Cum ne afectează stresul

Efectele negative, dar și benefice, ale stresului asupra organismului
 

Ce este stresul și cum ne afectează organismul

Stresul afectează mai multe persoane decât v-ați imagina. Conform unui studiu realizat de “Health and Safety Executive”, aproape o jumătate de milion de britanici considerau că stresul legat de muncă era atât de puternic, încât îi îmbolnăvea. În aceeași perioadă, stresul, depresia sau anxietatea au avut ca rezultat circa 11,4 milioane de zile de muncă pierdute.

Endocrinologul de origine maghiară dr. Hans Selye (1907-1982) a fost primul medic care a demonstrat existența stresului biologic și influența lui asupra organismului. A arătat că acesta este o reacție fizică la un factor de stres – o formă de stimul din mediul înconjurător sau gânduri și emoții care perturbă ritmul normal al corpului și-l forțează să se adapteze sau ajusteze într-un fel sau altul. De exemplu, dacă vă este foarte frig, corpul va începe să tremure, încercând să se încălzească; în acest caz, frigul este factorul de stres care provoacă o adaptare a modului de funcționare a organismului.

Ce înseamnă acest lucru pentru sănătate?

Dr. Selye a descoperit că, pentru a-și păstra sănătatea, organismul trebuie să-și mențină o stare internă relativ constantă (homeostazie). Dacă se abate prea mult de la limitele acesteia – de pildă, dacă temperatura corpului, ritmul cardiac sau tensiunea arterială crește sau scade sub o anumită valoare – persoana este în pericol. Organismul răspunde în același mod tuturor factorilor de stres, indiferent dacă e vorba despre căldura sau frigul excesiv, un traumatism, o boală, o emoție negativă precum furia, perceperea unui pericol sau, dimpotrivă, bucurie ori entuziasm extrem, deși factorii pozitivi tind să fie mai puțin dăunători. După dr. Selye, modul în care controlăm stresul determină, în esență, cât de eficient ne adaptăm la schimbare. Altfel spus, s-ar putea ca nu stresul extern să fie cauza problemei, ci modul în care interpretează individul evenimentul „stresant“ și importanța pe care i-o conferă.

Problemele de sănătate apar atunci când organismul este supus unui stres prea puternic sau de lungă durată și nu mai poate reveni la starea de echilibru. Stresul excesiv a fost asociat cu tulburări de sănătate frecvente, precum psoriazis, eczeme, diabet și hipertensiune, dar și cu afecțiuni mai severe, precum cancer, atac de cord și accident vascular cerebral. Dacă sunteți capabil să combateți stresul și să înfruntați viața cu calm, vă protejați corpul de boli.

Cunoașteți-vă limitele

Este important să admiteți faptul că stresul nu este întotdeauna dăunător. El ne motivează să progresăm și să ne îndeplinim scopurile – la urma urmei, nimic nu se obține fără efort. Contează însă enorm intensitatea și durata stresului. Stresul de lungă durată ne afectează.

Sursa: Reader’s Digest – “Calmul înseamnă sănătate” 

Vote it up
212
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza