Cum prevenim boala gingivală

Câteva obiceiuri simple care îți vor proteja zâmbetul și sănătatea
 

E neplăcut să vă pierdeți dinții pentru că nu vă spălați suficient sau nu folosiți ața dentară, însă boala gingivală nu afectează doar gura. Ea poate cauza afecțiuni cardiace, diabet, pneumonie și boala pulmonară obstructivă cronică, deoarece inflamația de nivel redus cauzată de bacteriile de pe gingii se răspândește în organism prin fluxul sanguin. Ce motive mai bune aveți ca să vă protejați zâmbetul?

 

Strategii preventive esențiale

Folosiți des ața dentară. Durează mai puțin de un minut, există tot felul de tipuri de ață dentară și este una dintre cele mai bune metode de combatere a respirației urât mirositoare. Iată câteva trucuri care simplifică folosirea aței dentare:

• Cumpărați ață dentară monofilament, care nu se deșiră. Ce poate fi mai rău decât resturile de mâncare rămase între dinți? Resturile de ață dentară rămase între dinți.

• Țineți peste tot ață dentară. La birou, în poșetă și în baie.

• Cumpărați ață dentară cu aromă de mentă. Gustul proaspăt din gură va fi un bonus.

• Folosiți un dispozitiv cu baterie. Un studiu a descoperit că dispozitivele automate cu ață dentară înlătură cantități mult mai mari de placă de pe molari, premolari și dinții din spate, mai greu accesibili pentru ața dentară obișnuită.

• Cereți o demonstrație. Deși modul de utilizare pare evident, rugați dentistul să vă facă o demonstrație.

Folosiți zilnic o apă de gură antibacteriană. Dacă refuzați ața dentară, clătiți-vă cu o apă de gură ce conține clorhexidină sau clorură de cetylpiridinium – doi agenți antimicrobieni. Într-un studiu la care au participat 156 de voluntari sănătoși, cei care se spălau pe dinți și foloseau o apă de gură cu unul dintre acești compuși au obținut punctaje mai bune la un test de evaluare a nivelului de placă decât cei care fie se spălau pe dinți și foloseau ața dentară, fie doar se spălau.

Încercați o periuță de dinți cu baterie. După șase luni de utilizare a unei periuțe de dinți automate – fără a utiliza și ața dentară – persoanele care aveau deja boala gingivală prezentau cantități mult mai mici de placă dimineața și imediat după spălarea pe dinți decât cei care foloseau o periuță obișnuită.

Renunțați la fumat. Fumatul este un factor de risc major al bolii gingivale; chiar și fumatul pasiv mărește riscul cu 70%.

 

Alte metode preventive

Controlați-vă glicemia. Dacă aveți diabet, riscul bolii gingivale este deja mai ridicat decât în cazul nediabeticilor. Dar dacă nu vă controlați bine diabetul, ați intrat în zona periculoa­să. Studiile arată că persoanele al căror diabet nu e controlat corespunzător au mai mulți compuși inflamatori pe gingii, cum ar fi citokinele, care contribuie la boala gingivală.

Mâncați zilnic o portocală. Evaluând legătura dintre alimentație și boala gingivală în cazul a 124 000 de adulți, cercetătorii au descoperit că aceia care nu-și asigurau doza zilnică recomandată de vitamina C (50 mg, cam cât într-o portocală) erau cu 20% mai predispuși la boala gingivală. Cu secole în urmă, marinarii mâncau lămâi verzi pentru a preveni sângerările gingivale, însă toate citricele sunt bogate în vitamina C, precum și multe legume în culori vii, de pildă ardeii roșii.

Beți lapte. Persoanele care consumă sub 500 mg de calciu pe zi (o cană de lapte are circa 300 mg) sunt de două ori mai predispuse la boala gingivală decât cele care consumă zilnic minimum 3 porții de alimente bogate în calciu (o porție înseamnă o cană de lapte sau iaurt, 6 sardele sau 5 smochine). Calciul menține densitatea osului care susține dinții, făcându-l mai rezistent la atacurile bacteriilor ce alcătuiesc placa.

Nu exagerați cu alcoolul. Cercetătorii au descoperit o corelație directă între cantitatea de alcool consumată și riscul bolii gingivale. Zece pahare pe săptămână au mărit riscul cu 10%, 20 de pahare l-au mărit cu 20% șamd. Consumul excesiv de alcool reduce capacitatea sistemului imunitar de a combate infecțiile, afectează coagularea sângelui și provoacă deficiențe de vitamine și proteine care împiedică vindecarea.

Vorbiți cu medicul dacă unul dintre medicamentele pe care le luați vă usucă gura. Zeci de medicamente, printre care unele anti­depresive și remedii contra răcelii, conțin ingrediente care inhibă producția de salivă. Saliva ajută la curățarea dinților și oprește înmulțirea bacteriilor. Prin urmare, dacă aveți gura uscată ca deșertul, vă amenință boala gingivală.

Sursa: Reader’s Digest – “O viață fără boli”

Vote it up
188
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza