Cum să vorbeşti cu medicul

Personalul medical e mai solicitat ca oricând. Pentru a beneficia de cea mai bună îngrijire, comunicarea este esenţială.
 

Cei mai mulţi dintre noi ne-am plâns la un moment dat că nu am fost mulţumiţi de o vizită la cabinetul medicului. Când oamenii îmi spun ce îi îngrijorează, sunt convinsă că o parte a problemei e provocată de dificultatea de a vorbi deschis cu medicii şi cu personalul din domeniul medical.

Iată câteva sfaturi care te vor ajuta să-i explici doctorului tău despre tot ceea ce ai nevoie.

 

Medicul tău e tot un om

Avem aşteptări mari de la persona­lul medical: să se ocupe suficient de mult de noi, să comunice eficient, să fie într-o dispoziţie bună şi aibă răspunsuri la toate întrebările noastre de natură medicală. Dintre pacienţii întrebaţi dacă aceste aşteptări sunt îndeplinite, unii spun că „da“, însă majoritatea se simt dezamăgiţi. De ce? E posibil ca aşteptările noastre să nu fie realiste sau să aibă loc o criză de comunicare.

Deseori, pacienţii îşi consideră medicii infailibili, dar o conversaţie deschisă poate schimba această atitudine. Dacă ne privim medicii ca pe nişte oameni obişnuiţi, aşteptările noastre vor fi mai realiste.

De exemplu, o pacientă a mers la medicul de familie pentru o răceală, iar acesta s-a enervat că i-a irosit timpul. Pacienta nu se aştepta ca medicul să-i vorbească pe un ton atât de nervos. Când i-a văzut reacţia, medicul şi-a cerut scuze. I-a explicat că avea mulţi pacienţi de văzut în acea săptămână şi că îşi făcea griji şi pentru copilul lui bolnav. Pacienta şi-a dat seama că medicul nu exagera când era vorba de astfel de vizite inutile şi că avea, ca orice om, problemele lui personale.

 

Cum să comunici disconfortul

Spune-i medicului când un aspect al îngrijirii tale îţi provoacă disconfort. Te pot jena, de exemplu, examinările inghinale, rectale sau ale sânilor. De obicei, medicul va fi înţelegător şi va încerca să-ţi ate-nueze disconfortul. Dar ar fi bine să iei în considerare şi posibilitatea ca problema să fie, de fapt, propria ta aversiune faţă de procedurile medicale invazive, lucru care nu este ceva neobişnuit.

Dacă aceasta este explicaţia, încearcă să te gândeşti sau să discuţi despre altceva în timpul acestor examinări. Umorul îi ajută şi pe medic, şi pe pacient să se relaxeze. Dacă tot nu te simţi în largul tău, poate ar fi cazul să îţi cauţi un alt medic.

 

Când te simți ignorat sau nemulțumit

E important să îi spui medicului ce simţi. În acelaşi timp, însă, nu oricine va fi deschis la criticile tale, mai ales atunci când este ţinta lor. Trebuie să alegi momentul potrivit şi să te gândeşti cum să-ţi prezinţi punctul de vedere fără să jigneşti. E adevărat că vorba dulce mult aduce – cu condiţia să fii sincer.

Să presupunem că medicul tău nu şi-a făcut o idee clară despre simptomele tale. Ajungi la concluzia că e încăpăţânat sau că nu vrea să te asculte – şi poate că ai dreptate. Dar poate că ai reuşi să-i comunici ce doreşti dacă i-ai spune, de pildă: „D-le doctor, nu ştiu de ce nu reu­şesc să vă descriu clar ce simptome am. Mă întreb dacă e vreun alt mod în care aş putea să vi le prezint, care să vă ajute să le înţelegeţi“. Astfel i-ai da medicului tău şansa de a-şi da seama că nu te-a înţeles cum trebuie.

 

Explorează istoricul medical al familiei

Adesea uităm să ne informăm medicul cu privire la aspecte familiale esenţiale, care ar putea afecta diagnosticul, prognoza, intervenţia şi chiar tratamentul medical. Multe probleme medicale au factori ereditari, ca bolile de inimă, atacul cerebral, bolile mintale şi anumite tipuri de cancer.

Dacă medicul tău e la curent cu recurenţa lor în familia ta, puteţi discuta despre ce simptome să urmăreşti şi ce măsuri preventive poţi lua.

Imaginează-ţi că o pacientă e îngrijorată de riscul ei de atac cerebral, aşa că programează o vizită la medic pentru a discuta despre el.

„Până anul trecut, când bunicul meu a avut un atac cerebral, nu ştiam că familia mea are această problemă“, îi mărturiseşte ea. „Mama mi-a spus că şi bunicul ei a murit de atac cerebral.“

„Am înţeles“, îi spune medicul, luând notiţe. „Mă bucur că îmi spuneţi acum. Mai bine mai târziu decât niciodată.“

„Iar o prietenă mi-a spus că stresul cronic poate creşte riscul“, spune pacienta. „Am un job foarte stresant şi am început să-mi fac griji din cauza asta.“

„Cred că e prea devreme să vă îngrijoraţi“, o linişteşte medicul. „Istoricul familial de atac cerebral nu garantează că şi dumneavoastră veţi suferi unul şi puteţi lua multe măsuri pentru a reduce acest risc.“ Apoi îi prezintă factorii ce ţin de stilul de viaţă al pacientei care pot fi controlaţi şi încheie cu cuvintele: „Aţi făcut bine că mi-aţi spus despre această posibilitate, mă va ajuta să mă orientez. Iar împreună ne vom asigura că vă veţi bucura de o sănătate cât mai bună.“

Pacienta părăseşte cabinetul medicului cu un sentiment de uşurare, dar şi cu o mulţime de informaţii corecte despre atactul cerebral.

 

Discutarea simptomelor

Trebuie să notezi orice schimbare apărută în corpul tău – cum sunt umflăturile neobişnuite, iritaţiile sau durerea persistentă – şi să o comunici medicului tău. Îl vei ajuta astfel să descopere din timp boli grave şi vei avea posibilitatea de a-i vorbi des­pre ceea ce te îngrijorează.

De multe ori, nu îi vorbim medicului despre supărările sau stresul din viaţa noastră personală, chiar dacă acestea ar putea contribui la schimbarea stării noastre de sănătate. De exemplu, problemele emoţionale pot agrava depresia, migrenele, durerile de spate, oboseala şi durerea de stomac.

„D-nă doctor“, spune un pacient, „am dureri de cap mult mai puternice de când m-am despărţit de soţie, luna trecută. Îmi afectează munca şi mă împiedică să mă concentrez. Am încercat să iau analgezice fără reţetă, cum m-aţi sfătuit data trecută, dar nu par să aibă efect. Nu ştiu ce să fac.“

„Ah“, spune medicul, „data trecută nu ştiam despre schimbările din viaţa dumneavoastră. E foarte posibil ca ele să fi dus la creşterea tensiunii, care ar putea fi cauza durerilor dumneavoastră de cap. Haideţi să verificăm şi alte lucruri.“

În timp ce îi măsoară tensiunea, ea îl roagă pe pacient să îi spună mai multe. Acesta îi povesteşte cum se simte după destrămarea căsniciei lui şi despre stresul de la serviciu. Până la finalul vizitei, pacientul se simte mult mai relaxat.

 

Cum descrii ceea ce simți

Uneori e greu să explici cum te simţi – să comunici niveluri şi nuanţe ale durerii fizice şi emoţionale. Comparaţiile sau analogiile îţi pot fi de ajutor. Iată următoarele exemple:

• „Mă simt ca şi cum mi-ar fi străpuns o săgeată umărul.“

• „Mă doare stomacul, de parcă aş fi fost lovit.“

• „Parcă mi-au luat foc muşchii.“

• „Simt că mă copleşesc responsabilităţile, ca şi cum aş căra în spate un sac greu.“

Poţi să alegi o mulţime de alte cuvinte şi imagini – scopul este să găseşti un mod de a descrie cu exactitate ceea ce simţi.

De exemplu, după un accident, pacientul se simţea ca şi cum genunchiul lui era gata să explodeze. „Unde vă doare cel mai tare?“, l-a întrebat medicul.

„Aici“, i-a răspuns pacientul, arătând o parte a genunchiului.

Medicul i-a atins uşor genunchiul. „E foarte umflat“, i-a spus.

„Simt cum arde şi zvâcneşte. Vă rog, daţi-mi ceva pentru durere“, a rugat-o pacientul.

„Spuneţi-mi, mai întâi, cât de adâncă e durerea? Puteţi s-o descrieţi?“, a întrebat medicul.

„Ca şi cum mi-ar străpunge un cuţit nervul.“

„Înţeleg. Durerea a crescut în intensitate?“

„Da, a început încet. Dar apoi a devenit brusc foarte puternică.“

În acest fel, pacientul i-a oferit medicului o imagine a durerii care a condus la un tratament adecvat şi la o recuperare rapidă.

 

Cum să parafrazezi

Când reformulezi cu propriile tale cuvinte ce ai auzit, arăţi că eşti un ascultător bun. Este şi o metodă excelentă de a verifica dacă ai înţeles ce ţi-a spus medicul.

O pacientă avusese o viaţă activă înainte de a suferi de dureri cronice şi un nivel scăzut de energie. Nu mai putea practica sporturi sau alte exerciţii fizice cu aceeaşi pasiune. În cele din urmă, a găsit un medic de familie care i-a dat diagnosticul de fibromialgie, care se manifestă prin simptome ca dureri musculare cronice, oboseală şi confuzie.

„Nu uita de exerciţiile de încălzire înainte de a face mişcare“, i-a recomandat medicul. „Deocamdată, ar fi bine să reduci intensitatea exerciţiilor fizice, pentru a vedea cum reacţionează corpul tău.“

Apoi i-a oferit nişte broşuri, spunându-i: „Aici găseşti mai multe informaţii. Citeşte-le acasă şi vom discuta despre ele la următoarea noastră întâlnire.“

„Să-mi spuneţi dacă am înţeles bine“, i-a răspuns pacienta. „Ar trebui să iau o pauză de la sporturile mele obişnuite, care sunt destul de solicitante. Apoi ar trebui să vin să vă spun cum mă mai simt. Aşa e?“

„Exact. Următoarea programare ar trebui să fie peste două săptămâni.“

„Va fi ultima vizită?“

„Nu, cred că ar fi bine să îţi monitorizez situaţia, cel puţin la început“, i-a răspuns medicul. „Sunt o mulţime de variante pe care le poţi încerca, de la grupuri de sprijin pentru bolnavi, la schimbarea dietei. Deocamdată, începe cu broşurile pe care ţi le-am dat.“

Dacă suntem ascultători atenţi în conversaţiile dintre medic şi pacient, vom evita frustrările şi neînţelegerile şi vom avea parte de rezutate mai bune.

 

COMUNICI EFICIENT CU MEDICUL TĂU?

Alege răspunsul care ţi se potriveşte. Cu cât răspunzi mai des „da“, cu atât ai o comunicare mai bună cu medicul tău. Răspunsurile „nu“ indică aspecte care ar putea fi îmbunătăţite.

1. Îi oferi medicului tău un istoric medical complet? Da / Nu

2. Îţi găseşti cuvintele pentru a-ţi descrie simptomele şi felul în care te simţi? Da / Nu

3. Reuşeşti să te faci înţeles (înţeleasă)? Da / Nu

4. Pregăteşti liste cu întrebări pentru medicul tău? Da / Nu

5. Înţelegi sfaturile pe care ţi le oferă medicul tău? Da / Nu

6. Negociezi cu medicul atunci când aveţi păreri diferite? Da / Nu

7. Îi spui medicului dacă eşti nemulţumit(ă) de îngrijirea pe care ţi-o oferă? Da / Nu

8. Eşti mulţumit(ă) de serviciile oferite de medicul tău? Da / Nu

 

© 2015 DE MARY F. HAWKINS. TALK TO YOUR DOC: THE PATIENT’S GUIDE ESTE PUBLICATĂ DE SELF-COUNSEL PRESS. SELF-COUNSEL.COM

Vote it up
181
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza