul britanic Graham Jones. Fanii unui anume joc realizează filme în care dezvăluie trucuri şi ponturi, alţii comentează spunând de ce le place jocul respectiv, astfel încât oameni din lumea întreagă se conectează şi creează legături pe baza unui interes comun. Acelaşi lucru se poate întâmpla cu diverse alte subiecte, de la filmuleţe cu trupe britanice obscure din anii ‘80 la cli-puri cu aventuri la pescuit.

Desigur, comentariile utilizatorilor de sub filmuleţele de pe YouTube au deseori efectul contrar stabilirii de noi relaţii, fiind dezagreabile, sarcastice sau ameninţătoare. Dar, spune Jones, cercetările au arătat că sunt mult mai multe comentarii pozitive decât neplăcute. Aşa că unii ar putea spune că YouTube ne apropie unii de alţii, arătând că „cei mai mulţi dintre noi sunt de fapt oameni simpatici“.

Vote it up
115
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza