Cum sa-ti mentii stomacul „in forma“

Evitarea abuzurilor de alimente sau de alcool si miscarea ne feresc de probleme digestive
 
<p>Specialistii spun ca riscul de aparitie a indigestiei, a colicii biliare, dar si a crizelor de ulcer este semnificativ mai crescut in perioada Sarbatorilor.
Consumul ridicat de grasimi animale, de prajeli, de condimente iuti, de dulciuri si de bauturi carbogazoase sau alcoolice produce dezechilibre la nivelul stomacului. In astfel de conditii, este inevitabila aparitia unui disconfort la nivel digestiv precum durerea (fie sub forma de crampe, de apasare, de arsura, fie sub forma de junghi). De asemenea, pot sa apara senzatia de greata, varsaturile si balonarea. „Ceea ce poate leza stomacul si provoaca reactii de aparare din partea acestuia este in primul rand abuzul. Iar aici putem vorbi de orice fel de exces, atat de alimente, cat si de alcool sau de bauturi carbogazoase, fermentate. Pentru a ne mentine stomacul sanatos conteaza atat cantitatea de alimente consumate, cat si calitatea acestora", spune medicul specialist gastroenterolog Marian Zota, de la o clinica particulara din Bucuresti.
Chiar si atunci cand suntem inconjurati de tentatii culinare, cum se intampla in perioada Sarbatorilor, este bine sa respectam un program al meselor si sa evitam sa mancam prea mult dintr-odata. „O problema este cantitatea mare de alimente ingerate, acest lucru favorizand dezvoltarea unor tulburari statice, precum hernia gastrica transhiatala, adica alunecarea stomacului partial in torace", atrage atentia dr. Marian Zota.
In schimb, este bine sa alegem moduri mai sanatoase de gatire, inlocuind prajirea alimentelor cu fierberea, prepararea la gratar sau coacerea la cuptor a acestora. De asemenea, este foarte important sa avem o alimentatie cat mai diversificata, care sa includa zilnic cereale, legume, fructe si produse lactate, in special iaurt, datorita continutului de probiotice. Pentru a mentine stomacul sanatos se recomanda si evitarea abuzului de medicamente pentru dureri, cum sunt antiinflamatoarele nesteriodiene.
Consumati alcool cu moderatie!
Conform specialistilor, se considera ca s-a consumat alcool in exces daca se depasesc trei pahare pe zi. Iar atunci cand se face abuz de astfel de bauturi pot aparea probleme la nivelul ficatului si al pancreasului, dar si al stomacului, favorizand declansarea gastritei acute alcoolice. „Gastrita acuta alcoolica este o gastrita hemoragica ce se manifesta prin varsaturi repetate, uneori cu sange, intoleranta alimentara sau melena (scaun negru, moale)", mentioneaza dr. Marian Zota.
Miscare pentru digestie
Dupa o masa incarcata, este bine sa acordam organismului un ragaz pentru digestie. Astfel, nu este indicat sa ne intindem in pat imediat dupa ce am mancat, ci sa facem putina miscare, chiar daca este vorba de o simpla plimbare in parc. In plus, activitatea fizica este si o metoda buna de a reduce nivelul de stres, acesta fiind un alt factor major care contribuie la aparitia afectiunilor gastrointestinale.</p>
Vote it up
110
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza