Ce gândeşte cu adevărat doctorul tău

33 de lucruri pe care medicii ni le-ar zice, dacă nu s-ar teme că ar pierde vremea, că ne-ar jigni sau ne-ar speria.
 

Ar trebui să ai încredere în mine

„Dacă ai încredere în medicul tău, te vei face bine. E deranjant atunci când îi explic unui pacient care este diagnosticul şi îi prescriu tratamentul, dar el nu-l respectă“.

PROF. DR. EMANOIL CEAUşU, medic primar boli infecţioase şi tropicale

 

Lasă telefonul!

„Urăsc când pacienţii trimit sms-uri în timpul vizitei medicale. Asta îmi arată că nu pun preţ pe timpul meu. Am lăsat baltă pacienţi care vorbeau la telefon în sala de consultaţie şi am luat alt pacient“.

DR. DAVID BROYLES, medic de familie din Philadelphia, SUA

 

Nu mai confirma, dacă tot nu mai vii

„Mă deranjează când un pacient îşi face programare şi confirmă, iar apoi nu mai vine“.

PROF. DR. NICOLAE CALOMFIRESCU, medic primar urologie şi sexologie

 

Nu-mi cere să mint

„Am primit un telefon de la fiica unui pacient, care zicea: „Nu-i spuneţi tatălui meu că v-am sunat, dar trebuie să ştiţi că iar are dureri în piept“. Acum, n-ar trebui să ştiu asta, dar am aflat. Aş vrea să pot discuta cu pacientul şi să-i spun: «Fiica ta spune că ai simptome pe care le ascunzi de mine». Nu-mi plac astfel de secrete“.

DR. VINCENT BUFALINO, cardiolog la

Advocate Health Care, Chicago, SUA

 

Nu am fost învăţaţi să vă facem rău!

„Treaba noastră, a medicilor, nu este de a-i judeca pe pacienţi. Suntem acolo ca să-i ajutăm. Dar nu pot să neg că mă deranjează nerespectarea recomandărilor medicale, atâta timp cât sunt asumate de pacient. Uneori sunt suspicioşi din cauza unor experienţe anterioare negative. Ar trebui să le explicăm că la facultatea de medicină nu există vreo materie la care medicul să înveţe să facă rău bolnavului“.

CONF. DR. VASILE DRUG, medic primar gastroenterologie şi medicină internă

 

Nu suntem în ringul de box

„Uneori, noi, medicii, dar şi restul personalului medical, suntem puşi în faţa unor situaţii periculoase – de la agresiune verbală, până la cea fizică. Şi chiar nu ştim cum să reacţionăm în astfel de situaţii“.

PROF. DR. IOAN LASCĂR, medic primar chirurgie plastică şi reparatorie

 

Ce-ar fi să fiţi onest?

„Este foarte greu să lucrezi cu pacienţi care nu-ţi comunică toate datele medicale personale, tratamentele şi investigaţiile făcute anterior. Acest lucru denotă lipsă de onestitate“.

CONF. DR. VASILE DRUG

 

Şi mie mi-ar prinde bine un pic de simpatie

„Mulţi doctori suferă de depresie, aşa că nu o lua personal dacă par distanţi. Cea mai mare dorinţă a noastră este să ne ajutăm pacienţii. De aceea am acceptat să ne începem viaţa după 30 de ani. Ar fi grozav dacă un pacient ar spune: „Pari destul de epuizat astăzi. Ai nevoie de o vorbă bună?“

DR. PAMELA WIBLE, medic de familie în Oregon, SUA

 

Şi eu pot să greşesc

Pacienţii ar trebui să înţeleagă că asta nu e o meserie uşoară şi că există şi posibilitatea de a face greşeli.

PROF. DR. VLADIMIR BELIŞ, medic primar medicină legală şi anatomie patologică

 

Cancerul nu se vindecă cu ceaiuri

„E o dramă să vezi cum pacienţii se sfătuiesc între ei. Sunt de bună-credinţă, dar nu au niciun fel de pregătire medicală şi dau sfaturi complet aiurea, cum ar fi să bei nu ştiu ce apă sau ceai. Din cauza asta, se poate ajunge la medic când e prea târziu“.

DR. FLORIN BĂCANU, medic primar oncolog

 

Educaţia medicală nu o primeşti la TV

„Cea mai bună educaţie medicală nu o poţi primi decât de la un medic. Nu de la televizor. De aceea, orice om, după ce a împlinit 40-45 de ani, ar trebui să aibă o discuţie cu medicul său de familie şi să-l întrebe care sunt pericolele în ceea ce priveşte bolile de inimă la care ar putea fi expus. Există trei simptome importante: respiraţia grea, durerile în piept şi palpitaţiile. Informaţiile astea pot face diferenţa dintre viaţă şi moarte“.

PROF. DR. MIRCEA CINTEZĂ, medic primar medicină internă şi cardiologie

 

Mai lasă-l pe dr. Google!

„Mă supără discuţia începută cu: «Am citit eu pe internet…» Din păcate, dr. Google încă nu poate stabili un diagnostic precis şi nici nu aplică vreun tratament“.

DR. MIHAELA LEVENTER, medic primar dermatologie

 

Nu te mai ţine de un fir de pai!

„80% dintre pacienţii cu tumori fac terapii naturiste. Iar multe dintre substanţele active ale unor plante anulează cu 20-30% puterea citostaticului. E trist când vezi că oamenii se ţin de un fir de pai, în loc să se ţină de gard“.

DR. FLORIN BĂCANU

 

Fără operaţie, nu scapi

„Una dintre cele mai proaste decizii pe care o poate lua un pacient este aceea de a amâna o operaţie atunci când ea este indicată. Asta nu va duce decât la prelungirea durerilor şi a dependenţei faţă de cei din jur“.

DR. FLORIN BICA, medic primar ortopedie-traumatologie

 

Glumele tale despre vaccinare nu sunt amuzante

„Am mereu de-a face cu părinţi care nu vor să-şi vaccineze copiii. Unii sunt aşa de înspăimântaţi de mituri, încât nu mai acordă atenţia cuvenită ştiinţei. Treaba mea este să le ascult neliniştile reale şi să le risipesc grijile. Dar mă supăr serios când ei glumesc, spunând că alegerea lor de a refuza vaccinul îmi face mie viaţa mai grea. Asta nu e deloc amuzant“.

DR. WENDY SUE SWANSON, pediatru în Washington, SUA

 

Ai memoria cam scurtă

„Pacientul are memorie scurtă, din păcate, şi, în pneumologie, sunt situa- ţii în care el plăteşte cu viaţa. De exemplu, când e diagnosticat cu enfizem pulmonar, el, speriat mai mult de gâfâială, întrerupe fumatul. După un timp, când medicamentele îl ajută, reia acest obicei şi ajunge la terapie intensivă, respirând cu ajutorul aparatelor. La fel şi în cazul cancerului de plămâni. O mulţime de pacienţi care nu ascultă acest simplu sfat – de a se lăsa de fumat – merg pe acelaşi drum… fără întoarcere“.

PROF. DR. FLORIN MIHĂLȚAN, medic primar pneumologie

 

Dacă întrerupi tratamentul de capul tău, poţi muri

„Dacă un pacient are tratament pentru o boală de inimă, cel mai mare rău pe care şi-l poate face e să-l întrerupă. Unii o fac din cauze financiare. Dar se poate stabili cu medicul un tratament pe care să şi-l permită. Unii întrerup şi din cauza unor efecte secundare. Dar orice astfel de efecte sunt mai puţin periculoase decât oprirea tratamentului. Asta te poate costa viaţa. Aşa că nu lua niciodată hotărârea de a nu-ţi mai lua medicamentele, fără a te consulta înainte cu medicul tău“.

PROF. DR. MIRCEA CINTEZĂ

 

Faptul că nu accepţi adevărul nu te va însănătoşi

„Nu-mi plac situaţiile în care medicul e privit ca un duşman, doar pentru că a fost nevoit să dea un diagnostic dur. Uneori, când faci asta, bolnavul caută un alt medic, care să-i spună că lucrurile nu stau chiar atât de rău. Şi, când, într-un final, li se confirmă diagnosticul, le este ruşine să te sune“.

DR. EMILIAN DUMITRU, medic primar cardiologie

 

Întârzii din motive obiective

„Pacientul bine informat se va recupera mai rapid. Aşa că eu, ca ortoped, trebuie să-l avertizez asupra a ceea ce urmează să se întâmple, cât de mare va fi durerea şi cât va dura. De aceea, mi se întâmplă uneori să depăşesc timpul alocat consultaţiei. Celor care aşteaptă le demonstrez că nu a fost rea-voinţă. Şi cu ei îmi petrec timp suficient pentru a-i lămuri“.

DR. FLORIN BICA

 

Nu vreau să vorbesc la telefon

„Pentru a înţelege ce probleme are şi care e logica tratamentului sau a unei intervenţii chirurgicale, cea mai bună modalitate pentru pacient este dialogul din timpul consultaţiei. Nu prin telefon sau pe e-mail, ci conversaţia faţă în faţă cu medicul său“.

CONF. DR. ALEXANDRU ANCA, medic primar obstetrică-ginecologie

 

Lasă exagerările!

„Pacientul trebuie să încerce să-şi exprime suferinţa în cuvinte simple, fără interpretări subiective. Doar aşa va uşura munca de investigare a medicului şi va beneficia de cea mai bună consultaţie“.

PROF. DR. DANIELA BARTOŞ, medic primar medicină internă şi cardiologie

 

Păcat că ne subestimezi

„Pacienţii apreciază adevărata valoare a medicilor din România abia după ce ajung la urgenţă în spitale din alte ţări. Nu vorbesc despre felul cum arată spitalele, ci de competenţa medicilor“.

DR. SIMONA HUIDU, medic primar cardiologie

 

Ai medicul pe care îl meriţi

„Am avut şi pacienţi conflictuali, iar comunicarea a fost extrem de anevoioasă. Dacă acest lucru se întâmplă, este mai bine ca pacientul să îşi caute un alt medic, pentru că în joc este sănătatea lui. Fiecare bolnav are medicul pe care şi-l merită“.

PROF. DR. ALEXANDRU BUCUR, medic primar chirurgie orală şi maxilo-facială

 

Nu eu trebuie să iau deciziile

„Investesc foarte mult timp în educa- rea unor pacienţi, pregătindu-i să ia decizii asupra bolii. Le prezint care e situaţia lor comparativ cu a persoanelor fără diabet. Dar unii dintre ei nu se mai întorc. Consideră că medicul e dator să ia decizii pentru ei şi nu ei“.

PROF. DR. MARIA MOȚA, medic primar diabet, nutriţie şi boli metabolice

 

Crezi că sunt Dumnezeu?

„Unii pacienţi au tendinţa de a acuza în exces, tendinţă stimulată şi de televiziuni. Chiar nu înţeleg că nu pot fi Dumnezeu!“

DR. SIMONA HUIDU

 

E bine să ştii că e grav

„La începutul carierei, mi-a fost dificil să comunic un diagnostic grav pacienţilor, dar experienţa mi-a arătat că ezitările în a pune degetul pe rană nu fac decât să intensifice nivelul de anxietate sau de depresie al bolnavului. Diagnosticul, oricât de sentenţios ar suna, trebuie comunicat rapid, pentru ca bolnavul să poată lua o decizie cu privire la propria persoană“.

PROF. DR. ALEXANDRU BUCUR

 

Ne-am săturat să fim acuzaţi la TV

„Nu ne plac deloc acuzele unor emisiuni care vând senzaţionalul şi ale unor politicieni care încearcă să deturneze consecinţele opţiunii lor de a nu finanţa suficient sistemul. Emisiuni care nu informează niciodată, în cazul în care medicii sunt găsiţi nevinovaţi de justiţie“.

PROF. DR. VLAD ȚICA, medic primar obstetrică-ginecologie

 

 

Cel mai rău lucru făcut de un pacient

 

Am avut o pacientă cu o afecţiune severă la ochiul drept. Se impunea eliminarea chirurgicală a acestuia, pentru a salva vederea celuilalt ochi. Dar a refuzat intervenţia. A revenit când şi celălalt ochi fusese deja grav afectat, riscând să rămână nevăzătoare. PROF. DR. MONICA POP, medic primar oftalmologie

 

Îmi amintesc de un pacient tânăr, care a fost diagnosticat la un examen de rutină cu un cancer gastric în stadiu incipient. A refuzat orice tratament clasic, apelând la metode alternative: ceaiuri, bioenergie etc. După câtva timp, am auzit că murise. Am simţit o mare frustrare, pentru că nu am reuşit să-l con-ving să-şi schimbe atitudinea. PROF. DR. DANIELA BARTOȘ

 

Am avut un pacient pe care l-am depistat cu o boală de inimă gravă. Era tânăr şi i-am spus mamei lui diagnosticul. Nu m-au crezut şi s-au dus la un alt medic, care i-a liniştit. După un timp, starea băiatului a devenit atât de gravă, că au plecat la o clinică în străinătate. Nu m-au sunat nici măcar o dată. Am fost foarte dezamăgit. DR. EMILIAN DUMITRU

 

 

Pacientul pe care nu-l voi uita este…

 

…primul meu bolnav cu apnee, afecţiune care, în fază avansată, îl face pe pacient să adoarmă în timpul zilei în situaţii inedite. Era profesor şi adormea în clasă, iar copiii aruncau în el cu cretă. Risca să-şi piardă locul de muncă. După ce l-am diagnosticat cu sindromul de apnee în somn şi s-a tratat, a redevenit un om normal şi şi-a făcut meseria de profesor până la pensie. PROF. DR. FLORIN MIHĂLȚAN

 

…o pacientă care nu mai avea nicio şansă de vindecare fără operaţie. Aşa că am trimis-o la un coleg chirurg. Numai că şi intervenţia era extrem de riscantă. După ce s-a consultat cu mine, familia a decis să-şi asume acest risc. Operaţia a fost un succes şi acum ea este bine. M-a sunat să-mi mulţumească. E atât de bine să poţi salva un om atunci când şansele sunt atât de mici! PROF. DR. MIRCEA CINTEZĂ

 

…un pacient tânăr adus la camera de gardă în stare de inconştienţă. Făcuse stop cardio-respirator. S-au făcut manevre de resuscitare mai mult de 45 de minute, timp în care s-au aplicat peste zece şocuri electrice, fără rezultat. Ne hotărâsem să declarăm decesul, când un imbold interior m-a făcut să mai aplic un şoc electric. A fost cel salvator. PROF. DR. DANIELA BARTOȘ

 

 

Vote it up
132
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza