Consecintele somnului insuficient

Noptile pierdute predispun la depresie, la tulburari de memorie, la boli cronice si chiar la deces.
 
<p>In mod normal, o persoana ar trebui sa doarma circa 7-8 ore pe noapte, iar intervalul ideal de somn este intre orele 22 si 6. Aceasta deoarece in aceasta perioada se secreta melatonina, un hormon ce asigura odihna fiziologica.
„De o importanta deosebita este somnul REM (somnul cu vise), deoarece atunci au loc o serie de procese fizico-chimice care duc la o regenerare a intregului organism. Persoanele care au un somn fara vise rezista mai putin la stres si sunt mai obosite in timpul zilei. Pe scurt, somnul este esential pentru sanatatea noastra fizica, dar si pentru cea mentala", spune Luminita Anghel, medic specialist pneumolog si somnolog la Clinica Med-As din Bucuresti.
 Cu cat trece mai mult timp fara somn odihnitor, cu atat persoana devine mai irascibila, deoarece privarea de somn schimba modul de reactie al centrilor emotionali din creier. In plus, lipsa somnului creste nivelul hormonilor de stres, numeroase studii asociind acest lucru cu aparitia depresiei.
„Somnul insuficient duce in timp la oboseala cronica pe tot parcursul zilei, la tulburari de concentrare si la dureri de cap. Pe termen lung, acest lucru poate determina aparitia depresiei, agresivitate si nervozitate excesiva", mai spune medicul Luminita Anghel.
Potrivit specialistilor, un ciclu natural de odihna corelat cu perioade de activitate fizica influenteaza toate functiile biologice ale organismului. Atunci cand ritmul biologic este dereglat, apar tulburari metabolice, hormonale si ale presiunii sangelui. Astfel, persoanele care sunt private de somn in mod regulat sunt mai predispuse catre boli cardiovasculare, infectii, cancer, diabet zaharat sau catre obezitate, comparativ cu cele care dorm suficient. In plus, lipsa somnului poate duce la dureri musculare acute, la ameteli si la migrene.


Persoanele care dorm mai putin de sase ore pe noapte prezinta un risc de deces cu 30 la suta mai crescut decat cele care dorm in mod obisnuit sapte sau opt ore, arata un studiu realizat de Societatea Americana Anticancer. Astfel, somnul insuficient scade imunitatea organismului, precum si capacitatea acestuia de vindecare in cazul in care a aparut o afectiune. „Privarea de somn mai mult de trei saptamani poate duce la deces din cauza scaderii imunitatii, ceea ce favorizeaza aparitia infectiilor", metioneaza Luminita Anghel.


Lipsa somnului duce la o incetinire a activitatii neurotransmitatorilor din creier, ceea ce poate fi asociat cu tulburari de concentrare si de memorare. 

Astfel, potrivit specialistilor, somnul este implicat in procesele cognitive ale memoriei si, de aceea, atunci cand ne trezim, reusim sa intelegem mai bine informatia acumulata inainte de a adormi. In plus, in timpul somnului, informatia inutila este stearsa, iar cea importanta este mai bine intiparita, dezvoltandu-se memoria de lunga durata.
Cercetatorii au demonstrat ca somnul insuficient si neodihnitor scade capacitatea de reactie, o persoana care nu doarme incepand 
sa-si piarda autocontrolul si sa fie mai putin atenta. De altfel, statisticile arata ca 20 la suta din accidentele rutiere grave pot fi puse pe seama acestui factor.
Pentru a combate tulburarile de somn, trebuie sa se respecte cateva reguli inainte de culcare. Astfel, inainte de a merge la culcare este indicat sa luam o cina usoara, sa desfasuram activitati relaxante precum o baie calda sau sa citim o carte, sa aerisim camera si sa alegem o perna si o saltea confortabile. De asemenea, este indicat sa mergem la culcare la aceeasi ora in fiecare seara si sa evitam fumatul, cafeaua, ceaiul negru si alcoolul cu cateva ore inainte de momentul alocat somnului.</p>
Vote it up
241
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza