Cum scapi de insomie

Dupa doua nopti de somn odihnitor scade riscul de diabet si boli de inima
 

<p>

Odihna insuficienta poate avea efecte cu bataie lunga asupra sanatatii, indiferent daca suferi de insomnie sau cedezi tentatiei de a munci ori a te uita la televizor in loc sa dormi. Intr-un studiu efectuat la Yale University, dintr-un numar de 1.100 de barbati, cei care dormeau 5-6 ore pe noapte prezentau un risc dublu de a face diabet; un sondaj al Harvard Medical School a descoperit efecte similare in cazul femeilor. Si asta nu e tot. Daca dupa trezire te simti de parca nici n-ai fi dormit – si daca partenerul iti spune ca ai sforait – e posibil sa ai apnee obstructiva in timpul somnului, o problema respiratorie care mareste riscul de hipertensiune arteriala, atac de cord si accident vascular cerebral.
Fireste, somnul insuficient poate sa reduca limpezimea gandirii, sa incetineasca timpul de reactie – implicit, sa creasca riscul de accidente rutiere –, sa predispuna la anxietate si depresie.

Pot remedia daunele? Da.
Chiar si o noapte sau doua de somn odihnitor creeaza buna dispozitie si iti redau claritatea ratiunii. Dupa alte cateva nopti, schimbarile metabolice care predispun la diabet incep sa se remedieze. Iar corectarea apneei obstructive poate micsora imediat tensiunea arteriala.

Beneficii
Somnul e ca un remediu universal. Unul odihnitor ofera castiguri numeroase – mai multa energie, o stare de spirit mai buna si o gandire mai clara. E posibil sa scada riscul diabetului si al problemelor cardiace legate de apnee.

Plan de recuperare
Bea un ceai de plante dupa cina. Evita cafeaua cu cofeina si ceaiul negru sau verde, care blocheaza substantele chimice din creier ce provoaca somnul.
Inainte de culcare, fă ceva relaxant. Nu lucra si nu te uita la emisiuni TV antrenante. Fa o baie calda, ascultati muzica, cititi sau tricotati. Creaza-ti un ritual de seara care sa-ti incetineasca ritmul, sa te calmeze deopotriva mintea si trupul.
Inchide computerul. Lucrul in fata monitorului pare sa afecteze ciclul somn-veghe si ritmurile biologice. Prin urmare, indeparteaza-te de calculator cand se apropie ora de culcare.
Asculta-ti organismul. Iti e e somn? Stinge lumina. Nu ti-e somn? Da-te jos din pat. Cea mai importanta lectie este sa urmezi indiciile propriului organism.
Ascunde ceasul. Nu te lasa distras de cifrele fosforescente si nu te uita tot timpul cat e ora.
Dormi in alt pat. Femeile care dorm alaturi de un barbat care sforaie sunt de trei ori mai predispuse la insomnie decat celelalte.
Vorbeste cu medicul. Asta iti poate spune daca trebuie sa faci niste teste pentru a depista o eventuala apnee in timpul somnului – lucru valabil mai ales pentru persoanele care sforaie.
Fa un control al sinusurilor si stomacului. Alergiile si arsurile stomacale sunt cauze frecvente, dar adesea neglijate, ale problemelor de somn.
Treci in revista medicamentele pe care le iei, impreuna cu doctorul. Sunt cel putin opt clase de medicamente, inclusiv antidepresive si antihipertensive, care te pot tine treaz peste noapte.

</p>

Vote it up
192
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza