Cum preveniti boala Alzheimer

Cu 50 de ani in urma, boala Alzheimer era doar un punct la orizont. Motivul?
 

Foarte putini oameni traiau suficient de mult incat sa se imbolnaveasca. Dar odata cu cresterea sperantei de viata ne confruntam cu o potentiala epidemie de dementa. In ultimul deceniu, cercetatorii au identificat numerosi factori biologici si ai stilului de viata care previn aceasta afectiune, deschizand calea catre definirea unor strategii preventive.

Strategii preventive esentiale

1. Mancati peste gras cel putin o data pe saptamana. Stiti probabil ca somonul este bun pentru inima. Insa e posibil sa fie la fel de bun – sau chiar mai bun – si pentru creier. Aceste beneficii se datoreaza acizilor grasi omega-3, in special acidului docosahexaenoic (DHA), care intra in cantitati mari in componenta cre­­ierului. Un nivel scazut al acestor acizi este asociat cu probleme de memorie, invatare si chiar Alzheimer.

Se considera ca DHA protejeaza creierul impotriva acu­­mularilor de proteine betaamiloide, raspunzatoare de leziunile cerebrale cunoscute sub numele de placi, specifice bolii Alzheimer. De asemenea, acizii grasi combat inflamatia, ce favorizeaza acumularea de proteine in creier. Intr-un studiu pe soareci, cerce­­ta­­to­­rii au constatat un nivel mai redus de placi cerebrale la cei care au primit DHA decat la ceilalti. Con­­form unui studiu asupra populatiei, cei care consuma peste cel putin o data pe saptamana, chiar si dupa 65 de ani, au un risc cu 60% mai mic de a face boala Alzheimer fata de cei care mananca peste mai rar. Daca nu va place pes­­te­­le, vorbiti cu medicul despre posi­­bi­­litatea de a lua zilnic 1–2 grame ulei de peste.

2. Exersati-va creierul. De fiecare data cand va puneti creierul la incercare, invatand lucruri noi sau facand ceva deosebit (cum ar fi sa jucati sah sau pur si simplu sa va spalati pe dinti cu cealalta mana), creati noi legaturi intre celulele cerebrale, iar astfel creierul devine mai puternic. Cercetarile su­­ge­­rea­­za ca stimularea mentala zilnica reduce riscul bolii Alzheimer cu 47-75% (in functie de studiu). Prin urmare, dezlegati cuvinte incrucisate si ganditi-va sa invatati o limba straina sau sa cantati la un instrument.

3. Mergeti zilnic pe jos 3 kilometri. O asemenea plimbare in ritm rapid du­­rea­­za maximum 30 de minute – inter­­va­­lul necesar pentru a reduce riscul bolii Alzheimer cu 50%, conform unui studiu canadian la care au participat circa 10.000 de oameni. Activi­­ta­­tea fizica are numeroase beneficii, printre care intensi­­fi­­carea circulatiei cerebrale si cresterea productiei de factor neurotrofic derivat din creier – un „fertilizator“ care incurajeaza celulele nervoase din creier sa se multiplice si sa creeze noi legaturi.

4. Masurati-va greutatea. Daca sunteti obez, riscul bo­­lii Alzheimer este de aproape doua ori mai mare decat in cazul persoanelor cu greutate normala. Motivul? Grasimea corporala excedentara – mai ales cea din jurul abdomenului – mareste riscul afectiunilor cardia­­ce si al diabetului, care predispun la Alzheimer. In plus, grasimea in sine elibereaza compusi inflamatori ce favorizeaza inflamatia cerebrala – si, ca urmare, boala Alzheimer.

Vote it up
12
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza