Cum să te bronzezi sănătos

Sfaturi pentru a evita arsurile solare și cancerul de piele
 

Multă lume se ferește să-și expună pielea la soare, dar acesta e esențial pentru sănătate. Potrivit recomandărilor recente, trebuie să-ți expui părți cât mai mari ale corpului la soare, fără protecție solară, timp de 10 minute pe zi – în afara cazului în care ai o piele foarte albă. Această expunere scurtă va stimula producția de vitamina D, care protejează împotriva unor forme de cancer și întărește oasele. Dacă stai mai mult de 10 minute la soare:

★ Folosește o loțiune cu factor de protecție solară (FPS) de cel puțin 15.

★ Alege o cremă sau loțiune de protecție solară cu spectru larg (UVA și UVB).

★ Folosește cel puțin 2 linguri de loțiune cu protecție solară pentru a acoperi tot corpul.

★ Reaplică protecția solară la fiecare două ore și după ce intri în apă, chiar dacă este o cremă rezistentă la apă.

 

Ce înseamnă UVA și UVB?

Razele UVA sunt razele cele mai numeroase și care pătrund în țesut în profunzime. Acestea duc la fotoîmbătrânire dar și la anumite tipuri de cancere. Ele nu depind de anotimp, sunt la fel de puternice pe tot parcursul anului, atacă fibrele de colagen și elastină, produc cantități uriașe de radicali liberi.
Razele UVB sunt mai scurte ca cele UVA, rămân în stratul superficial al pielii, fiind răspunzătoare de bronz, arsuri, inflamații. De asemenea favorizează îmbătrânirea și duc la apariția cancerului cutanat.

Un SPF mare înseamnă mai multă protecție împotriva razelor UVB, care cauzează arsurile la nivelul epidermei, însă un factor de protecție oricât de mare ar fi nu vă va proteja împotriva razelor UVA. Protecția împotriva razelor UVA este dată de o serie de substanțe speciale care realizează un film protector la nivelul pielii. Asigurați-vă că ați aplicat îndeajuns de multă cremă. O pelicula fină, aplicată doar dimineața nu înseamnă că v-ați protejat de soare.Pentru că în ultimii ani, puterea razelor ultraviolete s-a amplificat, este indicat să folosim o cremă de protecție de minim 15 atunci când ne aflăm în oraș, și de minim 30 atunci când ne aflăm pe plajă.

Cum alegi loțiunile de protecție solară?

Vă derutează sumedenia de produse de protecție solară din farmacii? Țineți cont de următoarele detalii.

• Un FPS de minimum 15. Aceste produse blochează 93% din radiațiile UVB, dacă le reaplicați frecvent. Un produs cu FPS 30 blochează încă 4%, iar unul cu FPS 50, încă 6%. FPS nu măsoară protecția împotriva razelor UVA.

• Ingrediente care filtrează radiațiile UVA. Majoritatea produselor actuale de protecție solară oferă protecție „cu spectru larg“, adică protejează atât împotriva radiațiilor UVA, cât și a celor UVB. Însă unele nu oferă protecție UVA adecvată. Pentru siguranță, folosiți produse cu avobenzon (Parsol 1789) sau ecamsul (Mexoryl), care absorb radiațiile UVA. (Din păcate, ele înseamnă și un preț mai mare.) De asemenea, căutați produse cu dioxid de titan sau oxid de zinc, care reflectă radiațiile UVA în loc să le absoarbă. Dacă aveți pielea sensibilă, folosiți un produs de protecție solară fără PABA.

• Dată a expirării care vă permite să folosiți produsul toată vara.

Sursa: Reader’s Digest – “O viață fără boli” 

Vote it up
106
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza