Ce este atacul cerebral?

Care sunt cauzele și simptomele sale și cum poate fi prevenit
 

Atacul cerebral se produce atunci când o arteră blocată sau ruptă determină lipsa bruscă în creier a sângelui bogat în oxigen, putând să conducă la efecte dăunătoare permanente asupra stării de bine fizice și emoționale. De obicei, la un atac cerebral sunt compromise vorbirea, vederea, mișcarea și simțurile.

CAUZE

Tipul cel mai obișnuit de atac cerebral, atacul ischemic, e cauzat de un cheag de sânge care blochează circulația sângelui către creier. De regulă, un cheag se formează ca rezultat al formării unei plăci grase care îngustează arterele în apropierea creierului sau în creier și împiedică circulația. Un cheag se poate forma și în altă parte a corpului, se poate deplasa și se poate bloca într-un vas de sânge care alimentează creierul. Atacurile hemoragice, cauzate de o arteră ruptă care sângerează în creier, sunt mai rare.

SIMPTOME

• Slăbirea sau paralizia mușchilor; amorțeală, înțepături sau furnicături pe una din jumătățile corpului

• Dificultăți de vorbire (articularea dificilă a cuvintelor sau probleme cu găsirea cuvintelor potrivite)

• Vedere dublă sau pierderea vederii pe o parte

• Stare de confuzie

• Amețeală

• Dureri de cap și vomă

• Somnolență sau pierderea cunoștinței

PREVENIRE ȘI TRATAMENT

Numeroase studii arată că o dietă cu conținut scăzut de grăsimi, bogată în fructe și legume, protejează semnificativ împotriva atacului cerebral. Un studiu a arătat că persoanele care mănâncă legume șase-șapte zile pe săptămână își reduc cu peste 50% riscul de atac cerebral. Este important și consumul multor cereale integrale; datele sugerează că o dietă cu cereale integrale poate reduce riscul de atac cerebral. Câteva substanțe nutritive și fitochimice care se găsesc din belșug în produse și cereale integrale – calciu, flavonoide, fibre, magneziu, acizi grași omega-3, potasiu, resveratrol și vitamina C – s-au arătat promițătoare în protecția împotriva acestei boli.

Se acumulează dovezi științifice că antioxidanții care combat radicalii liberi, ca resveratrolul și seleniul, pot proteja împotriva atacului ischemic cerebral. Cercetătorii cred că vitamina E poate proteja și ea prin distrugerea radicalilor liberi și inhibarea oxidării colesterolului LDL („rău“), care poate înfunda arterele și poate contribui la atacul cerebral. Există tot mai multe dovezi că nivelul ridicat al aminoacidului homocisteină, legat de infarct, poate mări și riscul de atac cerebral. Când nivelul de homocisteină crește, riscul de atac cerebral tinde să crească și el. Vitaminele B, folat, B6 și B12 par să se asocieze pentru reducerea nivelurilor de homocisteină. Când participanții la un studiu au adoptat o dietă cu conținut ridicat de folat, nivelurile medii de homocisteină au scăzut cu un impresionant 7%. Citricele și lintea sunt surse excelente de folat, iar fructele de mare au un conținut ridicat de B6 și B12. Hipertensiunea și colesterolul mărit cresc riscul de atac cerebral.

Vote it up
91
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza