Ce sunt migrenele și cum le tratăm

De ce ne doare capul și cum putem lupta împotriva durerii
 

Manifestarea clasică a unei migrene este o durere de cap acută pulsantă, care de obicei începe lângă un ochi sau tâmplă. Durerea se poate extinde de-o parte sau de ambele părți ale capului și, dacă nu este tratată, poate să dureze până la trei zile. De obicei, durerea se înrăutățește din cauza activității fizice. Semne incipiente pot fi o aură (vederea unei lumini strălucitoare) și alte tulburări vizuale cum sunt petele negre și pierderea temporară a vederii periferice. Alte semnale de avertizare pot fi greață temporară, slăbiciune și sensibilitate la zgomot și la lumini strălucitoare sau intermitente.

CAUZE

Deși în prezent nu se cunoaște cauza migrenelor, există anumiți factori care sunt asociați cu acest tip de durere de cap. În timpul unui atac de migrenă, vasele de sânge din creier suferă spasme, care determină contracția și apoi dilatarea rapidă. Acestea declanșează eliberarea unor substanțe chimice din creier care produc inflamarea și o durere pulsantă. De asemenea, o componentă a acestei afecțiuni este un factor ereditar puternic, care apare mai frecvent la femei decât la bărbați.

Migrenele pot fi declanșate de încetarea consumului de cofeină, expunerea la lumini strălucitoare sau intermitente, anticoncepționalele orale, medicamentele vasodilatatoare, deshidratarea, modificările tipurilor de somn, stresul, modificările hormonale și consumul de alimente care conțin anumite substanțe chimice. Cercetări preliminare sugerează că un dezechilibru al serotoninei, un neurotransmițător din creier, poate avea influență asupra apariției migrenei.

SIMPTOME

• Durere intensă, pulsatilă, mai ales lângă un ochi sau tâmplă, apoi pe toată partea respectivă sau în toată cutia craniană

• Greață și vomă

• Aversiune dureroasă față de lumină

• Semnale de avertizare constând din tulburări vizuale precum fulgere luminoase sau linii ondulate; furnicături, amețeală și tinitus; transpirații, frisoane, oboseală; umflarea feței; iritabilitate

PREVENIRE ȘI TRATAMENT

În general vorbind, există unele dovezi că la apariția migrenelor pot contribui nivelurile scăzute de zahăr în sânge. Mâncatul regulat, fără să se sară peste mese, este important pentru prevenirea scăderii zahărului din sânge. La unele persoane cu migrene a fost observată o scădere a nivelurilor de magneziu înainte sau în timpul atacului de migrenă; s-a mai observat că la suferinzii de migrene acest mineral lipsește. Prin urmare, alimentele bogate în magneziu pot ajuta la diminuarea gravității durerii provocate de migrenă.

Unele studii arată că suferinzii de migrenă au niveluri reduse de serotonină, un neurotransmițător care reglează starea de spirit. Alimentele bogate în triptofan, un aminoacid care ridică nivelurile de serotonină din creier, pot oferi o ameliorare a simptomelor. Pentru mărirea absorbției triptofanului, mâncați alimente bogate în carbohidrați complecși.

Pentru a micșora inflamația, o dietă bogată în acizi grași omega-3 poate ajuta la controlul migrenelor. Dacă simțiți greață, consumați alimente asezonate cu ghimbir, un condiment despre care se crede că ajută la ameliorarea tulburărilor stomacului.

Ce mai puteți face?

- Încercați niște ședințe de biofeedback sau de relaxare, pentru a înlătura stresul.

- Adoptați o respirație amplă, calmă, toracică și abdominală, ce se caracterizează prin patru timpi distincți: inspirație, pauză, expirație, pauză. Acest tip de respirație mărește aportul de sânge în creier.

- Cântați (reprezintă un bun efort de respirație) și râdeți (contracțiile diafragmului masează plexul solar și viscerele).

- Aveți grijă la calitatea somnului dvs.: dormiți suficient (7-8 ore pe noapte) și, mai ales, culcați-vă devreme.

- Faceți mișcare în mod regulat. Este indispensabilă o activitate fizică suficient de intensă: gimnastică energetică, mers pe jos rapid, mers cu bicicleta, jogging, înot etc.

- Încercați să consumați zilnic minimum cinci porții de fructe și legume.

- Luați masa în liniște, respectând un orar strict. Mestecați îndelung. Adoptați o alimentație variată, sănătoasă și echilibrată.

- Beți 6-8 pahare de apă pe zi, la distanță de mese — apă bogată în magneziu (verificați pe etichetă), ceaiuri de plante, ceai verde slab, sucuri de legume sau de fructe proaspete.

- Evitați alcoolul

- Renunțați la fumat sau, cel puțin, reduceți consumul de țigări (tutunul crește tensiunea arterială intracraniană).

Sursa: Reader's Digest - "Porția de sănătate"

Vote it up
116
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza