Catalogul alimentelor: Cartoful

Contine proteine, fibre, vitamine si minerale. Fierbe-l sau coace-l in coaja. Nu praji cartofi congelati: absorb mai mult ulei!Foto: Alan Richardson/RDA/GID
 

<p>Ce contine

Vitamina B6. Aceasta vitamina B cardioprotectoare poate atenua simptomele de depresie, insomie si sindrom premenstrual (SPM).

Vitamina C. Aceasta vitamina antioxidanta importanta poate oferi protectie impotriva radicalilor liberi si poate stimula sistemul imunitar. Prajirea sau coacerea pastreaza vitamina hidrosolubila, desi uleiul adauga calorii. Fierberea duce la pierderea ei in apa, deci piureul contine cea mai mica doza de vitamina C.

Aceasta se mai pierde si prin oxidarea suprafetelor expuse la aer: daca feliile sunt foarte subtiri, vitamina se pierde foarte mult.
Carbohidrati complecsi (mai ales amidon). Aceste substante nutritive creatoare de energie  pot preveni depresia, arsurile stomacale si pot stimula memoria.

Potasiu. Alimentele bogate in potasiu precum cartofii sunt legate de sanatatea inimii si de riscul scazut de pietre la rinichi.
Antociani. Aflati in coaja cartofilor rosii, violeti sau albastri, acesti pigmenti antioxidanti pot preveni cancerul si bolile de inima.
Acid cafeic si acid ferulic. Aflati in coaja cartofilor, acesti acizi se pot combina pentru a distruge substantele cancerigene.
Acid chlorogenic. Aceasta substanta fitochimica ajuta la prevenirea cancerului prin blocarea formarii compusilor azotici cancerigeni.

Inhibitori de proteaza. Acesti compusi sunt promitatori pentru inhibarea cancerului in prima si a doua faza.
Saponine. Pot reduce riscul de boli de inima si de cancer.

Beneficii maxime

Pentru a obtine majoritatea elementelor nutritive, mananca si cartofi in coaja, copti, la microunde sau la aburi. Daca ii cureti, ia cat mai putin din coaja. Daca ii fierbi, lasa-le coaja si refoloseste apa in care au fiert, pentru ca va contine multa vitamina B.

Imbunatateste-ti dieta

Cartoful in sine nu ingrasa, ci uleiul in care este prajit sau smantana si sosurile cu care este preparat.

Adauga cartof in supe si tocanite. Cand sunt fierti, poti zdrobi o parte din ei pentru a ingrosa mancarea.

Supa rapida rece de cartofi. Fierbe felii de cartofi necuratati pana se moaie. Zdrobeste-le si amesteca in ea lapte batut (pana ajunge la consistenta unei supe groase) si sare. Adauga marar proaspat tocat si ceapa verde.

Fierbe cartofii in coaja cand faci piure si foloseste o parte din apa in amestec. Pastreaza apa ramasa pentru supe si tocanite.
Fa un sos de salata folosind piure de cartofi in loc de o parte din ulei, apoi adauga usturoi tocat si suc de lamaie sau otet.
Adauga cartof fiert la amestecul de carne pentru rulada de carne sau hamburgeri.

Imbucatura de sanatate

Un studiu facut asupra unor persoane in varsta sanatoase, cu memorie mai slaba, arata ca o cana de piure de cartofi le imbunatateste semnificativ memoria pe termen scurt si lung. Cercetatorii presupun ca acestia pot mari productia de substante chimice din creier care stimuleaza memoria.

Inconveninent

Cartofii verzi si inmuguriti contin alcaloizi, chaconina si solanina, care in cantitati mari pot fi foarte otravitori. Orice cartof cu pete verzi ar trebui aruncat. Chiar consumata in cantitati mici, solanina poate provoca migrene sau somnolenta persoanelor sensibile.</p>

Vote it up
162
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza