Ce înseamnă educația pozitivă

Ți-ar plăcea ca școala să îl pregătească pe copil și pentru viață? Să îl învețe, de exemplu, să aibă o atitudine pozitivă sau cum să fie fericit?  
 

Articole similare

Astfel de inițiative încep să apară în școli, cu scopul de a preveni tulburările și problemele mintale în rândul copiilor și adolescenților, punând în aplicare principiile „educatiei pozitive”. 

Educația pozitivă se bazează pe principiile psihologiei pozitive, care se ocupă de studiul calităților și virtuților care îi ajută pe oameni să evolueze pozitiv, să se dezvolte și să ducă o viață fericită. Deoarece aceste calități se formează încă din copilărie, a apărut conceptul de educație pozitivă, în încercarea de a îmbina rolul școlii de a transmite copiilor cunoștințe cu acela de a formă competențe de viață.  

În Australia există o școală în care principiile educației pozitive sunt puse în practică în fiecare zi, Geelong Grammar School. 

Printre activitățile pe care educația pozitivă le recomandă se numără identificarea și dezvoltarea punctelor forte, încurajarea recunoștinței în relațiile cu cei din jur și vizualizarea celui mai bun „eu” posibil.

 

De asemenea, au fost identificate cele mai apreciate șaisprezece trăsături de caracter pe plan mondial- printre ele se numără onestitatea, loialitatea, perseverența, creativitatea, bunătatea, înțelepciunea, curajul și corectitudinea. Copiii sunt învățați să identifice care dintre aceste trăsături îi caracterizează în mai mare măsură și sunt încurajați să le aplice în viața de zi cu zi în mod conștient. 

Cum aplici principiile educației pozitive în relația cu copilul?

  

 1. Învață-l să accepte eșecurile și să le privească drept experiențe din care poate să învețe. Analizează împreună cu cel mic, gândurile și comportamentele, situațiile în care au avut parte de eșec și identifică împreună cu el modalități diferite prin care, la o data viitoare, să nu se mai repete eșecul.

 

 2. Învață-l ce înseamnă recunoștința și ajută-l să își manifeste recunoștința cât mai frecvent. 

 îl poți ajuta să mulțumească unui coleg care i-a dat lectile pentru ziua în care a lipsit de la școală sau puteți face împreună liste cu lucrurile pentru care sunteți recunoscători și cu persoanele cărora le datorați mulțumiri. Găsiți apoi modalități prin care să vă exprimați recunoștința față de acestea.

 

 3. Descoperiți „ce a mers bine azi”. Exercițiul următor s-a dovedit eficient în creșterea nivelului de mulțumire de sine. îl poți realiza împreună cu copilul tău în fiecare zi, pe o perioadă mai lungă de timp (două-trei săptămâni) și apoi ne poți spune dacă a avut vreun efect asupra stării voastre de spiritϑ. Este simplu: la finalul zilei, scrieți fiecare trei lucruri bune care s-au întâmplat în ziua respectivă. Puteți folosi fiecare un carnețel sau o agendă pentru vă reaminti de fiecare dată când vă simțiți mai triști că există în viața voastră și lucruri bune. O altă modalitate de a realiza acest exercițiu este să îl întrebi pe copil în fiecare seară ce a mers bine în ziua respectivă. Poate fi vorba de lucruri banale, pornind de la faptul că cineva v-a permis să ocupați loc pe scaun în mijloc de transport în comun, la faptul că ați fost avansat în grad la serviciu, de la faptul că a primit un calificativ bun la școală și i-a zâmbit colegul de clasă. Toate acestea sunt lucruri și evenimente pozitive, iar reamintirea lor vă va ajuta să mergeți la somn împăcați cu voi înșivă.

 

 
4. Învață-l o parte din valorile existente și ajută-l să și le dezvolte. Pentru asta exemplifică-i valorile morale, învață-l despre curaj  și sinceritate, corectitudine  siiertare.

 

 5. Vorbește-i copilului despre cele trei concepte care stau la baza fericirii (din perspectiva psihologiei pozitive): 

-emoțiile pozitive

-experiența de flow 

-sensul vieții

 

 Emoțiile pozitive sunt caracteristice situațiilor în care de exemplu, faci o activitate plăcută, te relaxezi sau ești în compania unor persoane plăcute.

 

 Experiență de flow apare în situațiile în care ești cufundat într-o activitate de care ești pasionat și pe care o faci cu ușurință. Dansatorii, pictorii, scriitorii sau muzicienii descriu această experiență ca una în care timpul se oprește în loc, atenția lor este concentrată complet asupra a ceea ce fac, iar lumea din jur „dispare”. Persoanele care au astfel de experiențe frecvent sunt mai fericite. Așadar,  este bine să îl încurajezi pe copil să realizeze activitățile care îl pasionează.

 

 Sensul sau scopul vieții. În timp ce emoțiile pozitive și experiența de flow pot fi trăite în cadrul preocupărilor personale, sensul vieții presupune a dedica și a folosi calitățile personale pentru a ajuta la atingerea unui scop mai înalt (social, de cunoaștere, de ajutorare a altor persoane etc.). Descoperirea sensului vieții îi ajută pe oameni să evite sentimentul inutilității sau al disperării și îi motivează să își dezvolte calitățile personale. 

 

Vote it up
76
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza