Cum sa ai incredere in tine

Siguranta de sine le lasa celor din jur o impresie pozitiva despre tine si iti este indispensabila in viata
 
<p>Imagineaza-ti doi oameni cu aceleasi abilitati concurand pentru un post. Ati alege vreodata persoana mai putin sigura pe sine? Este evident ca o impresie pozitiva despre tine insuti iti poate schimba viata.
Rosabeth Moss Kanter, doctor in strategie si management, autoarea bestseller-ului "Confidence: How Winning Streaks and Losing Streaks Begin and End/Increderea: o analiza a comportamentelor care duc la succes sau esec", a dat urmatoarea definitie: "Increderea este speranta intr-un rezultat pozitiv". Profesor la Harvard, Kanter ajuta la transpunerea in realitate a conceptelor despre succes si atitudine prezentate in carte. "Adevarul este ca increderea in sine este cea care te face sa te straduiesti mai mult si care iti aduce din partea celorlalti acel sprijin necesar pentru atingerea succesului."
Intr-o casatorie, increderea te face mai deschis la sentimentele si criticile partenerului tau. In lumea afacerilor, increderea reprezinta diferenta dintre angajatul multumit cu ce are si cel capabil sa ceara si sa primeasca o marire de salariu, dintre agentul de vanzari descurajat de refuzuri care nu mai suna potentialii clienti si cel care nu se da batut si are vanzari uriase. Daca ai nevoie, ca aproape toata lumea, de un "impuls", iata cateva strategii care te vor ajuta sa-ti dezvolti rapid increderea in fortele proprii si sa o pastrezi toata viata.

1. Testul cu umerii si talpile

Iti mai amintesti cum Eliza Doolittle a fost transformata dintr-o florareasa intr-o doamna sigura pe sine in filmul "My Fair Lady"? In anii '60, Robert Rosenthal, cercetator la Harvard, a studiat cum poti face oamenii sa reuseasca doar punandu-le eticheta "om de succes". Niste studenti au fost impartiti aleatoriu in doua grupe, "cu potential crescut" si "cu potential scazut". Cei etichetati din start ca fiind de succes s-au dovedit a fi exact asa.
Chiar si o mica lauda sau dispretul cuiva ne pot afecta performanta. Un studiu recent, publicat intr-o revista de specialitate, a demonstrat cat de puternice pot fi cateva cuvinte.
Patruzeci de jucatori de tenis au fost rugati sa priveasca imagini digitale cu mingi venind spre ei. Chiar inainte de aparitia mingii, jucatorii auzeau comentarii de genul: "Lovitura buna!" sau: "Lovitura proasta!" Reactia celor care au auzit remarci negative a fost considerabil mai lenta. Este de retinut ca aceasta a fost reactia unor sportivi care erau antrenati sa joace meciuri serioase si sa nu faca erori involuntare.
Care este explicatia? Reactia negativa submineaza increderea oricui in capacitatea de a castiga, dar daca puteti mentine o atitudine de invingator veti face un efort mai mare si veti obtine starea care va va impinge spre succes. Oamenii increzatori ii inspira si pe altii; oportunitatile lor par sa se multiplice. Pur si simplu atrag succesul.
La nivelul de baza al activitatilor zilnice, increderea se reflecta in limbajul trupului, in comportamentul si circumstantele create in jurul fiecaruia. Pentru a vedea daca jucatorii de baschet au sanse de reusita, Chris Wallace, managerul echipei Boston Celtics din NBA, folosea "testul cu umerii si talpile". Pentru a determina daca sunt pregatiti si concentrati pentru joc, el observa daca acestia calcau pe toata talpa sau doar pe varfuri si daca umerii erau lasati sau drepti.
Limbajul corpului si atitudinea trimit semnale. De multe ori, primul lucru pe care Kanter il sugereaza celor care conduc o afacere aflata in dificultate este reamenajarea locului de munca. Aceasta va ajuta, de asemenea, sa va    descrieti ca fiind o persoana de succes. Harvard Business School, institutia unde preda Kanter, este – deloc intamplator – un loc foarte frumos. "Mediul ii inspira pe oameni sa traiasca la standarde ridicate. Nu va ganditi ca n-are rost sa va oferiti o tunsoare reusita sau un costum stilat. Nu faceti asta pentru a uimi pe cineva, ci pentru a va consolida increderea, ceea ce va poate duce spre victorie", spune Kanter.

2. Cum sa deveniti vedeta

Kanter ne mai sfatuieste: "Este bine sa intelegeti importanta discursului automotivational si a pastrarii unei atitudini mentale pozitive. Am observat asta la sportivii care vorbesc cu ei insisi inaintea sau in timpul competitiei. Succesul celor mai buni atleti rareori se datoreaza exclusiv talentului. Sunt pur si simplu mai bine pregatiti". Sunt concentrati, sunt decisi sa munceasca atat cat este nevoie si se autoincurajeaza continuu.
Scriitoarea mai arata: "Daca trebuie sa merg la o intalnire si nu ma simt bine din cauza unei raceli sau pentru ca am avut o zi grea, fac un efort sa nu se vada starea in care sunt. Zambesc si ma straduiesc mai mult decat de obicei sa am un comportament pozitiv. La fel, daca nu va simtiti increzator intr-un domeniu anume al vietii dumneavoastra, trebuie sa va indreptati atentia spre un aspect in care lucrurile merg bine si sa echilibrati astfel balanta. Daca abordati o situatie noua cu optimismul insuflat de un alt aspect – oricat de banal – al vietii, sunt sanse mult mai mari sa obtineti o reactie pozitiva. S-a dovedit ca astfel de sentimente sunt molipsitoare", mai spune Kanter.
Cand esti propriul tau "antrenor", poate ca cel mai bine ar fi sa faci ceea ce orice consilier sau chiar un parinte bun recomanda: exercitii, iar si iar. Desi este de ani de zile un consultant de marca, Kanter marturiseste ca inca isi pregateste indelung cursurile si le sugereaza si altora sa faca la fel. De curand a calatorit in India pentru a oferi consultanta unor directori: "A trebuit sa plec cu doua zile inainte pentru a ajunge la timp. Practic, tot ce am facut in cele doua zile a fost sa repet. Cand insotitorii de zbor imi vorbeau, pur si simplu nu ii auzeam. De cate ori calatoresc in interes de afaceri, lucrez in avion si incerc sa evit discutiile cu cei din jur".

3. Increderea in sine se cultiva cu sprijinul celorlalti

Evita persoanele care te secatuiesc de energie si care iti diminueaza increderea in fortele proprii. Daca i-ai identificat, stai departe de ei. Inconjoara-te de oameni care observa ca esti cel mai bun si iti reamintesc aceasta de cate ori au prilejul. Pesimistii te trag inapoi, la fel si cei care critica sau se vaita tot timpul.
In special la locul de munca, stai departe de intalnirile in care se protesteaza in legatura cu ceva. "Daca este o problema serioasa, spuneti ce aveti de spus, dar faceti o regula din a nu va plange daca nu sunteti toti de acord sa rezolvati problema. Cei increzatori au senzatia ca detin controlul si pot face ca acest lucru sa se si intample", spune Kanter.
Autoarea mentioneaza un exemplu: "Mi-a placut mult o intamplare petrecuta pe liniile aeriene Continental, unde directorul a vrut ca fiecare angajat sa ajute cum poate la atingerea obiectivului de a decola mereu la timp. Intr-o zi, o insotitoare de zbor a observat ca erau in intarziere pentru ca departamentul de catering nu livrase linguri. Si-a asumat raspunderea si a zis: «Bun, decolam si le voi explica pasagerilor situatia». A fost unul din lucrurile care par marunte, dar au maretia lor. A dovedit ca are incredere si isi poate asuma o decizie, pentru ca se stia inconjurata de oameni care ar sprijini-o la nevoie".

4. E-mailul care nu ar trebui trimis

Daca exista vreun comportament de invingator pe care ar trebui sa-l luam drept model, este cel al vointei de a reveni asupra unui esec. "Nu va plangeti si nu stati sa va lingeti ranile". Da, ai mai auzit asta si, da, trebuie sa te duci acolo si sa o iei de la capat.
Exista cateva semnale de avertisment importante. Panica poate duce la un pas gresit pentru ca ne face sa ne pierdem capul si sa nu mai gandim limpede. Kanter subliniaza: "Daca ati suferit o pierdere grea, acordati-va timp pentru atenuarea socului. Nu negati durerea si nici nu incercati sa rezolvati imediat problema. Adunati-i in jurul dumneavoastra pe cei care va pot oferi sprijin si profitati de aceasta. Asa am facut si eu atunci cand mi-am pierdut parintii la scurt timp unul dupa celalalt. Eram foarte apropiati si imi era tare dor de ei. Mi-am propus sa apelez la prieteni: ii sunam si ii intrebam daca putem iesi la o plimbare sau lua masa impreuna. Cea mai mare greseala este sa stai si sa te gandesti la ce ai pierdut, crezand ca asa iti poti rezolva problema".
Panica de dupa un moment stresant te poate face sa cauti o solutie de moment, care este adesea gresita. "Scrieti un e-mail furios, dar nu-l trimiteti. Daca ati intrat in panica, nu este cel mai bun moment sa actionati, pentru ca veti fi prea implicati emotional. Am vazut asta si in sport, atunci cand atletii uita sa faca ceea ce stiu atat de bine si gresesc in mod absurd", spune Kanter. Regula numarul unu: panica inrautateste lucrurile.

5. Mizeaza pe jocul increderii

Atunci cand Kanter ii consiliaza pe cei cu functii de conducere, ea pune accent pe importanta recunoasterii meritelor si pe recompensa: "Sefii care au planuri mari, dar si abilitatea de a se apropia de oameni, care merg pe coridoare intrand in legatura cu angajatii si facand complimente au un atu din punct de vedere al increderii, iar companiile lor au o sansa in plus".
Simpla recunoastere a unor merite nu inseamna mare lucru, dar trebuie facuta cu sinceritate. Cand Tom McCraw antrena Houston Astros, a oferit o suta de dolari jucatorului care ii va conduce spre victorie. "Baietii, desi au salarii de milioane de dolari, ma urmareau pe holuri dupa meci, sa le dau banii", spune el. Nu banii in sine erau importanti, ci recunoasterea unei contributii.
Compania Continental Airlines a avut succes cu aceeasi metoda. Intr-un an a propus o prima de 65 de dolari pentru fiecare angajat, in cazul in care compania avea sa se situeze pe unul dintre primele patru locuri intr-un top al punctualitatii. Rezultatul vorbeste de la sine. Performanta i-a propulsat de pe locul al saptelea pe primul, ceea ce a facut sa se distribuie angajatilor cecuri in valoare totala de 2,5 milioane de dolari.
In cartea sa, Kanter mai scrie: "Gasiti-va sprijin in alte persoane si spuneti-le ce simtiti pentru ele. Aratati-le exact ce v-a incantat din ceea ce au facut. Chiar si intr-o casnicie, de multe ori sotii si sotiile nu stiu ce anume place partenerului. Sotul meu este foarte vesel, in special dimineata. Ii spun cat de mult inseamna asta pentru mine, chiar daca eu nu ma simt asa. E un lucru mic, dar dupa 33 de ani suntem inca foarte apropiati si casnicia noastra este solida".
Din pacate, mai ales la serviciu, multi oameni nu primesc laudele care sa-i faca sa se simta mai increzatori. Kanter crede ca o explicatie poate fi aceea ca nici seful tau nu este laudat de superiorul sau: "Oamenii care nu au nicio satisfactie devin meschini, incercand sa le dovedeasca altora cat de importanti sunt ei.
Daca lucrezi pentru o astfel de persoana, aceasta iti poate afecta increderea in propriile forte. Incepi sa crezi ca esti un ratat. Daca se intampla asa, gaseste un domeniu in care excelezi. Cauta-ti alta slujba, discuta cu colegii si incearca sa schimbi lucrurile sau canalizeaza-ti energia spre ceva din afara serviciului".

6. Legea lui Kanter: Toate contin atat samanta esecului, cat si pe cea a succesului

Victoria este deseori rezultatul perseverentei, al capacitatii de a nu renunta, chiar daca scopul pare sa se indeparteze de noi. Autoarea mai explica: "Increderea este convingerea ca puteti schimba lucrurile in bine. Imaginati-va ca sunteti in miezul faptelor, de unde pornesc toate. Rareori situatiile sunt definitive, chiar daca adesea pare asa. Orice suporter stie ca nimic nu e imposibil pana la fluierul final".
Adam Vinatieri si-a ajutat echipa, pe cei de la New England Patriots, sa invinga Miami Dolphins cu 27-24, pe 29 decembrie 2002, reusind o lovitura de picior de la 38 de metri in timp ce multi spectatori se indreptau deja spre iesire. Acest succes a nascut in randurile suporterilor zicala: "Nu e gata pana cand nu suteaza Vinatieri". Cert este ca, la finala Super Cupei la fotbal american din 2004, Vinatieri a inscris decisiv pentru Pats tot in ultimele secunde ale jocului.

Cu siguranta, vor fi mereu momente si situatii cand lucrurile nu vor merge asa cum ai vrea si atunci increderea trebuie temperata de realism. Cand avem suficienta incredere in propriile puteri incat sa ne comportam nechibzuit, este clar ca increderea nu mai lucreaza in favoarea noastra. Prin urmare, fii atent cu increderea pe care ai dobandit-o si foloseste-o cu mult discernamant.</p>

Vote it up
214
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza