Cea mai noua dieta

Ai probleme cu controlul caloriilor? Vestea buna este ca, daca renunti la ele o zi da, o zi nu, ai putea sa scapi usor de kilogramele in plus
 
<p>
Ce zici de o dieta cu ajutorul careia vei pierde in greutate fara sa fii mereu infometat si care nu permite metabolismului sa incetineasca astfel incat sa nu pui imediat la loc toate kilogramele pierdute. Poate fi adevarat?

Ei bine, da. Exista o dieta care face ambele lucruri. Dar si mai important e ca te protejeaza de boli operand anumite schimbari in chimia organismului. Vei avea procese inflamatorii mai putin daunatoare si un control mai bun asupra glicemiei. Ideea de baza este simpla: mananci o data la doua zile. Tii post o zi, iar a doua zi mananci normal. Tii post a treia zi si, din nou, a patra te hranesti normal, si tot asa. Bineinteles, exista variatii si linii directoare. Majoritatea oamenilor mananca putin in zilele de post – de obicei 400-500 de calorii – in primele doua saptamani (sa spunem un ou fiert si o felie de paine la micul dejun, supa la pranz, piept de pui si salata la cina). Si pana la 750 dupa aceasta perioada. De asemenea, este recomandat sa nu mananci in nestire in zilele „normale“.

De fapt, este o readucere in prim plan a unei descoperiri facute in 1930. Nutritionistii stiau ca animalele care au o dieta hipocalorica – ceea ce pentru oameni ar reprezenta echivalentul a 1.200 - 1.500 de calorii pe zi – vor trai cu pana la 30% mai mult. Animalele crescute conform acestei diete aveau artere mai curate si o tensiune a sangelui mai mica. Problema este ca, pentru a urma aceasta dieta, trebuie sa traiesti ca intr-o captivitate. Si putini oameni pot suporta o stare de semiinfometare permanenta.

Dar totul s-a schimbat in 2003, cand dr. Mark Mattson, un cercetator neurolog de la Institutul National de Geriatrie din Statele Unite, a facut o descoperire care a transformat beneficiile unei restrictii calorice de-a lungul intregii vieti dintr-o curiozitate de laborator intr-o potentiala fabrica de bani. El a descoperit ca sobolanii erau la fel de sanatosi chiar daca li se reduceau caloriile doar o data la doua zile.

„Metabolismul nostru a fost reglat pe vremea cand eram vanatori-culegatori“, spune Mattson. „Si pe atunci tiparul era reprezentat de un amestec de festin si infometare. Stateam mai multe zile fara mancare, apoi ne rasfatam cand descopeream o cantitate suficienta.“
Si chiar daca nu ai auzit inca de aceasta dieta, internetul este plin de mentiuni ale beneficiilor sale. Iata ce spune un blogger care a descoperit ca greutatea pierduta nu mai revenea: „La sfarsitul lui 2008 am pierdut sapte kilograme si jumatate si atunci am intrerupt dieta. Noua luni mai tarziu, in octombrie pusesem la loc doar un kilogram. Pana la sfarsitul lunii am dat jos tot ceea ce pusesem si am mai dat jos inca trei kilograme. S-au dus definitiv! Ura!“

Un alt blogger povesteste ca zilele de post sunt mult mai usoare decat cele normale. „E ciudat, dar adevarat – zilele de post sunt mai usoare. Nu am trisat niciodata. Este de mare ajutor sa stii ca poti manca ceva ce-ti doresti a doua zi.“

Mattson recomanda o medie zilnica de 1.800-2.200 de calorii la barbati si 1.600-2.000 la femei. Sa ajungi la asta prin dieta o zi da, una nu, e mai usor decat sa te simti infometat tot timpul.
Unul dintre primii medici care a folosit dieta in mod practic a fost dr. James Johnson, lector in chirurgie plastica la Facultatea de Medicina de la Universitatea americana Louisiana si autor al  cartii Dietei zilelor alternative. „Mai intai, am citit un studiu despre beneficiile mancatului o data la doua zile si am incercat si eu“, spune el. „Intotdeauna am avut o greutate peste limita normala, iar aceasta dieta parea mai usoara decat cele pe care le incercasem si la care renuntasem.“ Johnson a pierdut 17,5 kilograme in 11 saptamani si a devenit un adept al acestei diete. A urmat publicarea cartii si lansarea propriului site.

In 2007, a facut unul dintre primele studii care au demonstrat ca dieta zilelor alternative poate fi folosita pentru a trata probleme de sanatate. Pentru aceasta au incercat-o pe zece persoane obeze suferind de astm. Dupa opt saptamani, ele pierdusera 8% din greutate, iar suieratul si respiratia dificila scazusera simtitor. Analizele de sange au aratat ca nivelul de radicali liberi daunatori scazuse cu 90%, iar procesele inflamatorii cu 70%.

La acel moment, si alti cercetatori devenisera deja interesati de cauzele pentru care dieta avea aceste beneficii. Unul dintre ei era Krista Varady, lector asistent in kinesiologie (stiinta miscarii umane) si in nutritie la Universitatea din Illinois. „Ce m-a intrigat la dieta zilelor alternative a fost faptul ca oamenii pareau sa o respecte ceva mai bine decat o dieta cu restrictii calorice zilnice“, spune ea. Anul trecut, a publicat un studiu care arata ca un grup care tinea o astfel de dieta o data la doua zile a pierdut intre 5 si 15 kilograme in zece saptamani.

Acum, ea studiaza motivele pentru care aceasta dieta ofera toate celelalte beneficii pentru sanatate. Se pare ca o parte a acestui puzzle se dovedeste a fi o proteina numita adiponectina. Colaceii de grasime reprezinta tinta atator diete din cauza faptului ca sunt periculosi pentru sanatate. Grasimea pompeaza chimicale daunatoare care reduc eficienta ficatului si sistemului cardiovascular. Prin reducerea colaceilor, procesul devine reversibil datorita stimularii producerii de adiponectina, ceea ce face ca ficatul sa raspunda mai bine la insulina  si scade inflamatia. Cercetarile lui Varady au demonstrat ca persoanele care respecta dieta zilelor alternative si-au crescut productia de adiponectina cu 30% si au scazut trigliceridele.

Imaginea care se contureaza este ca aceasta dieta poate avea aceleasi beneficii pentru sanatate ca miscarea. Deci ce ar putea avea cele doua in comun?
Un posibil raspuns este ca amandoua sunt modalitati de a stimula SIRTI, „gena supletii“. Cercetarea a dovedit ca aceasta gena poate fi stimulata de un stres redus, dar intens – asa cum este o reducere a numarului de calorii sau un plus de efort fizic. In iulie anul trecut, cercetatorii de la Facultatea de Medicina din Washington au descoperit ca la soarecii pusi la o dieta hipocalorica apar „cresteri semnificative ale nivelului proteinei SIRT1“.

Efectul proteinei SIRTI este similar cu cel al unei supercuratenii de primavara. Imbunatateste protectia in fata radicalilor liberi, ajuta la repararea ADN-ului, reduce procesele inflamatorii si face ca mitocondriile – micile centrale energetice din celulele noastre – sa functioneze mai eficient.
Asta explica de ce dieta zilelor alternative este atat de eficienta, sustine James Johnson. „Sa primesti doar 20% din cantitatea normala de calorii intr-o zi de post este suficient pentru a determina pornirea activitatii SIRTI in doar cateva saptamani. Iar faptul ca mananci ceea ce vrei in ziua urmatoare nu opreste aceasta activitate.“

In plus, nu scad doar riscurile de a dezvolta afectiuni cardiace si diabet, ci este si o cale de a lupta cu problemele de memorie ce apar odata cu varsta. Mattson a aratat ca un numar redus de calorii are un efect de protejare a creierului.
Inca mai sunt multe necunoscute legate de aceasta dieta si mai este nevoie de multe cercetari inainte sa fie folosita pentru cei ce sufera de diabet sau de astm. Dar, pentru cei care vor sa piarda in greutate este usor de urmat si nu trebuie sa fie tinuta in permanenta.

</p>
Vote it up
192
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza